شناسهٔ خبر: 67973495 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

مدیرکل میراث ‌فرهنگی قزوین:

دو رویداد گردشگری بویین‌زهرا در تقویم ملی ثبت شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین از ثبت جشن گل محمدی روستای خوزنین و مراسم سنتی پشم‌چینی روستای رودک در تقویم ملی رویدادهای گردشگری خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ علیرضا خزائلی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین با بیان اینکه با ثبت این دو رویداد تاکنون ۱۲رویداد و آیین سنتی حوزه گردشگری استان در تقویم ملی به‌ثبت رسیده‌ است گفت: یکی از این دو رویداد با عنوان «جشن گل محمدی روستای خوزنین» به ثبت رسیده که هرساله در اردیبهشت‌ماه هم‎‌زمان با روز ملی گل و گلاب در باغستان سنتی این روستا برگزار می‌شود و در این جشنواره با برپایی غرفه‌های متعدد، محصولات صنایع‌دستی و تولیدات محلی مردم روستا به فروش می‌رسد، همچنین علاقه‌مندان باحضور در باغ گل محمدی می‌توانند مراحل کاشت و برداشت این محصول را مشاهده کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین با اشاره به ثبت رویداد دیگر با عنوان مراسم سنتی پشم‌چینی روستای رودک افزود: با ‏شروع فصل گرما، روستای رودک از توابع شهرستان بویین‌زهرا هرساله میزبان برگزاری مراسم سنتی پشم‌چینی گوسفندان در خردادماه است.

او افزود: در این مراسم که در راستای معرفی و احیای سنت‌های عشایری در ییلاقات عشایری روستای رودک برگزار می‌شود، با برپایی سیاه‌چادر، محصولات مختلف عشایری اعم از محصولات لبنی، گیاهان دارویی، صنایع‌دستی، نان و آش‌های ‏محلی به فروش می‌رسد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین با توجه به نقش و تأثیر رویدادها در رونق گردشگری و جذب بیشتر گردشگران خاطرنشان کرد: پیش از این نیز ۱۰رویداد دیگر استان شامل آیین کهن پنجاه به‌در، جشن فندق، جشن سماق، شور زرآباد، سوگواری زنانه حسینیه آقاسیدجمال، مراسم سوم امام، آیین سمنوپزان و هفته خوشنویسی، علامت‌‍‌کشی و طشت‌گذاری در این تقویم ثبت شده‌است.

46

نظر شما