شناسهٔ خبر: 67978621 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آغاز اجراي قانون جديد شوراي حل اختلاف با محوريت اعمال صلاحيت دادگاه‌هاي صلح در 10 حوزه قضايي استان هرمزگان

صاحب‌خبر -
آغاز اجراي قانون جديد شوراي حل اختلاف با محوريت اعمال صلاحيت دادگاه‌هاي صلح در 10 حوزه قضايي استان هرمزگان

رئیس کل دادگستری هرمزگان گفت: از امروز اجرای قانون جدید شورای حل اختلاف با محوریت اعمال صلاحیت دادگاه‌های صلح در 10 حوزه قضایی استان آغاز شد.
به گزارش خبرنگار آریا در استان هرمزگان ، مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان با بیان اینکه قانون جدید شورا‌های حل اختلاف در تاریخ 22 شهریور 1402 تصویب شده است، افزود: این قانون روز ششم آذرماه 1402 لازم الاجرا شده است و قوه قضاییه تا ششم آذرماه 1403 وقت دارد این قانون را اجرا کند و بر این اساس از امروز در 10 حوزه قضایی استان هرمزگان این قانون اجرایی شد.

قهرمانی تصریح کرد: با توجه به اینکه قانون مذکور تصویب شده و آیین نامه آن نیز توسط ریاست قوه قضاییه در تاریخ 16 خرداد ماه 1403 امضا شده است و با توجه به نامه مورخ هشتم مردادماه معاون اول قوه قضاییه و با دستور وی قانون جدید شورا‌های حل اختلاف در 10 حوزه قضایی استان هرمزگان اجرایی شد.

رئیس کل دادگستری هرمزگان خاطرنشان کرد: 10 حوزه قضایی که اجرای قانون جدید شورا‌های حل اختلاف از امروز در آن‌ها اجرا شده است شامل بندر خمیر، پارسیان، سیریک، ابوموسی، توکهور و هشتبندی، رودخانه، فین، احمدی، بستک و بشاگرد است.

وی گفت: از 10 حوزه قضایی مذکور، چهار حوزه قضایی دادگاه عمومی بخش هستند و 6 حوزه قضایی هم دادگاه شهرستان هستند که طبق ماده 299 آیین دادرسی کیفری تشکیلات دادگاه بخش در آن‌ها فعال شده است.

وی تأکید کرد: با توجه به اجرای قانون جدید شورا‌های حل اختلاف در این 10 حوزه قضایی و با عنایت به لازم‌الاجرا بودن آن، از این تاریخ پرونده‌هایی که در صلاحیت دادگاه صلح هستند در شعب دادگاه عمومی بخش رسیدگی می‌شوند و شورای حل اختلاف صرفاً در امر صلح و سازش اقدام می‌کند.

قهرمانی افزود: طبق ماده 12 قانون شورای حل اختلاف موارد زیر در صلاحیت دادگاه‌های صلح هستند:

1- دعاوی مالی تا نصاب یک میلیارد (1،000،000،000) ریال

2- دعاوی حقوقی تصرف عدوانی، مزاحمت و ممانعت از حق

3- دعاوی راجع به جهیزیه، مهریه و نفقه تا نصاب مقرر در بند (1) این ماده درصورتی‌که مشمول ماده (29) قانون حمایت خانواده مصوب 1/12/1391 نباشد.

4- دعاوی و درخواست‌های مربوط به تخلیه عین مستأجره و تعدیل اجاره‌بها به‌ جز دعاوی مربوط به سرقفلی و حق کسب و پیشه

5- اعسار از پرداخت محکوم‌به درصورتی‌که دادگاه صلح نسبت به اصل دعوا رسیدگی کرده باشد.

6- حصر ورثه، تحریر ترکه، مهر و موم و رفع آن

7- تأمین دلیل

8- تقاضای سازش موضوع ماده (١٨6) قانون آیین دادرسی دادگاه‌های

عمومی و انقلاب (در امور مدنی) مصوب 21/1/1379،

9- جنبه عمومی و خصوصی کلیه جرایم غیر عمدی ناشی از کار یا تصادفات رانندگی

10- جرایم عمدی تعزیری مستوجب مجازات درجه هفت و هشت

11- دعاوی اصلاح شناسنامه، استرداد شناسنامه، اصلاح مشخصات مدرک تحصیلی (به‌استثنای مواردی که در صلاحیت دیوان عدالت اداری است)، الزام به اخذ پایان کار، اثبات رشد، الزام به صدور شناسنامه، تصحیح و تغییر نام

که از امروز طبق مفاد ماده 4 در این ده حوزه قضایی با توجه به صلاحیت دادگاه‌های بخش به پرونده‌های در صلاحیت دادگاه صلح هم رسیدگی خواهد شد.

رئیس کل دادگستری هرمزگان همچنین تأکید کرد: هم در دادگاه‌های صلح و هم شورا‌های حل اختلاف سیاست کاری، اصلاح ذات البین و ایجاد مصالحه است و تأکید شده است که همکاران از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کنند.

انتهای پیام

نظر شما