شناسهٔ خبر: 67981842 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

نوسان نرخ ارز با وجود اخبار منفی مدیریت شد

شکست ماهی‌گیران بازار ارز!

روزنامه جوان

با توجه به تجربه گذشته، مردم به خوبی می‌دانند هجوم بردن به بازار ارز در این شرایط  به هیچ عنوان به سودشان نیست و چیزی جز ضرر و زیان در انتظارشان نخواهد بود

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: با وجود افزایش سطح انتظارات و اخبار منفی ترور مجاهد فلسطینی در تهران، روند صعودی دلار که با سرعت در مسیر کانال ۶۱ بود، تغییر کرد و بعد از افزایش هزارو ۱۰۰ تومانی از بعدازظهر روز گذشته با کاهش ۲۵۰تومانی به ۶۰ هزارو ۵۵۰ تومان رسید. همچنین دلال‌ها فقط فروشنده بودند و از کسانی که متقاضی فروش بودند، ارز را با نرخ روز‌های گذشته خریداری می‌کردند. کارشناسان بازار توصیه می‌کنند در چنین شرایطی مردم از ورود هیجانی به بازار خودداری کنند چراکه تجربه نشان داده است بعد از التهابات سرعت کاهش دلار بیشتر می‌شود. 
 
پیرو شهادت مجاهد اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، سطح تنش در بازار‌های داخلی و جهانی نیز بالا رفت و قیمت طلا و ارز با افزایش همراه شد و در پی بروز این اتفاقات بورس تهران نیز قرمزپوش شد. 
تجربه عملیات طوفان‌الاقصی از سوی حماس، آغاز جنگ غزه، حمله تروریستی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق که به شهادت چند فرمانده نظامی و دیپلمات ایرانی منجر شد و همچنین پاسخ و حمله موشکی ایران به اسرائیل در واکنش به حمله به کنسولگری ایران، نشان داده در زمان بروز این وقایع و شوک‌های سیاسی، نرخ ارز و شاخص بورس با نوسان بالا و واکنش التهابی به وقایع افزایش چشمگیری را تجربه کرده است. هرچند تجربه نشان داده است افزایش تنش‌های سیاسی همواره به واکنش بازار‌ها منجر می‌شود ولی نمی‌توان منکر نقش دلال‌ها و سوداگران در تشدید نوسانات قیمتی بازار‌ها شد. 
نکته مهم در ماجرای شهادت اسماعیل هنیه در تهران، تکاپوی دلالان ارزی برای تحقق اهداف سوداگرانه‌شان است. از همان ساعات نخست اعلام خبر شهادت اسماعیل هنیه دلال‌های ارزی و کانال‌های تلگرامی دست به کار شدند و سعی داشتند با تشدید نوسانات در بازار ارز دلار را بار دیگر به کانال‌های بالاتر برسانند. نکته قابل توجه آن است که قیمت ارز در روز‌های گذشته در حال گذر از کانال ۵۷‌هزار تومان و ورود به کانال ۵۶‌هزار تومان بود، اما دیروز به یک‌باره و بعد از انتشار اخبار مربوط به تنش‌های سیاسی روند صعودی به خود گرفت، بنابراین باید تأکید کرد این افزایش قیمت‌ها صرفاً واکنش هیجانی بازار به رویداد‌ها بوده است و تداوم نخواهد داشت. طبق تأکید کارشناسان، نباید التهابات احتمالی بازار ناشی از رخداد‌های سیاسی را بلندمدت دانست، زیرا واقعیت این است که نوسانات اینچنینی کاملاً مقطعی و زودگذر است. 
گزارش‌های رسیده از بازار ارز حاکی است صبح روز گذشته، همزمان با ترور شهیداسماعیل هنیه در تهران، دلال‌های ارزی به تکاپو افتادند تا بار دیگر بر طبل نوسانات ارزی بکوبند و از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. در ساعات آغازین روز گذشته، قیمت دلار در کانال‌های غیررسمی خرید و فروش ارز میان ۶۰ تا ۶۱‌هزار تومان در حال نوسان بود، دلال‌ها نیز خریدار ارز نبودند. با توجه به نوسان افزایشی دلار و یورو در ساعات آغازین دیروز نرخ پیشنهادی دلالان برای خرید از متقاضیان فروش، همان نرخ خرید در روز‌های گذشته بود، به عبارتی آن‌ها قیمت ارز را با نرخ نوسانی روز به فروش می‌رساندند، اما از کسانی که متقاضی فروش بودند، ارز را با نرخ روز‌های گذشته خریداری می‌کردند. گزارش میدانی ایسنا حاکی است روز گذشته بازار ارز نسبت به روز‌های گذشته کم‌تقاضاتر بود و دلال‌ها نیز فروشنده بودند، نه خریدار. در زمان تنظیم این گزارش، دلار با قیمت نوسانی ۶۰‌هزار تومان از سوی دلال‌ها به فروش می‌رسید و با نرخ نوسانی ۵۸ تا ۵۹‌هزار تومان از طرف آن‌ها خریداری می‌شد. همچنین یورو در بازار غیررسمی نیز با نرخ ۶۵ تا ۶۶‌هزار تومان از سوی دلال‌ها به فروش می‌رسید و با نرخ ۶۳‌هزار و ۵۰۰ تومان از طرف آن‌ها خریداری می‌شد که نشان از شکاف و فاصله غیرواقعی میان نرخ خرید و فروش ارز دارد. 
وضعیت در کانال‌های تلگرامی نیز به همین رویه بود و قیمت دلار از مرز ۶۰‌هزار تومان گذشت، اما از بعد ازظهر روز گذشته به کانال ۵۹ تا ۶۰‌هزار تومان کاهش یافت. این وضعیت در بهار امسال و پس از عملیات نظامی ایران علیه رژیم‌صهیونیستی نیز رخ داده بود، اما در همان زمان نیز شاهد بودیم که بازار بعد از گذشت مدت کوتاهی به روال قبل خود بازگشت. 

