شناسهٔ خبر: 67974867 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شهروندان: تا ۱۵ ساعت با قطع آب مواجه هستیم

سرزمین قنات جهانی در جوپار آب شرب ندارد

کرمان - ایرنا - افت فشار و قطع آب، گریبان منطقه ییلاقی «جوپار» در شهرستان کرمان که قنات گوهرریز آن ثبت جهانی است را نیز گرفته؛ اهالی این شهر می‌گویند گاه ۱۴ تا ۱۵ ساعت در شبانه روز با قطع آب مواجه هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، چندی پیش البته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان از وخامت وضعیت تامین و مصرف آب گفت و اعلام کرد که ۲۵ شهر و ۶۲۸ روستای استان در معرض تنش و بحران آبی قرار دارند.

استان کرمان دارای ۸۴ شهر و پنج هزار و ۶۲۴ روستا است که ۲ هزار و ۶۵۰ روستا دارای شبکه تامین آب هستند و برای تامین این شهرها و روستاها ۳۲۰ میلیون مترمکعب در سال آب برداشت و استحصال می شود که ۹۴ درصد برداشت از منابع زیرزمینی است.

حال ساکنان شهر جوپار با منابع غنی آبی و قنات مملو از آب گوهرریز (ثبت شده در فهرست آثار جهانی یونسکو) که شهرت جهانی دارد نیز می گویند آب شرب ندارند.

در واقع نام جوپار نیز از جوی آب و قناتی گرفته شده که از این شهر گذر کرده، هرچند روایات متفاوت حکایت از پر آبی و خوش آب و هوا بودن جوپار دارد، شهری که این روزها آب شرب آن به دشواری تامین می شود و با قطعی آب در بسیاری از ساعات شبانه روز روبه روست.

مسئولان اداره آب و فاضلاب کرمان در این زمینه می گویند که گرمای طولانی و بی‌سابقه هوا باعث شده که نه تنها جوپار بلکه بیشتر مناطق استان کرمان با مشکلات کم آبی مواجه باشند و مدعی هستند که این مشکل به صورت میدانی در حال رسیدگی و رفع است.

سرزمین قنات جهانی در جوپار آب شرب ندارد قنات پر آب گوهرریز جوپار

مصرف مردم و هدررفت شبکه

هرچند مدیریت مناسب مصرف امری انکارناپذیر از سوی مردم است اما این سکه روی دیگری هم دارد و آن هدررفت زیاد آب در شبکه شرکت آب و فاضلاب است و مدیران آبفا البته تاکنون درباره چرایی حل نشدن مشکل هدررفت آب توضیح نمی دهند که گویا اگر شبکه فرسوده، نوسازی شود بخش عمده این مشکلات نیز رفع خواهد شد. پاسخ این مسئولان به این انگاره تنها این است: اعتبار (پول) وجود ندارد.

مدیران آبفا در موضع گیری های رسمی از هدررفت بیش از ۲۰ درصدی منابع آب شرب از شبکه موجود در استان خبر می دهند،گرچه برخی منابع این رقم را تا افزون بر ۴۰ درصد، حتی برخی منابع سرجمع استان را بالای ۵۰ درصد اعلام می کنند که این آمار البته نیازمند بررسی است، اما در کل، ضرورت توجه به این مشکل را نمایان می سازد.

یکی از شهروندان ساکن در جوپار در تماس با خبرگزاری ایرنا خواستار پیگیری مشکل کم آبی در این شهر شد و گفت: برخی مناطق از ساعت ۱۵:۳۰ تا هفت صبح فردا آب ندارند.

«فاطمه.ز» افزود: این مشکل در نشستی که با مسئولان آب و فاضلاب بررسی شد و مسئولان اعلام کردند کم آبی جوپار بیشتر بخاطر ویلاسازی ها در منطقه جوپارستان(منطقه ای ویلایی که بیشتر آب آن به صورت غیر مجاز تامین می شود) است.

سرزمین قنات جهانی در جوپار آب شرب ندارد شهرک جوپارستان

وی با بیان اینکه شهرک جوپارستان از قوانین و اداره آب و فاضلاب و شهرداری پیروی نمی‌کند گفت: درحالی که برخی از شهرهای اطراف همچون محی آباد هیچ مشکل آبی ندارند، شایسته نیست که آب جوپار با آن همه منابع و طبیعت ییلاقی، قطع شود.

این شهروند جوپاری تاکید کرد: آب مناطق مختلف شهر جوپار ازجمله خیابان های شریعتی، دادبین و ۱۷ شهریور و همچنین شهرک جمهوری اسلامی روزانه قطع می شود؛ عده ای می گویند آب را غیرمجاز می برند یا پرتی(هدررفت) دارد.

وی افزود: مسئولان این روزها باید فکر جدی برای مشکل کم آبی مردم کنند؛ اینکه ۱۴ تا ۱۵ ساعت آب نداشته باشیم، برای ما بسیار سخت است و از مسئولان درخواست می کنیم با وجود گرمای هوا به این مشکل رسیدگی کنند.

سرزمین قنات جهانی در جوپار آب شرب ندارد

توضیحات آبفا و ضرورت مدیریت مصرف مردم

رییس اداره آب و فاضلاب شهرستان کرمان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به مشکل اهالی شهر جوپار گفت: گرمای بی‌سابقه و طولانی مدت هوا میزان مصرف آب را افزایش داده، ضمن آنکه ما قطعی برق را نیز در برخی چاه ها داریم و این موضوعات باعث می شود مقداری در فصل تابستان به مشکل برخورد کنیم اما این مشکل مختص شهر جوپار نیست.

حمیدرضا فروغی افزود: افت فشار آب در برخی جاها حتی ممکن است که قطعی آب را به همراه داشته باشد اما در مجموع یک تیم از همکاران ما با حضور در شهر جوپار، در حال بررسی این مشکل هستند و سعی می کنیم که این مشکلات را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: امسال یک حلقه چاه به شبکه تامین آب جوپار و محی آباد اضافه کردیم اما آنقدر مصرف بالاست که هرچه به آب این منطقه اضافه می کنیم باز هم مشکلاتی در برخی مناطق وجود دارد.

رییس اداره آب و فاضلاب شهرستان کرمان خاطرنشان کرد: سعی ما بر این است که همکاران ما آدرس به آدرس به منازل مردم بروند و سعی کنند که حداقل یک بار در طول روز مخزن ها آبگیری شوند اما ضرورت دارد که مردم هم مقداری صرفه جویی کنند تا از این تابستان بگذریم.

به گزارش ایرنا امسال باوجود گرمای بی‌سابقه هوا مصرف آب در سراسر کشور به ویژه استان گرم و خشک کرمان افزایش یافته اما پروژه هایی همچون انتقال آب خلیج فارس در دست اقدام است که اجرای سریع تر آن تاحدودی می تواند مشکل کم آبی این شهر را رفع کند.

به گفته مسئولان مدیریت مصرف آب امری ضروری برای رفع مشکل کم آبی در شهر جوپار و سایر مناطق است که البته ابتدا با جلوگیری از هدررفت آب و بررسی کارشناسی و در صورت امکان، اضافه کردن منابع آبی جدید در شهری با منابع غنی آبی می تواند گره آب شرب مردم این خطه را بگشاید.

نظر شما