شناسهٔ خبر: 67976492 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در نشست تجاری ایران و برزیل مطرح شد:

ایجاد پول مشترک میان اعضای بریکس بررسی می‌شود/ تعرفه صادرات برای ایرانی‌ها زیاد است

در نشست تجاری ایران و برزیل مطرح شد: رئیس و نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران، سفیر برزیل در ایران و مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه ایران در نشست تجاری ایران و برزیل نقطه نظرات خود را درباره تجارت دو کشور اظهار کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، صمد حسن‌ زاده، رئیس اتاق بازرگانی ایران در حاشیه همایش تجاری ایران و برزیل به خبرنگاران گفت: همایش تجاری ایران و برزیل که همزمان با مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران برگزار شد، فرصت خوبی برای گفت‌وگوی در مورد دغدغه‌های تجاری دو طرف بود.

وی افزود: من در دیداری که با معاون رئیس جمهور برزیل داشتم در مورد مشکلات موجود بر سر روابط تجاری دو کشور مانند ویزا و تعرفه‌های تجاری صحبت کردم؛ واقعیت این است که امروز در مراودات تجاری ایران و برزیل اوضاع به نفع برزیل است و برزیل تعرفه‌های سنگینی برای ورود کالاهای ایرانی به این کشور قرار داده است.

حسن زاده خاطرنشان کرد: امیدواریم دولت برزیل در رفع این موانع کمک کند تا صادرات ایران به برزیل افزایش یابد و برنامه‌های آقای پزشکیان چنانچه دیروز هم در مراسم تحلیف عنوان شد در این امر مثمرثمر باشد.

پول مشترک در میان اعضای بریکس 

ادواردو گرادیلونه، سفیر برزیل در ایران نیز در حاشیه همایش تجاری ایران و برزیل به خبرنگاران گفت: با توجه به حضور معاون رئیس جمهور برزیل در ایران ما با مقام‌های ایرانی ملاقات‌های مختلفی داشتیم و در مورد موضوعات مختلف از جمله روابط تجاری و ارتقای آن صحبت کردیم. 

وی افزود: می دانیم که بخشی از تجارت ایران و برزیل غیررسمی است و کالاهای برزیلی به واسطه کشورهای امارات و قطر به ایران وارد می‌شود و اگر این رقم را هم محاسبه کنیم ارزش تجارت دو کشور قابل‌توجه است و امیدواریم ارزش تجارت ایران و برزیل به رقم ۴ میلیارد دلار که در گذشته بود بازگردد. 

گرادیلونه ادامه داد: برزیل در تلاش است با کاهش تعرفه کالاهای وارداتی از ایران به این کشور صادرات ایران را افزایش دهد و همچنین در تلاش است تسهیلات دوجانبه برای صدور ویزا اعمال کند. 

وی تصریح کرد: ایران و برزیل در تلاش برای رفع محدودیت‌های ایران در تبادلات مالی هستند، ایران اکنون یکی از اعضای جدید گروه بریکس است و در گروه بریکس بر به‌کارگیری ارز مشترک میان کشورهای عضو کار می‌شود. 

سفیر برزیل در ایران اظهار کرد: رئیس بانک بریکس، رئیس جمهور سابق برزیل است و موضوع ایجاد ارز مشترک به زودی بررسی می‌شود. 

برزیل الگوی در تجارت در تحریم

عیسی کاملی، مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه ایران امروز در همایش تجاری ایران و برزیل گفت: وزارت امور خارجه همیشه در کنار بخش خصوصی و فعالان اقتصادی برای تقویت همکاری های تجاری است و یکی از نمونه های موفق همکاری های تجاری ایران با آمریکای لاتین همکاری با برزیل بوده است. 

وی افزود: پس از عضویت ایران در بریکس افق های جدیدی برای همکاری گشوده شده است.  

کاملی ادامه داد: در تجارت ایران با جهان موضوع تحریم ها مانع جدی است اما برزیل نشان داد تحریم ها نتوانسته مانع توسعه روابط شود و برزیل از فرصت هایی که در شرایط تحریم وجود دارد برای توسعه تجارت استفاده کرده  و الگویی در این زمینه است. 

مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه یادآور شد: در وزارت امور خارجه برپایی کنسولگری ایران در سائوپولو را در دستور کار داریم این امر در دولت قبل تصویب شد و در دولت جدید پیگیر آن هستیم. 

معادن برزیل الگوی معدنکاران ایران

 محمدرضا بهرامن، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران در همایش تجاری ایران و برزیل گفت: ما کشور برزیل را خوب می شناسیم و می توانیم در کنار هم فعالیت های اقتصادی بزرگ داشته باشیم. 

وی افزود: برزیل یک کشور معدنی است و می تواند الگوی ایران در فعالیت های معدنی باشد، ایران هفت درصد ذخایر معدنی دنیا و یک درصد مساحت دنیا دارد اما تنها پنج درصد ذخایر ایران اکتشاف شده و در نتیجه هنوز ذخایر بکر زیادی وجود دارد. 

رییس خانه معدن ایران اظهار کرد: ما در بخش خصوصی معدنی ایران وقتی از شرکت بزرگ وله دیدن کردیم آرزو کردیم بتوانیم با این توانمندی کار کنیم، برزیلی ها در موضوعات فناوری و ماشین آلات معدنی و محیط زیست عملکرد خیلی خوبی دارند و ما باید در زمینه آب و محیط زیست در فعالیت های معدنی از برزیلی ها بیاموزیم.

انتهای پیام/

نظر شما