شناسهٔ خبر: 67986550 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سخنگوی سازمان نظام پزشکی مشهد:

ارتقای جایگاه پزشکان عمومی به عنوان محور و پایه نظام سلامت ضروری است

مشهد- ایرنا- سخنگو و مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: کمترین انتظار از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت جدید، ارتقای جایگاه پزشکان عمومی به عنوان محور و پایه نظام سلامت است.

صاحب‌خبر -

دکتر مسعود زحمتکش روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری دومین روز از برگزاری دومین همایش سالانه پزشکان عمومی شرق و شمال شرق کشور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر این که باید جایگاه پزشکان عمومی در نظام سلامت بازتعریف شود افزود: با طرح‌های پر از ایراد و اشکال به نام پزشک خانواده و امثال آن، محور نظام سلامت تغییر نخواهد کرد و تا وقتی معیشت پزشک عمومی در اولویت قرار نگیرد و جایگاه پزشک عمومی در نظام سلامت به صورت کلیدی تعریف نشود هر طرح مشابه پزشک خانواده موفق نخواهد بود.

وی با اشاره به افت جایگاه پزشکان عمومی در نظام سلامت و جامعه اضافه کرد: تخصص محوری، مشکلات اقتصادی و درآمدی، تعرفه‌های غیرمنطقی و دستوری که حداقل نیازهای لازم برای مطب داری را برای پزشکان عمومی برآورده نکرده و ادامه مطب داری را برای اکثریت پزشکان عمومی غیرمنطقی تا غیرممکن کرده است سال‌های طولانی تحصیل و طرح و تازه در آستانه ۳۰ سالگی رسیدن به نقطه صفر از جمله مشکلاتی است که پزشکان عمومی با آن مواجه هستند.

عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: درست به همین دلایل است که از ۶ هزار پزشک عمومی که در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در کلانشهر مشهد فعالیت دارند تنها سه هزار پزشک عمومی مجوز مطب در شهر را دارند.

زحمتکش افزود: این بدان معناست که نیم دیگر پزشکان عمومی مشهدی یا به دنبال تحصیل در رشته‌های تخصصی هستند یا طبابت را رها کرده و در سایر مشاغل مشغول خدمت هستند و یا از کشور مهاجرت کرده‌اند.

وی ادامه داد: بنابراین انتظار می‌رود وزارت بهداشت در دولت جدید، نسبت به افزایش حقوق و مزایای پزشکان عمومی به طور متناسب با تورم و هزینه‌های زندگی، چه در دوران طرح و چه در دوران رزیدنتی، چه در کسوت پزشک خانواده و در مراکز درمانی دولتی و حتی تضمین حقوق و دریافتی عادلانه در مراکز درمانی خصوصی برنامه ریزی کرده و اقدامات عملی انجام دهد.

نماینده سازمان نظام پزشکی مشهد در کمیته مصادیق احراز شهدای سلامت استان خراسان رضوی گفت: در صورت عدم بهبود شرایط کاری و عدم کاهش ساعات کاری طولانی و فشارهای اضافی به خصوص در دوره رزیدنتی و طرح، نه تنها شاهد بروز و ظهور پدیده‌هایی چون خودکشی و مهاجرت شغلی و جغرافیایی پزشکان خواهیم بود بلکه نظام سلامت و دستاوردهای بزرگ آن در این سال‌ها نیز دچار فروپاشی خواهد شد.

زحمتکش با اشاره به رشادت‌های کادر درمان در دوران کرونا افزود: جانفشانی و پایمردی جامعه پزشکی در کرونا مثال زدنی بود و گواه این مدعا قرار گرفتن پزشکان در صدر آمار شهدای سلامت در کشور است که امیدوارم این فداکاری‌ها به دست فراموشی سپرده نشود.

به گزارش ایرنا، دومین کنگره سالانه پزشکان عمومی شرق و شمال شرق کشور دهم مردادماه با حضور دبیر شورای عالی نظام پزشکی کشور و استادان برجسته از سراسر ایران در مجتمع شهدای سلامت مشهد گشایش یافت و به مدت سه روز ادامه دارد.

نظر شما