شناسهٔ خبر: 67977734 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس سازمان امور عشایری کشور:

سرشماری دقیق و به‌روز از جامعه عشایری تا پایان تابستان انجام می‌شود

تهران- ایرنا- رئیس سازمان امور عشایر کشور اعلام‌کرد: در قالب سرشماری از اعضای تعاونی‌های عشایری و خانواده آنان، تا پایان تابستان آمارگیری دقیق و به‌روزی از جامعه عشایری انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «شایان نادری» با اشاره به اهداف عدالت محورانه سازمان امور عشایری در توزیع خدمات برای جامعه هدف، افزود: وجود آمار دقیق و به‌روز شده بسیاری از مشکلات به ویژه تبعیض و خروج غیرقانونی اقلام یارانه‌دار را از شبکه توزیع عشایری برطرف می‌کند.

رئیس سازمان امور عشایر کشور با بیان این که سرشماری‌های ۱۰ ساله نفوس و مسکن نمی‌تواند در بخش عدالت یارانه‌ای موفقیت‌آمیز باشد، اظهار داشت: عشایر تعریفی مستقل دارند، در حالی که برخی افراد با وجود اسکان در شهر، همچنان از خدمات حمایتی جامعه عشایری استفاده می‌برند.

وی با اشاره به اینکه عملیات سرشماری اکنون بدون بودجه مستقل دولتی و فقط با اعتبارات درون سازمانی آغاز شده و تا پایان تابستان نتایج آن آماده می‌شود، اضافه‌کرد: در بخش توزیع آرد، سوخت و ... شاهد بی‌عدالتی هستیم و اگر نتوانیم این آمار را به‌روز کنیم، در حق جامعه حقیقی عشایری اجحاف خواهد شد.

نادری تصریح کرد: هر ساله ۱۶۸ هزار تن آرد در مناطق عشایری توزیع می‌شود که نباید اجازه دهیم با هیچ توجیهی از سبد تغذیه این بخش خدوم و مولد جامعه خارج شود.

تخصیص ۱۰ درصدی پنل های خورشیدی به جامعه عشایری در سال ۱۴۰۳

رئیس سازمان امور عشایر کشور درباره شرایط توزیع پنل‌های خورشیدی برای تأمین برق خانواده عشایری، گفت: قرار بود وزارت نیرو ۲۲۰ هزار پنل خورشیدی در اختیار جامعه عشایری قرار دهد که تنها حدود ۱۰ درصد از این تعهد آن هم در سال ۱۴۰۳ انجام شده است.

وی، کاهش مخاطرات جامعه عشایر را از جمله اهداف و برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: برای این هدف ما مجموعه مخاطرات را در همه استان‌ها رصد و پس از درجه‌بندی اولویت‌ها متناسب با آن در سطح ملی برای کاهش آسیب ناشی از حوادث طبیعی و رفع مخاطرات اقتصادی و اجتماعی از دولت و سازمان‌های مدیریت بحران و پدافند غیرعامل درخواست حمایت می‌کنیم.

نادری، سیل، رعد و برق، آتش‌سوزی، بارندگی شدید و نبود سکونتگاه‌های موقت عشایری و دامی را از جمله عمده مشکلات این جامعه عنوان کرد و اظهار داشت: ایجاد جان‌پناه و سرپناه موقت می‌تواند بسیاری از خسارت‌ها و آسیب‌ها را در مناطق کوهستانی کاهش دهد.

وی با اشاره به وجود ۶۵ هزار کیلومتر راه عشایری، افزود: سالیانه بیش از ۷۰ درصد این راه‌ها به دلیل وجود در مناطق صعب‌العبور در حوادث طبیعی سیل، برف و باران و رانش زمین آسیب می‌بیند که نیازمند بازگشایی، بازسازی و ترمیم است.

نظر شما