شناسهٔ خبر: 67973503 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

کتاب «تنبیهات حول المبداء و المعاد» برای هفتمین نوبت تجدید چاپ شد

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی کتاب «تنبیهات حول المبداء و المعاد» برای هفتمین بار تجدید چاپ شد.

صاحب‌خبر -

«تنبیهات حول المبدأ و المعاد»، اثر آیت‌الله حاج میرزا حسنعلی مروارید است که به زبان عربی نگاشته شده و به معرفی عقاید شیعه با استفاده از قرآن و روایات اهل‌بیت (ع) پرداخته است.
این کتاب، خلاصه‌ای از درس‌های معارف ایشان است که در دوره‌های متعدد به تدریس آنها پرداخته بود و بنا به خواهش تنی چند از شاگردان خویش، آن را به‌صورت کتابی مستقل به رشته تحریر درآورد.
 این کتاب شامل مباحث فلسفی و کلامی درباره مبدأ و معاد است. مؤلف پیش از پرداختن به اصل موضوع مسائلی مانند، برهان در قرآن، اثبات حجیّت عقل، خودشناسی و خداشناسی را مطرح کرده و موردبحث قرار داده است. خالق و مخلوق، آفرینش روح، قضاوقدر و همچنین مبحث معاد از دیگر مسائل موردتوجه مؤلف بوده که کوشیده است شبهه‌های مطرح شده در هر موضوع را نیز پاسخ گوید.
در این اثر ارزشمند معارف اهل‌بیت (ع) در دین‌شناسی، مورد بازخوانی قرار گرفته و به رویکرد متکلمان و فقیهان شیعی در روش فهم معارف دینی، سامانی دوباره داده شده، همچنین با استفاده از معارف وحیانی قرآن و سنت معصومین (ع) صورت متکامل و جدیدی از معارف دینی عرضه شده است.
این اثر در دو بخش تنبیهاتی در سرآغاز هستی و تنبیهاتی در سرانجام هستی تدوین شده است، در بخش نخست مباحثی همچون، ضرورت برهان، برهان در قرآن کریم، حجیت ذاتی علم و عقل، انکار یا تشکیک بعضی اخباریون در حجیت عقل، عقل و نفس از دیدگاه فلاسفه و از دیدگاه قرآن و حدیث، حقیقت علم، شواهد تغایر نفس با عقل و علم، نگاهی به اقسام و تعریف علم، علم در احادیث، دو تذکر پیرامون حقیقت عقل و رابطه آن با علم، یادآوری‌هایی درباره عقل، حقیقت حکم عقل، نشانه‌های عقل، خودشناسی و خداشناسی، آفریده آفریدگار می‌خواهد و... مطرح شده است.
بخش دوم نیز حاوی مباحثی همچون معاد در مکتب اهل‌بیت (ع)، نکاتی پیرامون معاد، دلایل عقلی و نقلی معاد، معاد روحانی و جسمانی در کلمات بزرگان، آیات معاد جسمانی، روایات معاد جسمانی، ماده اصلی آفرینش انسان، آب ماده اصلی جهان‌آفرینش، جهان سایه‌ها و کالبدها، هر روح بدنی مناسب دارد، پیمان عالم ذر، امتحان مردم در عالم ذر، جایگاه آدم (ع) و... می‌شود.
هفتمین جلد از کتاب «تنبیهات حول المبداء و المعاد» در شمارگان یک هزار نسخه و قطع وزیری در ۴۰۶ صفحه به چاپ رسیده و مطالعه آن به مخاطبان توصیه می‌شود.

نظر شما