شناسهٔ خبر: 67984308 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بازآفرینی، فرصتی مغتنم در دل بافت های فرسوده لرستان

خرم آباد - ایرنا - طرح های بازآفرینی شهری، فرصتی مغتنم برای خروج بافت های فرسوده از وضعیت نابسامان ، کاهش معضلات و آسیب های اجتماعی است که در برخی مناطق ناکارآمد شهرهای لرستان با شتاب خوبی در حال اجراست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، یکی از مهمترین مشکلات امروزه شهرها وجود بافت های فرسوده و ناکارآمد است که شهروندان و مسوولان را با چالش های عدیده ای مواجه می سازد.

ساخت و سازهای بی ضابطه و غیرقانونی در حریم شهرها به این مساله دامن زده و گسترش بی رویه شهرها به حریم روستاها و وجود بافت های فرسوده و ناکارآمد منجر به مشکلات زیستی و اجتماعی بسیاری در دهه های اخیر برای ساکنان شهرها شده است.

در محدوده های نیازمند بازسازی و احیا که تحت عنوان بافت های ناکارآمد از آنها یاد می شود، زیرساخت های شهری نامناسب بوده و ساکنان آنها با ساختن خانه های مسکونی کم دوام و ، متراکم و ناهمگون باعث شده اند دسترسی به خدمات شهری سخت تر و ناهنجاری های اجتماعی و کاهش شان و منزلت اجتماعی در دل این مناطق بیشتر و در نتیجه بزهکاری، آسیب های اجتماعی، اعتیاد، فروش مواد مخدر و سایر مشکلات اجتماعی ناشی از آن افزایش یابد.

به همین منظور در بافت های ناکارآمد شهرها به ‌منظور هم راستا سازی سیاست ها، هماهنگی اقدامات، هم افزایی منابع، مدیریت یکپارچه و ایجاد وحدت رویه بین کلیه عوامل مرتبط در سطح ملی و محلی، بنا به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و با همکاری وزارت کشور، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شورای عالی استانها و به استناد ماده ۱۶ قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری (مصوب ۱۳۸۹)، "سند ملی راهبردی احیاء، بهسازی و نوسازی و توانمندسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری" در شهریور ماه ۱۳۹۳ به تصویب هیات وزیران رسید و پیرو بند (۲) مصوبه شماره ۷۴۹۰۰/ ۴۸۶۰۱ هـ مورخ ۱۳۹۳/۰۷/۰۲ سند مذکور و به منظور همگرایی و هماهنگی سیاست ها، برنامه ها و اقدامات نهادهای ذی مدخل، ستادهای ملی، استانی و شهرستانی بازآفرینی شهری پایدار تشکیل شد.

طی سال های اخیر شهرداری ها و ادارات راه و شهرسازی در قالب ستادهای بازآفرینی شهری گام های مهم و موثری را در کاهش معضلات این مناطق برداشته اند، اما از آنجا که فعالیت مطلوب این ستاد نیازمند همکاری همه جانبه سایر دستگاه های مرتبط در این زمینه می باشد، نتایج چندان مطلوبی حاصل نشده و فعالیت های ستادهای بازآفرینی آنگونه که باید و شاید نمود چشمگیری نداشته است.

براساس آمار اداره کل راه و شهرسازی لرستان در این استان ۳۷ محله ناکارآمد شهری وجود دارد که نیازمند ارایه طرح های موثر ستاد بازآفرینی برای خروج از وضعیت نابسامان هستند.

از مهمترین این محلات در شهر خرم آباد می توان به محله های فلک الدین و اسدآبادی اشاره کرد که اوضاع این مناطق نسبت به سایر مناطق ناکارآمد خرم آباد بسیار مساله دارتر بوده و می طلبد اقدامات جدی و موثری را در این راستا صورت داد.

همچنین بر اساس برآوردها استقرار ۱۷ روستا در حریم خرم آباد به حاشیه نشینی دامن زده و چشم انداز آینده شهر را با کلونی های متعدد و بسیار وسیعی از حاشیه نشینی مواجه کرده است که چنانچه برنامه ریزی های مناسبی برای جلوگیری از حاشیه نشینی در حریم این روستاها صورت نگیرد، کمامان چشم انداز آینده مرکز استان لرستان با مشکل مواجه خواهد بود.

