شناسهٔ خبر: 67981806 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پیر غلام اهل بیت(ع): پیر غلام اهل بیت(ع):

مهم‌ترین استادم در مداحی، تشویق پدر و مادرم بود+ فیلم مهم‌ترین استادم در مداحی، تشویق پدر و مادرم بود+ فیلم

نژاد قلی گفت: مهم‌ترین استادم در مداحی، تشویق پدر و مادرم بود، آن‌ها در خانه از من می‌خواستند تا نوحه بخوانم و همین موضوع باعث پیشرفتم در مداحی شد.

صاحب‌خبر -

کرمان، دیار مقاومت این روز‌ها میزبان بیست و یکمین اجلاس پیرغلامان حسینی است و فضای کرمان از عطر حضور مداحان و ذاکران حسینی عطرآگین است.

امروز پای صحبت یکی دیگر از پیرغلامان حسینی نشستیم و از محضر وی کسب فیض کردیم. پیرغلامی که در آیین افتتاحیه بیست و یکمین اجلاس بین المللی پیرغلامان حسبنی از وی تجلیل شد. او که این روز‌ها با واکر همنشین شده، اما بهترین همنشین وی عشق حسین(ع)  است.

 ممنون از اینکه وقت خود را در احتیار ما قرار دادید.  ممنون می‌شوم در ابتدا کمی از خودتان برای ما بگویید.

بنده احمد نژاد قلی در سال ۱۳۲۸ در داوران رفسنجان متولد شدم و فرهنگی بازنشسته هستم.

نژادقلی

از چه سالی مداحی را آغاز کردید؟

 از بچگی در خانه ما هفتگی خوانی بود و چند برادر بودیم و من روی منبر یا کرسی مداحی می‌کردم و بقیه سینه می‌زدند و این موضوع نقطه عطفی برای من در حوزه مداحی در اجتماع شد.

 وقتی بزرگ‌تر شدم به هیئت رفتم و از ۱۵ یا ۱۶ سالگی به صورت رسمی در هیئت داوران، مداحی را شروع کردم.

 در رحلت امام خمینی (ره)، بیت الزهرای رفسنجان راه اندازی شد و در آن آیین‌ها مداحی می‌کردم و مردم من را شناختند و از من برای مداحی در داوران، رفسنجان، نوق، انار، کبوتر خان و زرند دعوت کردند. 

در مراسم چهلم امام خمینی (ره)، سالگرد امام (ره)، سالگرد شهید رجایی و باهنر، شهادت شهید بهشتی و ۷۲ تن از یارنش در قم و تهران مداحی می‌کردم.

 همچنین افتخار داشتم در حسینیه امام (ره) و در محضر رهبری مداحی کردم. 

هیئت‌هایی که درآن‌ها فعالیت می‌کردید، کدام هیئت‌ها بودند؟ 
مهم‌ترین هیئت‌هایی که در آن فعالیت کردم، هیئت داوران و هیئت بیت الزهرای رفسنجان بود. 

نژادقلی

 همچنین مداح کاروان‌های عتبات عالیات سازمان حج و زیارت کرمان بودم و ۱۵ سفر به عنوان مداح کاروان‌ها به عتبات عالیات مشرف شدم. 

از محضر چه اساتیدی برای  آموزشمداحی بهره بردید؟

 مهم‌ترین استادم تشویق پدر و مادرم بود و آن‌ها در خانه از من می‌خواستند تا نوحه بخوانم و همین موضوع باعث شد، بنده در مداحی پیشرفت کنم و بعد از آن، تشویق مردم فتح بابی برای پیشرفت‌های بعدی حقیر در مداحی شد. 

از شعر کدام شعرا برای مداحی بهره می‌بردید؟ 

از شعر‌های برادرم محمود بهره می‌بردم و زمانی که شهید می‌آوردند، برادرم به نام هر شهید، شعر می‌گفت و من در تشییع پیکر شهید مداحی می‌کردم و یا در رحلت امام خمینی (ره) در مسجد جامع، برادرم هر روز شعر جدید می‌گفت و من همان را برای مداحی برمیگزیدم.

نژادقلی

به آن‌ها که می‌خواهند وارد وادی مداحی شوند، چه توصیه‌هایی دارید؟ 
به آن‌ها که می‌خواهند وارد وادی مداحی شوند توصیه می‌کنم، به تقوا و نماز اهمیت بدهند و با قرآن و دعا‌ها آشنا شوند. صرف اینکه فردی صدای خوبی دارد، اثری در مداحی خوب ندارد؛ بلکه باید جامع همه امور باشد. 

مطالعه و سوال کند. صرفا تقلیدی کار نکند و از کتب معتبر مثل سوگ نامه آل محمد (ع) بهره بگیرد و مطالب صحیح بگوید و بدون سند صحبت نکند و  از روحانیت متعهد جدا نشود و این را بدانند اگر دل آدم شکست، بر دیگران هم اثر می‌گذارد. 

خاطره‌ای کوتاه از دوران مداحی برای مان بگویید.

 همه دوران مداحی، خاطره است و انسان هر وقت مشکلی برایش پیش می‌آید، بهتر است به اهل بیت (ع) متوسل شود.

تجربه‌ای که خودم دارم از توسل و کرامت خاندان اهل بیت (ع) در زمینه درمان و پیدا کردن راه علاج بیماری خودم در سال ۱۳۸۷ از سوی پزشکان است. دکتر به من گفت: با تلفنی به من گفتند: بیمار نوکر امام حسین (ع) و مداح اهل بیت (ع) است ومن توکل کرده و مشکل بیماری شما را پیدا کردم. 

به نظرتان پیرغلام چه کسی است؟

 اگر انسان از جوانی، خودش را وقف امام حسین (ع) کند و به قول امام معصوم (ع) زینت اهل بیت باشد، پیر غلام است و به طور کلی پیرغلام باید تالی تلو اهل بیت (ع) باشد.

<div id="video-display-embed-code_19635966"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8790153/19635966?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما