شناسهٔ خبر: 67983652 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

نقش کبد در تنظیم سوخت‌وساز بدن چیست؟

رئیس انجمن مطالعات کبدی ایران و فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه کبد در تنظیم سوخت و ساز گلوکز و پروتئین، اهمیت بسیاری دارد، گفت: به‌جز در مراحل انتهایی و دیرس بیماری‌های کبدی، با لمس کبد و معاینه شکم به تنهایی نمی‌توان به بیماری کبدی پی برد.

صاحب‌خبر -

سیدموید علویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه کبد یکی از بخش‌های دستگاه گوارش است که با ترشح مواد مختلف در هضم مواد غذایی دخالت دارد، اظهار کرد: کبد بزرگترین غده بدن است و آن را می‌توان به کارخانه‌ای شیمیایی تشبیه کرد که وظیفه تولید، تغییر، انبار کردن و دفع مواد را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه کبد در قسمت راست و بالای شکم، در پشت دنده‌ها و زیر پرده دیافراگم قرار دارد، افزود: وزن کبد در یک فرد بالغ حدود ۱۵۰۰ گرم و خون‌رسانی به کبد بسیار زیاد است، خون سرشار از مواد غذایی که از دستگاه گوارش جذب شده است، به طور مستقیم به کبد وارد می‌شود.

رئیس انجمن مطالعات کبدی ایران با بیان اینکه مواد وارد شده به کبد در آن ذخیره یا به مواد شیمیایی مورد نیاز بدن تبدیل می‌شود، تصریح کرد: کبد از مجموعه سلول‌های کبدی، عروق خونی و مجاری صفراوی تشکیل شده است و شبکه‌های عروقی اطراف سلول‌های کبدی، مواد غذایی هضم و جذب شده از روده‌ها را به سلول‌ها منتقل می‌کند و در آنجا ذخیره می‌کند.

علویان با بیان اینکه مواد دفعی و ترشحی از طریق مجاری صفراوی به کیسه صفرا می‌ریزد، ادامه داد: کبد در تنظیم سوخت و ساز گلوکز و پروتئین، اهمیت بسیاری دارد، همچنین این ارگان با تولید و ترشح صفرا، نقش مهمی را در هضم و جذب چربی‌ها ایفا می‌کند.

وی گفت: کبد مواد زائد حاصل از سوخت و ساز را از بدن خارج و آنها را به داخل کیسه صفرا ترشح می‌کند، صفرای تولید شده کبد به صورت موقت در کیسه صفرا انبار می‌شود و زمانی که برای فرایند هضم لازم باشد، با انقباض کیسه صفرا به داخل لوله گوارش وارد می‌شود.

فوق تخصص گوارش و کبد اضافه کرد: به جز در مراحل انتهایی و دیرس بیماری‌های کبدی، با لمس کبد و معاینه شکم به تنهایی نمی‌توان به بیماری کبدی پی برد و باید توجه داشت که حتی با سونوگرافی شکم نیز در تمام موارد وجود بیماری را نمی‌توان در کبد تشخیص داد و انجام آزمایش خون و بررسی‌های تکمیلی دیگر برای تشخیص بیماری، ضروری محسوب می‌شود.

نظر شما