 مردم مراقب هیجانات بازار ارز و طلا باشند
کارشناسان توصیه می‌کنند، درگیری‌های سیاسی که اوایل امسال به عملیات نظامی ایران علیه رژیم‌صهیونیستی منجر شد، هر چند برای مدت کوتاهی دلار را بالا برد، اما بازار بلافاصله از هیجانات عبور کرد و دلار به ۵۷‌هزار تومان هم رسید، از همین رو توصیه می‌شود مردم در روز‌های پرنوسان از معاملات غیرضروری پرهیز و با احتیاط عمل کنند. 
سیدحمید حسینی، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفتگو با تسنیم، در مورد شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و تأثیر آن بر التهابات بازار ارز می‌گوید: طبیعتاً نمی‌توان گفت چنین اتفاقاتی که آثار سیاسی و منطقه‌ای به همراه دارد، در بازار‌های مختلف بی‌تأثیر است، حتی بازار جهانی نفت هم با افزایش ۲ درصدی قیمت مواجه شد که آن هم بسیار طبیعی بود، اما واقعیت این است که نوسانات اینچنینی کاملاً مقطعی و زودگذر است، چراکه معادلات بزرگ و مهم سیاسی و منطقه‌ای را تغییر نخواهد داد. وی با اشاره به وضعیت مناسب ارزی کشور در سال جاری که بسیار مناسب‌تر از سال گذشته است، تأکید می‌کند: نباید التهابات احتمالی بازار ناشی از رخداد‌های سیاسی را بلندمدت دانست. ما در سال جاری شاهد افزایش صادرات غیرنفتی و همچنین افزایش درآمد صادرات نفتی بودیم، به طوری که میانگین ماهانه درآمد‌های نفتی‌مان در سال گذشته ۳ میلیارد دلار بود که در سال جاری به ۴ میلیارد دلار رسید. مطمئناً همین موضوع در کنترل و مدیریت بازار ارز بسیار مهم و تعیین‌کننده است. 
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با تأکید بر اینکه التهاب بازار ارز به هیچ عنوان پایدار و طولانی نیست، می‌افزاید: مطمئناً این اتفاق در روند طبیعی بازار ارز تأثیر چندانی ندارد و تجربه نشان داده است هیجانات زودگذر خیلی زود هم تخلیه خواهد شد، ضمن اینکه مردم به خوبی با این وضعیت آشنا هستند و می‌دانند هجوم‌بردن به بازار ارز در این شرایط به هیچ عنوان به سودشان نیست و چیزی جز ضرر و زیان در انتظارشان نخواهد بود. 
حسینی با اشاره به شباهت تنش‌های کنونی داخلی و منطقه‌ای با سال‌های اوایل انقلاب می‌گوید: اوایل انقلاب نیز مدام شاهد ترور و اتفاقات اینچنینی بودیم که در نهایت نه تنها معادلات کشور و حتی منطقه را تغییر نداد، بلکه تأثیر خاص و بلندمدتی نیز بر بازار و اقتصاد کشور نداشت. در نتیجه باید گفت تنها ماحصل این اتفاقات، موج روانی و هیجانی در بازار است که دوام زیادی ندارد و خیلی زود فروکش خواهد کرد. 
همچنین سیدعلی، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی در خصوص نوسانات زودگذر بازار ارز می‌گوید: تجربه بانک مرکزی از شروع جنگ غزه تا به امروز با وجود شوک‌های سیاسی متعدد در مورد کنترل ارز بسیار موفقیت‌آمیز بوده است. در حال حاضر نرخ ارز با وجود خبر‌های منفی واکسینه شده، اما ممکن است دلال‌ها و بعضی صراف‌ها از این موضوع سوءاستفاده کنند. به نظر من سرمایه‌گذاران عاقل‌تر از آن هستند که در شرایط فعلی پول‌های خود را در ارز سرمایه‌گذاری کنند. به گفته سیدعلی، با توجه به این موضوعات، این افزایش نرخ ارز بار دیگر موقتی است و مردم باید در این شرایط آرامش خود را حفظ کنند، چراکه این جهش همچون گذشته فروکش خواهد کرد. 
وی با اشاره به اینکه مدیریت بانک مرکزی باید در این شرایط هوشمند باشد، تأکید می‌کند: دستگاه‌های نظارتی هم باید در شرایط فعلی تمام توان خود را برای مقابله با سوداگران و دلالان به کار گیرند تا از تنش سیاسی اخیر در راستای منافع خود استفاده نکنند.

نظر شما