بازآفرینی، فرصتی مغتنم در دل بافت های فرسوده لرستان

شهردار خرم آباد در این باره به ایرنا می گوید: ۲۸۹ هکتار بافت فرسوده، ۲۱۸ هکتار سکونتگاه غیررسمی و ۷۲ هکتار بافت تاریخی در شهر خرم آباد وجود دارد که بافت های تاریخی آن در دل بافت های فرسوده جای دارد.

داریوش بارانی بیرانوند با بیان اینکه تاکنون عملیات بازآفرینی در بیش از هفت هکتار از مناطق فرسوده و نیازمند احیای شهر خرم آباد آغاز شده است، عنوان کرد: وضعیت بسیاری از روستاهای حریم شهر همچون سراب یاس و ده محسن به لحاظ وسعت قابل مقایسه با محله های حاشیه نشینی همچون اسدآبادی و فلک الدین نیست و این امر حاصل رویکرد اشتباه دولت در توسعه ساخت و سازها و مدیریت شهری است.

وی با بیان اینکه متولی ساخت مسکن دولت است، عنوان کرد: نگاه دولت در توسعه شهر خرم آباد به سمت شرق (ساخت مسکن مهر و ملی) و نگاه مردم در ساخت و سازها به سمت جنوب و شمال بدون توجه به سرانه، زیرساخت ها، طرح های شهرسازی، اجرای معابر و آینده ای روشن در این مناطق بوده و تعداد ساخت و سازهای در حریم قابل مقایسه با شهر نیست و از کثرت بسیار بالایی برخوردار است.

شهردار خرم آباد عنوان کرد: به رغم اقدامات زیادی که در محله های هدف بازآفرینی صورت گرفته اما کیفیت زیست شهری در مناطق اسدآبادی و فلک الدین تغییری نکرده و حتی نسبت به گذشته وضعیت بدتر هم شده است.

افزایش ناهنجاری های اجتماعی در دل بافت های فرسوده

بارانی بیرانوند افزود: در این محله ها وضعیت بهداشت عمومی نسبت به گذشته بدتر و در ناهنجاری های اجتماعی همچون بزهکاری، اعتیاد و فروش مواد مخدر افزایش و فرسودگی بافت ها نیز بیشتر شده و دچار عقب ماندگی های مضاعفی هستیم، در حالیکه در محله هایی همچون علی آباد و اسبستان وضعیت بهتر شده و طرح های بازآفرینی در این مناطق شکل گرفته و بیشتر معابر بازگشایی شده است.

وی با اشاره به عدم توجه به وضعیت حریم شهرها ادامه داد: از مدیریت شهری عقب مانده ایم و نگاه ما در این زمینه تنها معطوف به گذشته است، در حالیکه برنامه ریزی ها باید نگاه به آینده داشته و ساخت مسکن مقرون به صرفه برای شهروندان در دستور کار قرار گیرد.

شهردار خرم آباد عنوان کرد: ۴۰ میلیارد ریال با بسیج سازندگی برای اجرای برنامه هایی همچون خاکبرداری و تخریب اماکن مخروبه، انجام عملیات آسفالت و اجرای دیواره سنگی کناره پل شرافت برای دفع آب های سطحی در محله حاشیه نشین اسدآبادی به عنوان اولویت اول قرارداد منعقد شده و در حال اجراست.

رشد قارچ گونه واحدهای جمع آوری ضایعات در بافت های فرسوده شهری

شهردار خرم آباد بیان کرد: همچنین در حال حاضر حدود ۱۶۰ مرکز ضایعات فروشی در سطح شهر خرم آباد وجود دارد که تنها تعدادی از آنها پروانه کسب از صنف دریافت کرده و عمده آنها در محله اسدآبادی استقرار دارند که با پیگیری های صورت گرفته بنا داریم در اقدامی ضربتی با دستور قضایی دادستان و همکاری دستگاه های متولی تمامی این ضایعاتی ها را که باعث مشکلات عدیده ای برای محلات حاشیه نشین شده اند، جمع آوری و به خارج از شهر انتقال دهیم که تاکنون با ۴۰ مرکز از آنها برخورد و جمع آوری شده اند.

