شناسهٔ خبر: 67986534 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان:

تاکنـون موردی از ابتلا به بیماری تب دنگی در چهارمحال وبختیاری مشاهده نشده است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: خوشبختانه تاکنون موردی از پشه آئدس و ابتلا به بیماری تب دنگی در این استان مشاهده نشده است اما باید برای پیشگیری به توصیه های بهداشتی توجه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری، دکتر علی ضامن صالحی فرد در تشریح این خبر اظهارکرد: با توجه به آخرین وضعیت تب دنگی در کشور، تاکنون ۱۵۲ مورد ابتلا به این بیماری مثبت گزارش شده که اغلب به علت مسافرت بوده و ۱۱ مورد آن انتقال محلی است.

وی افزود: میزان آلودگی شهرستان بندرلنگه در استان هرمزگان و چابهار در سیستان و بلوچستان به پشه آئدس منجر به انتقال محلی این بیماری شده است.

وی اضافه کرد: علائم تب دنگی مشابه علایم سرماخوردگی و شبه آنفولانزا همراه با احساس سردرد، سرگیجه و افت فشارخون است که در بیش از ۸۰ درصد موارد بصورت خفیف و با اقدامات حمایتی درمان می شود.

وی تاکید کرد: در صورت مشاهده علائم ضمن پرهیز از خود درمانی، زیر نظر پزشک داروی مجاز و مایعات مصرف شود.

دکتر صالحی فرد گفت: پشه آئدس در مناطق نیمه گرمسیری و مرطوب، اب های راکد، زباله ها و فاضلاب ها، آب تجمع یافته زیر گلدان و لاستیک های ماشین و ... تکثیر می شود.

رئیس مرکز بهداشت استان ضمن تاکید بر رعایت مراقبت های بهداشتی فردی و اجتماعی گفت: بهسازی محیطی با مشارکت دستگاه ها ضروری است.

دکتر صالحی فرد اضافه کرد: شکل ظاهری این پشه، راه راه سفید مشکی است که به پشه ببری نیز معروف شده، این پشه در استان های شمالی و جنوبی بصورت قطعی مشاهده و صید شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون فرایند تشخیص و تله گذاری علمی در استان چهارمحال و بختیاری انجام شده است.

به گفته دکتر صالحی فرد: دو مورد مشکوک ابتلا به بیماری تب دنگی در استان شناسایی شد که خوشبختانه نتایج آزمایش منفی بود.

وی یادآور شد: افراد مسن دارای بیماری های زمینه ای و بیماران خاص و کودکان باید بیشتر به نکات بهداشتی توجه داشته باشند

دکتر صالحی فرد خاطرنشان کرد: پرهیز از مسافرت، نصب توری درب و پنجره، پوشیدن لباس های استین بلند با رنگ روشن، کاهش حضور در فضاهای باز و از بین بردن اب های راکد در محل سکونت از جمله مواردی است که باید برای در امان ماندن از نیش پشه آئدس رعایت کرد.

وی در پایان گفت: با توجه به شرایط جغرافیایی و حضور گردشگران و مسافران درچهارمحال و بختیاری، احتمال ورود پشه آئدس به استان وجود دارد از این رو رعایت نکات بهداشتی ضروری است.

46

نظر شما