شناسهٔ خبر: 67975911 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

قبل از اربعین، پیاده‌روی داشته باشید / از مصرف غذاهای سرخ شده یا کبابی پرهیز کنید

با توجه به پیش رو بودن اربعین حسینی (ع) و مشرف شدن بسیاری از افراد به این مراسم، رعایت نکاتی ساده می‌تواند سلامت زوار را تضمین کند، از همین رو زوار باید تقویت عضلات بدن خود را پیش از مشرف شدن به سفر مد نظر قرار دهند و از مصرف غذاهای سرخ شده یا کبابی پرهیز کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، با توجه به فرارسیدن ایام پیاده‌روی اربعین و تداوم گرمای هوا به ویژه در کشور عراق، زائران باید تقویت عضلات بدن خود را پیش از مشرف شدن به سفر مد نظر قرار دهند و پیاده‌روی‌های منظمی داشته باشند تا در این ایام با گرفتگی عضلات مواجه نشوند.

ماساژ پا و استفاده از روغن در رفع گرفتگی عضلانی مؤثر است و زائران با قرار دادن پاهای خود از چند هفته قبل سفر در آب ولرمی که پودر برگ مورد یا حنا در آن حل شده، می‌توانند از پیشگیری از تاول پا کمک کند.

فعالیت زیاد سبب گردش مواد زائد می‌شود، از همین رو ضرورت دارد که بدن را از این مواد پاک‌سازی کنیم؛ همچنین پیاده‌روی طولانی با وزن بالا مشکلاتی را برای مفاصل پاها ایجاد می‌کند، افرادی هم که بدنی خشک و رطوبت بدن کمی دارند مستعد عوارض شدید از دست دادن آب و املاح بدن در این پیاده روی هستند.

این افراد باید با برنامه‌های تغذیه‌ای مناسب شرایط بدن را برای قرار گرفتن در سفر اربعین آماده سازند و تا جایی که ممکن است از خوردن فست‌فود و خوراکی‌های سرخ‌کرده و چرب، ادویه‌های با طبع گرم و خشک مثل، زنجبیل و سیر و فلفل، خوراکی‌های عطش‌آور همچون سیر، پیاز خام، بادمجان، کشک، ماکارونی و کنسروها، پرهیز کنند.

در این ایام تشنگی تنها با نوشیدن آب برطرف نمی‌شود، میل کردن غذاهای آبکی مانند سوپ، خوراک‌های دارای آلوبخارا، تمبر هندی و زرشک، شربت سکنجبین، شربت آبلیمو یا عرق کاسنی، بیدمشک با گلاب یا انواع دانه‌های لعابدار مثل تخم ریحان، خرفه یا خاکشیر در هوای گرم توصیه می‌شود و می‌تواند تأثیر بسزایی در رفع عطش و تأمین آب بدن در گرمای هوا داشته باشد.

اضافه کردن کمی آبلیموی تازه، سرکه یا سکنجبین به آب، جلوی ولع زیاد نوشیدن آب را می‌گیرد، همچنین دوغ به خاطر طبیعت سرد و تری که دارد اگر خیلی چرب، پرنمک و گازدار نباشد، می‌تواند به عنوان یک نوشیدنی مفید برای تأمین آب و املاح عمل کند، چراکه منبع خوبی برای کلسیم، فسفر، پروتئین و ویتامین‌های B12،B2 و A است و بهتر است با فاصله از غذا نوش جان شود و حتی بهتر است در گرمای هوا از غذاهای سبکی مانند آب دوغ خیار در مسیر پیاده روی استفاده شود و غذاهای سرخ شده یا کبابی مصرف نشود.

در ایام پیاده روی اربعین باید از زیاده روی در مصرف خوراکی‌های ادرارآور مانند هندوانه و چای پررنگ پرهیز شود، چراکه افزایش دفع ادرار در طول روز موجب افزایش خطر گرمازدگی می‌شود.

زنان باردار باید در مصرف تخم شربتی لعابدار احتیاط کنند به ویژه آنهایی که در سه ماهه اولیه بارداری قرار دارند، مادران باردار نباید در گرمای روز پیاده روی کنند و در صورت خستگی از میزان پیاده روی خود بکاهند، این گروه از زائران باید از مصرف خوراکی‌های شور، تند، غذاهای مانده، دیرهضم، سنگین، انواع ترشی و نوشیدن آب یخ پرهیز کنند، همچنین تحمل گرسنگی و تشنگی در بانوان باردار به صلاح نیست و بهتر است غذا در حجم کم و به دفعات بیشتر میل کنند.

نظر شما