بارانی بیرانوند اضافه کرد: اخطارهای لازم به مالکان این ضایعاتی ها داده و سقف زمان برای انتقال مشخص و بنا داریم محله اسدآبادی را به عنوان پایلوت محله های بدون ضایعاتی معرفی کنیم.

وی با اشاره به تهیه زمین مورد نیاز و ساخت سرویس های بهداشتی برای شهرک صنوف ضایعاتی افزود: چنانچه مالکان مغازه ها و منازل با ضایعاتی ها در محلات هدف قرارداد منعقد کنند، با آنها به شدت برخورد می شود.

شهردار خرم آباد همچنین با اشاره به ابلاغ ضوابط نوسازی بافت های فرسوده شهری به شهرداری ها افزود: براساس اصل ۳۱ قانون اساسی داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است و دولت موظف شده زمینه اجرای این اصل را فراهم سازد.

فرصت نوسازی بافت های فرسوده با ارایه بسته های تشویقی

بارانی بیرانوند با بیان اینکه بسته های تشویقی شهرداری جهت نوسازی بافت‌های فرسوده شهری که از طرف وزارت راه و شهرسازی اعطا شده و در حال بومی سازی براساس شرایط جغرافیایی شهر خرم‌آباد است و به زودی اعلام می‌شود، عنوان کرد: بسته تشویقی شهرداری در قالب ۱۹ بند سال ۱۴۰۰ از طرف وزارت راه و شهرسازی جهت شتاب دهی نوسازی بافت های فرسوده اعطا شده است.

وی با بیان اینکه احیا نکردن بافت های فرسوده و ناکارآمد سرعت زوال و افول شهری را افزایش و شهرها را به سمت بحران های اجتماعی و کالبدی سوق خواهد داد، افزود: مسکن مقرون به صرفه یکی از ضرورت های انکارناپذیر در سیاست گذاری های مدیریت شهری و از اولویت های مهم دولت محسوب می شود.

شهردار خرم آباد ادامه داد: مصوبه ابلاغی دارای ویژگی های انعطاف پذیری است که متناسب با شرایط ویژه هر شهر از جمله جمعیت، اقتصاد و کیفیت بافت های فرسوده قابل تطبیق بوده و با توجه به مشکلات ویژه شهر خرم آباد در زمینه تامین زمین یکی از رویکردهای مهم مدیریت شهری حمایت از بافت های فرسوده و مشکل دار جهت نوسازی و بازآفرینی است.

بارانی بیرانوند با تاکید بر اینکه ضوابط مصوب جدید فرصت بسیار خوبی برای تحول و توسعه در بافت های ناکارآمد و فرسوده شهری است، یادآور شد: با توجه به زیرساخت های متعدد در بافت های فرسوده از جمله آب، برق و گاز و همچنین جریان زندگی و سکونت در آنها یکی از مهمترین فرصت ها برای ایجاد مسکن مقرون به صرفه است.

بارانی بیرانوند تاکید کرد: ضوابط جدید به جای اینکه جبران کمبود مسکن را به گردن دولت بیندازد، بر مشارکت مردم و سازندگان استوار شده و فرصت بسیار خوبی برای تحول در بافت های فرسوده ایجاد کرده است و از این طریق شرایط رونق اقتصادی اجتماعی و کالبدی را در بافت ها فراهم می نماید.

