شناسهٔ خبر: 67979871 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در نشست تخصصی آسیب‌شناسی روابط ایران و آمریکا و چشم‌اندازهای پیش رو مطرح شد؛

بررسی رابطه ایران و آمریکا چند رشته ای است

در نشست تخصصی آسیب‌شناسی روابط ایران و آمریکا و چشم‌اندازهای پیش رو مطرح شد؛ سجادپور درباره کتاب «رابطه ایران و ایالات متحد» نوشته عباس ملکی و جان تیرمن گفت: این کتاب رابطه چند لایه و پیچش‌های متفاوتی دارد. اگر می‌خواهیم رابطه دو کشور را بررسی کنیم باید آن را به صورت چند رشته‌ای بررسی کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست تخصصی آسیب‌شناسی روابط ایران و آمریکا و چشم‌اندازهای پیش رو در دوره جدید با حضور مجید تخت‌روانچی، محمدکاظم سجادپور، عباس ملکی، حسین موسویان، رضا نصری، کیهان بزرگر و ساسان کریمی عصر امروز در محل خبرگزاری خبرآنلاین با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. 

محمدکاظم سجادپور در این نشست گفت: بنده نیز شهادت اسماعیل هنیه را تسلیت می‌گویم. من دو سوال کوتاه مطرح می‌کنم، یکی آنکه تصویر کلان کتابی را نقد کنم، دوم آنکه روابط امریکا را از نظر علمی نقد کنم. در بخش الف حوزه سیاست خارجی برای ما مهم است و حوزه سیاست خارجی بر سه پایه استوار است. یک پایه سیاسی که قدرت است و دو اجرایی حقوقی و مدیریتی است که روزمره باید دنبال شود و سوم کار علمی است. این کار بدون نقد بدون شناخت موقعیت ایران و منافع ایران امکان‌پذیر است و سیاست خارجی ایران اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و هرچه بیشتر مطالعه می‌شود می‌توان به نتایجی رسید.

وی تصریح کرد: اگر در سطح جهانی، آینده جهان به رابطه چین و امریکا پیوند خورده است رژیم صهیونیستی بخشی از این رابطه است. اما برون مایه کتاب توجه به جامعه انسانی است و برداشت کتاب به موضوع انسانی توجه دارد و برون مایه اهمیت دادن به انسان و نقش آن است. اما جهت کتاب راه گرایانه است و به دنبال آن است که راه حلی پیدا کند. نظرات ذات پندارانه کشف کرده است. ذات آمریکا و نیت متقابل و ذات ایران را نشان داده است. یک دیدگاه دومی دارد که هر دیدگاهی که داریم قابل مدیریت است و باید از بدتر شدن و تنش جلوگیری شود.

وی افزود: این کتاب رابطه چند لایه و پیچش‌های متفاوتی دارد. اگر می‌خواهیم رابطه دو کشور را بررسی کنیم باید آن را به صورت چند رشته‌ای بررسی کنیم. اساس و نقش مکان و جغرافیا و نقش زمان و روایت گذشته را باید بررسی کنیم توان قدرت منطقه‌ای نیز تاثیرگذار است. بدون اساس و ساختار نمی‌توانیم به درک متقابل رسید. در ایران و امریکا شخصیت‌ها تاثیر گذار است در ایران رهبری و در امریکا ربیس جمهور تاثیر گذار است. از نقش مردم هم نباید غافل شد. جنبه‌های سیاست‌گذاری موضوع دیگری است که باید به آن توجه کرد. موضوع ایران و امریکا بازی سیاسی است بازی بین‌المللی، منطقه‌ای است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما