شناسهٔ خبر: 67984850 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

سفری تابستانه به دریای ابرها/ از فیلبند مازندران تا جنگل فندقلو نمین

در سفرهای تابستانه مقصد از جمله شرایطی است که می‌تواند خاطرات متفاوتی را برای هر شخصی ثبت کند و تجربه و خاطرات شیرینی را رقم بزند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روزهای تابستان و تعطیلی دانش‌آموزان یکی از بهترین فرصت‌ها برای سفر است اما از سویی گرمای هوا انتخاب مقصد را محدود می‌کند؛ در طول سال اماکن و استان‌هایی مانند مازندران، گیلان و گلستان اغلب جزو اولین گزینه‌های سفر هستند اما مناطق گردشگری خوش آب و هوای دیگری نیز در گوشه و کنار ایران وجود دارند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست:

تنگه رغز داراب:

تنگه رغز میان رشته کوه‌های زاگرس جنوبی و در منطقه فسارود شهرستان داراب در استان فارس است؛ این تنگه جذاب که چندین سال قبل شهرت پیدا کرد در فاصله ۳۰ کلیومتری شمال‌غربی شهر داراب و در منطقه فسارود در مجاورت روستاهای زیبای حسن آباد و شمس آباد قرار گرفته است.

تنگه رغز یکی از مکان‌های گردشگری جذاب استان زیبای فارس است و با توجه به اینکه در سال‌های اخیر بسیاری از گردشگران به گشت‌وگذار و سفر به مکان‌های بکر و دست‌نیافتی علاقه‌مند شده‌اند، تنگه رغز می‌تواند یکی از مقاصد مناسب برای این گروه از افراد باشد که یک تجربه به یادماندنی و کم‌نظیر را ثبت کنند.

همچنین تنگه رغز را می‌توان عروس تنگه‌های آبی ایران دانست که در دل طبیعتی بکر و زیبا قرار گرفته است؛ این مسیر به قدری دست‌نیافتنی است که تا همین چند سال پیش افراد زیادی از وجود آن مطلع نبودند.

این تنگه آب دل سنگ‌ها را شکافته و منظره‌ای زیبا و جذاب ایجاد کرده است که می‌توان آن را به تکه‌ای گم شده از بهشت تشبیه کرد؛ این جاذبه گردشگری فارس با آبشارهای زیادی که یکی از دیگری زیباتر است، چشمه‌ها و حوضچه‌های زیبا با ماهی‌های رنگارنگ و غارهای زیبا مکانی خاص و دیدنی برای گردشگران اهل طبیعت‌گردی فراهم کرده است.

سفری تابستانه به دریای ابرها/ از فیلبند مازندران تا جنگل فندقلو نمین

جنگل فندقلو نمین:

جنگل فندقلو یکی از اماکن دیدنی اردبیل است که در جنوب شهر نمین واقع شده است؛ محدوده جنگل فندقلو از شرق خانقاه علیا، واقع در مسیر جاده بین‌شهری نمین-آستارا شروع شده و با جهت شمال غربی-جنوب شرقی، در شرق روستای حور خاتمه پیدا می‌کند؛ همچنین فاصله جنگل فندقلو تا اردبیل ۳۹ کیلومتر، تا آستارا ۶۷ کیلومتر و تا تهران ۶۲۶ کیلومتر است.

جنگل فندقلو ادامه جنگل‌های هیرکانی چند میلیون ساله شمال کشور است که از قسمت کوچکی از استان گیلان شروع می‌شود و تا شرق استان اردبیل را می‌پوشاند؛ فندقلو یکی از جاهای دیدنی اردبیل است که هم در بین گردشگران هم میان مردم اردبیل طرفداران زیادی دارد.

لازم به ذکر است که بیشتر از نصف منطقه جنگل فندقلو (حدود سه‌چهارم) را مراتع و دشت‌های وسیعی شکل می‌دهند که در فصل بهار به گُل می‌نشینند و رنگ‌ولعاب زیبایی به منطقه اضافه می‌کنند و یک‌چهارم باقی مانده هم مناطق جنگلی هستند که با درختان فندق و تمشک و گیلدیگ و… پر شده‌اند.

این منطقه در سال ۱۳۸۹ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

سفری تابستانه به دریای ابرها/ از فیلبند مازندران تا جنگل فندقلو نمین

فیلبند مازندران:

حتماً تا کنون تصاویر خیره‌کننده از طبیعت روستای فیلبند را دیده‌اید که فردی بالای کوه ایستاده و ابرها روبه‌رویش، درست زیر پایش قرار هستند و با خودتان فکر کرده‌اید مگر می‌شود واقعی باشد؟ این طبیعت نه تنها واقعی است بلکه همین‌جا در ایران خودمان و در استان مازندران قرار گرفته و گردش‌پذیرترین نقطه کشور به حساب می‌آید.

روستای فیلبند و جنگل ابر معروف آن در ۲۴۰ کیلومتری شهر تهران، به سمت شهر آمل در استان مازندران و جاده هراز قرار دارد. این طبیعت جذاب و بکر شمال ایران از توابع دهستان خوشرود در شهرستان بابل است، به همین خاطر خیلی‌ها آن را با نام‌هایی مثل فیلبند آمل، فیلبند بابل و یا فیلبند شمال می‌شناسند.

همچنین فیل بند روستایی است که در ارتفاعات قرار گرفته و دلیل این همه مه و دریای ابر هم اطراف این روستا به همین خاطر است که هم رطوبت هوا بالاست و هم نسبتاً سرد و خنک است و به شکل ابر درآمده‌اند.

حائز اهمیت است که فیلبند در تابستان نسبت به جاهای دیگر در شهرهای شمالی ایران که عموماً مرطوب و شدیداً گرم هستند، خنک‌تر و سردتر است. پس با اطمینان می‌توان گفت که بهترین فصل سفر به فیلبند، تابستان است.

سفری تابستانه به دریای ابرها/ از فیلبند مازندران تا جنگل فندقلو نمین

نظر شما