بازآفرینی، فرصتی مغتنم در دل بافت های فرسوده لرستان

۱۲ محله فرسوده خرم آباد مشمول طرح های بازآفرینی

وی با اشاره به اینکه ۱۲ محله فرسوده از جمله پاچنار، درب دلاکان، پشت بازار و ماسور مشمول این طرح خواهد بود، یادآور شد: محدوده های بافت های تاریخی از شمول این ضوابط مستثنی و تابع اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

شهردار خرم آباد در خصوص چگونگی بسته های تشویقی ارائه شده در این طرح گفت: برخی از بسته های تشویقی ضوابطی بوده و شامل تشویق هایی همچون افزایش تعداد طبقات، پارکینگ ۷۵ درصد و داشتن ۲ درب ماشین رو و بسته های تشویقی مالی طرح شامل تخفیف عوارض، تخفیف صدور پروانه، تخفیف در تعرفه های نظام مهندسی و پرداخت تسهیلات توسط بانک عامل است که پس از بومی شدن براساس جغرافیای شهر خرم آباد بزودی اعلام و اطلاع رسانی خواهد شد.

شناسایی ۱۱ محله حاشیه نشین در بروجرد

شهردار بروجرد نیز با اشاره به اینکه ۱۱ محله حاشیه نشین در بروجرد شناسایی شده است، اضافه کرد: در برخی از این محلات اقدامات خوبی صورت گرفته اما نیازمند اقدامات موثرتری هستیم.

یحیی عیدی بیرانوند با بیان اینکه بهتر است اختیار کمیسیون ماده پنج به دست شهرستان باشد یا ماهی ۲ بار در استان تشکیل جلسه دهد ، تاکید کرد: در محلات ناکارآمد نیاز به تغییر کاربری هایی داریم تا ساکنان بتوانند تسهیلات دریافت کرده و منازل خود را نوسازی کنند.

به گفته وی انطباق بافت های فرسوده بر روی بافت های تاریخی مشکلات عدیده ای را ایجاد کرده و چنانچه این بافت ها از هم تفکیک شوند، امکان ساخت بیش از ۲ طبقه برای ساکنان این محلات نیز فراهم می شود.

خطر حاشیه نشینی بیخ گوش منطقه ۳۲ هکتاری "کمانگیر"

شهردار بروجرد با اشاره به وجود یک منطقه ۳۲ هکتاری تحت عنوان "کمانگیر" در شهر بروجرد عنوان کرد: این منطقه آب، برق، گاز و زیرساخت های لازم را ندارد تا شهرداری بتواند پروانه ساخت و ساز صادر کد و چنانچه فکری به حال این منطقه نشود ، بزودی منطقه حاشیه نشین دیگری به جمع سایر محلات حاشیه نشین شهر بروجرد در سال های آینده افزوده خواهد شد.

عیدی بیرانوند اظهار داشت: متاسفانه در خصوص منطقه ۳۲ هکتاری کمانگیر سالهاست دستور معاون وزیر برای رفع مشکلات برق رسانی روی زمین مانده است و انتظار همکاری بیشتری از سوی نهادهای خدمت رسان برای رفع مشکلات این منطقه می رود.

وی بیان کرد: همچنین در شهر بروجرد حدود ۷۰ واحد جمع آوری ضایعات وجود دارد که به رغم وجود زمین در خارج از شهر اداره راه و شهرسازی همکاری لازم برای ایجاد شهرک صنوف را صورت نمی دهد.

۱۴ محله با بافت فرسوده و ناکارآمد در پلدختر وجود دارد

شهردار پلدختر نیز با بیان اینکه در محدوده شهر پلدختر بافت تاریخی وجود ندارد، افزود: بافت‌های فرسوده و ناکارآمد در چهار نقطه محدوده شهر هستند و در مجموع ۱۴ محله با بافت فرسوده و ناکارآمد و سکونتگاه غیر رسمی در شهر پلدختر شناسایی شده است.

حسن مهدوی بیان کرد: این محلات از نظر وسعت ۳۸ درصد و از نظر جمعیت ۴۹ درصد جمعیت شهر پلدختر را شامل می شود که نیاز به خدمات‌دهی و بازآفرینی دارند.

وی اضافه کرد: نیمی از جمعیت شهر پلدختر در بافت‌های ناکارآمد زندگی می کنند، با این وجود خدمات عمومی فرهنگی، بهداشتی، آموزشی و حمل و نقل عمومی تا سال ۱۴۲۰ به این مناطق ارایه می شود.

