شناسهٔ خبر: 67987677 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

محیط‌زیست سبزوار برای حل مسائل حیات‌وحش تفاهم‌نامه امضا کرد

سبزوار- ایرنا - اداره حفاظت محیط زیست سبزوار به منظور ارتقای توان حل مشکلات محیط زیست و حیات وحش و نیز درمان گونه‌های جانوری آسیب‌دیده، با سازمان مردم‌نهاد زیست محیطی حکیم این شهرستان تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، رییس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار روز پنجشنبه در نشست امضای این تفاهم‌نامه گفت: بیماری‌ها، به‌ویژه بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان در کنار سایر عوامل تهدیدکننده محیط‌ زیست طبیعی، از عوامل مهم تهدیدکننده تنوع زیستی به شمار می‌آید.

محمدرضا بسملی افزود: به منظور کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، استفاده از توان علمی و تجربی و ایجاد هماهنگی و گسترش همکاری‌های آموزشی- پژوهشی و فعالیت های مرتبط با حوزه محیط زیست و حیات وحش، این تفاهم‌نامه بین این اداره و انجمن مردم‌نهاد مرکز همیاری تحقیقاتی و بازپروری حیات وحش حکیم امضا ‌شد.

وی خاطرنشان کرد: با امضای این تفاهم‌نامه، طرفین نهایت تلاش خود را برای گسترش توان در حل مشکلات و معضلات محیط زیست و حیات وحش با تاکید بر موضوع درمان جانوران آسیب‌دیده، تیمار و رهاسازی انواع گونه های جانوری مصدوم، به کار خواهند گرفت.

محیط‌زیست سبزوار برای حل مسائل حیات‌وحش تفاهم‌نامه امضا کرد

بسملی؛ اجرای طرح‌های تحقیقاتی محیط زیستی با اولویت حفاظت از حیات وحش و مشارکت های مردمی با همکاری دانشگاه حکیم سبزواری، آموزش همگانی محیط زیست با هدف شناسایی افراد علاقه‌مند در حوزه مشارکت عمومی در حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی، مدیریت منابع انسانی و ایجاد رابطه تنگاتنگ و مؤثر با آنها، آموزش مواجهه با حیات وحش و بازتوانی حیوانات حیات وحش در قالب دوره‌های آموزشی و تورهای آشنایی با حیات وحش را از مفاد این تفاهم‌نامه برشمرد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار، ایجاد بستر ارتباطی مستمر بین دانشگاه حکیم سبزواری و اداره محیط زیست این شهرستان به منظور استفاده عملیاتی از نقطه نظرات کارشناسان و اساتید مدرس شاخه محیط زیست را از دیگر سرفصل های تفاهمنامه مزبور عنوان کرد.

۲ منطقه حفاظت‌ شده شیراحمد و "پروند" با مجموع مساحت ۳۹ هزار هکتار و همچنین مناطق شکارممنوع "ریوند و کمرقلعه" با مساحت ۱۰۸ هزار هکتار در محدوده شهرستان‌های سبزوار، داورزن و ششتمد در غرب خراسان رضوی قرار دارند.

قوچ و میش، کل و بز، آهو، روباه، کاراکال، گربه وحشی، شغال، مار شاخدار، مار جعفری، بزمچه و پرندگانی نظیر بالابان، عقاب طلایی، کبک، باقرقره شکم سیاه و زاغ بور از گونه های شاخص جانوری در مناطق حفاظت‌شده پروند و شیراحمد شهرستان سبزوار هستند.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

نظر شما