شناسهٔ خبر: 67976965 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پایگاه جامع اطلاعات بازار کار چه ویژگی‌هایی دارد؟

ندا خسرو شاهی

با ایجاد پایگاه جامع اطلاعات بازار کار، امکان استعلام شغلی شاغلین،شناسایی فارغ‌التحصیلان بیکار و استخراج نرخ بیکاری دانشگاه‌های کشور فراهم شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، ایجاد نظام جامع اطلاعات بازار کار یکی از اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سه سال اخیر و از جمله دستاوردهایی بود که در حوزه اشتغال در راستای ارزیابی و پیش‌بینی وضعیت بازارکار، شاغلین و بیکاران و گردآوری نتایج حاصله در تصمیم‌گیری‌های مربوط به حوزه اشتغال به انجام رسید.

پایگاه ملی نظام جامع اطلاعات بازار کار (LMIS) از خدمات مهم دولت سیزدهم و به عنوان یکی از دستورات بر زمین مانده وزارت کار از سال ۱۳۸۰ و از زمان ابلاغ قانون سیاست‌های کلی اشتغال از سوی مقام معظم رهبری است.

در همین راستا محمود کریمی بیرانوند ـ معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هدف از راه‌اندازی این پایگاه را شناسایی شاغلین و بیکاران، جمعیت غیر فعال و کارفرمایان رسمی و غیر رسمی عنوان کرده و می‌گوید: از طریق ایجاد پایگاه جامع اطلاعات بازار کار، زمینه شناخت وضعیت بازار کار و دستیابی به تصویر جامع از پویایی‌ بازار کار، پیش بینی تغییرات بازار کار و طراحی سیاست‌ها و مداخلات حوزه‌های اشتغال و کارآفرینی فراهم می‌شود.

این پایگاه اطلاعاتی، ضمن ساماندهی اطلاعات شغلی نیروی کار و پیش بینی مهارت‌های مورد نیاز بازار در سطوح ملی منطقه‌ای موجب کاهش زمان جست وجوی فرصت‌های شغلی می‌شود.

معاون اشتغال وزیر کار در تشریح ویژگی‌های این سامانه می‌گوید: امکان استعلام شغلی شاغلین و بیکاران، امکان شناسایی فارغ التحصیلان بیکار به تفکیک سطوح مختلف دانشگاهی و احصاء نرخ بیکاری دانشگاه‌های کشور از قابلیت‌های این پایگاه جامع اطلاعات به شمار می‌رود.

به گفته کریمی بیرانوند، پایگاه اطلاعات مشاغل،پایگاه اطلاعات جمعیت و نیروی کار، پایگاه اطلاعات کسب و کارها، زیر سامانه آمار و اطلاعات بازار کار و زیر سامانه جست و جوی شغل پنج پایگاه اصلی LMIS هستند.

پایگاه جامع اطلاعات بازار کار چه ویژگی‌هایی دارد؟

در روزهای اخیر قاسم رستم‌پور ـ مدیرکل نظارت و هماهنگی طرح‌های کارآفرینی و اشتغال وزارت کار با اشاره به رونمایی پایگاه جامع اطلاعات بازارکار گفت: در بخش اشتغال رسمی، همه اطلاعات به روز و لحظه‌ای است و افرادی که دارای بیمه تامین اجتماعی هستند و در بخش‌های رسمی اقتصاد فعالیت می‌کنند در لحظه آخرین وضعیت اشتغالشان مشخص است و در بخش غیر رسمی هم از داده‌های مالی و دیگر داده‌ها استفاده می‌شود.

به گفته وی یکی از دستاوردهای رونمایی از پایگاه مذکور نظارت لحظه‌ای در زمینه اشتغال جوانان و اطلاع از وضعیت بیکاری در کشور است و بر اساس کدملی آخرین وضعیت شغلی هر فرد مطابق داده‌های آماری موجود از حدود ۸۰ بانک اطلاعاتی دریافت و تامین می‌شود.

آنطور که رستم‌پور گفته اطلاعات افرادی که به طور قطعی بیکار هستند از روی کد ملی و با تفکیک استانی و شهرستانی و حتی رشته‌ تحصیلی در اختیار قرار می‌گیرد و در سیاست‌گذاری‌های اشتغال استفاده می‌شود.

 ایجاد نظام جامع اطلاعات بازار کار چهارمین بند از سیاست‌های کلی اشتغال است که تیرماه سال ۱۳۹۰ از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد ولی از آن زمان تاکنون اقدام موثری در جهت تحقق آن صورت نگرفته بود که در نهایت در آخرین روزهای فعالیت دولت سیزدهم عملیاتی شد.

به گزارش ایسنا، از نگاه کارشناسان‌ ایجاد پایگاه ملی نظام جامع اطلاعات بازار کار (سامانه اشتغال ایرانیان) در استعلام نرخ بیکاری مخاطبان خاص دستگاه‌ها و استعلام شاعلان غیر رسمی کشور موثر است و موجب تجزیه و تحلیل شغلی ایرانیان و رصد مهارت‌های شغلی افراد می‌شود.استفاده از نتایج و اطلاعات این پایگاه در تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری های مربوط به حوزه اشتغال و بازار کار به خصوص فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اثرگذار است.

انتهای پیام

نظر شما