شهردار پلدختر تصریح کرد: محله دردیا در شهر پلدختر معلوم نیست متعلق به شهر یا محدوده روستاست و باید مصوبه ای برای حل مشکلات مردم این منطقه تصویب شود تا شهرداری بتواند به این منطقه خدمات ارایه دهد.

عدم وجود زیست مناسب در بافت های فرسوده و حاشیه نشین

استاندار لرستان نیز با اشاره به اینکه ۳۷ محله با بافت ناکارآمد شهری در استان وجود دارد که ستاد بازآفرینی باید وضعیت تمامی شهرستان ها را بررسی و این محلات را از شرایط نابسامان خارج کند، گفت: با وجود اقداماتی که در مناطق حاشیه ای صورت گرفته اما نیاز به سرعت عمل بیشتری است، چرا که سه سال از سیاست گذاری جهت شتاب دهی به احیای بافت های فرسوده و بازآفرینی شهری گذشته و فعالیت عمده ای صورت نگرفته است.

ابوطالب شفقت ادامه داد: در اماکن حاشیه ای اشتغال وجود ندارد، آلودگی ها زیاد است، فضاهای سبز، ورزشی، فرهنگی و مبلمان شهری وضعیت مناسبی ندارند و بازدیدهای صورت گرفته از برخی مناطق شهر خرم آباد همچون فلک الدین و اسدآبادی حاکی از اجرای ضعیف طرح بازآفرینی شهری بود.

وی با بیان اینکه محور اصلی کار بازآفرینی شهری اداره راه و شهرسازی است، عنوان کرد: بقیه دستگاه ها نیز باید کمک کننده و تسهیلگر باشند.

استاندار لرستان ادامه داد: باید بافت های ناصواب برخی مناطق شهر را از حالت نامطلوب خارج کنیم ، چراکه شرایط مناسب شهرنشینی و زیست مناسبی بر این مناطق حاکم نیست، توجه کمتری به مباحث فرهنگی صورت گرفته و غالب افراد از روستاها به این مناطق حاشیه ای مهاجرت کرده اند.

شفقت ضمن گلایه از ستاد رسمی بازآفرینی کشور اظهار کرد: در ابتدای ورود به استان از این ستاد درخواست کردیم برای بررسی مشکلات به استان سفر کنند که تاکنون انجام نشده است.

وی با تاکید بر آبادانی روستاها برای جلوگیری از مهاجرت مردم به شهرها اضافه کرد: باید با مشارکت شهروندان از ابتکار و خلاقیت آنها در این زمینه بهره مند شد، ضمن اینکه استفاده از ظرفیت بسیج سازندگی و سازمان های مردم نهاد ضروری است تا محیط زیست بهتری برای ساکنان این مناطق ایجاد شود.

استاندار لرستان یادآور شد: فرمانداران نیز باید به عنوان مسوول برای برون رفت از این وضعیت به صورت مستمر تشکیل جلسه داده و ابتکارات هر شهرستان را به منظور بهره مندی سایر شهرستان ها در جلسات قرارگاه مطرح کنند تا توسعه هرچه سریعتر در این مناطق با خلاقیت های منطقه ای اتفاق بیفتد.

فرصت ۱۵ روزه برای شناسایی مشکلات محلات حاشیه نشین

شفقت تاکید کرد: در مسایل اجتماعی همه شخصیت ها، ائمه جمعه، خیرین و مردم باید نقش آفرینی داشته باشند و این نگاه که دولت باید همه مسایل را حل نکد، پذیرفتنی نیست، چراکه باید تمامی لایه های اجتماع درگیر این مساله شوند و روح کارآفرینی به جامعه تزریق گردد.

وی با اشاره به لزوم تشکیل ۲ جلسه کمیسیون ماده ۵ و زیربنایی و همچنین ستاد بازآفرینی شهری ظرف ۱۵ روز آینده بیان کرد: همه مسایل مرتبط در این زمینه باید به معاونت عمرانی و راه و شهرسازی ارسال و بررسی شود تا بتوانیم تصمیم گیری عمومی کرده و شهر به شهر تعیین تکلیف کنیم.

نظر شما