شناسهٔ خبر: 67973322 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پکن: آمریکا طرف بحث ما در مساله دریای جنوبی نیست

تهران- ایرنا- چین با توجه به دخالت‌های آمریکا در مناقشات موجود در دریای جنوبی چین بین پکن با کشورهای این منطقه، اعلام کرد که در این مساله واشنگتن طرف بحث ما نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، لین جیان سخنگوی وزارت خارجه چین امروز چهارشنبه ضمن اعلام این موضوع به فیلیپین هشدار داد که جلب توجه سایر کشورها برای ایجاد تقابل، ثبات منطقه را تضعیف خواهد کرد.

ایالات متحده وعده کمک ۵۰۰ میلیون دلاری برای ارتش و گارد ساحلی فیلیپین را داده در حالی که چند ماه است تنش‌ها بین مانیل و پکن در آب‌های مورد مناقشه در دریای جنوبی چین افزایش یافته است.

سخنگوی وزارت خارجه چین ابراز داشت: چین بارها موضع خود را مبنی بر اینکه ایالات متحده طرف بحث چین در دریای جنوبی نیست و حق دخالت در مسائل دریایی بین پکن و مانیل را ندارد، اعلام کرده است.

در یک نشست در روز سه‌شنبه که لوید آستین وزیر دفاع و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با گیلبرتو تئودورو وزیر دفاع و انریکه مانالو وزیر امور خارجه فیلیپین برگزار کردند، آستین اعلام کرد که واشنگتن کمک بی‌سابقه‌ای برای تامین مالی تجهیزات دفاعی فیلیپین در نظر گرفته است.

وی در کنفرانس خبری پس از نشست امنیتی «دو به علاوه دو» که برای اولین بار در فیلیپین برگزار شد، گفت: سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری در یک کشور خارجی، پیامی واضح برای نشان دادن حمایت ایالات متحده از فیلیپین است.

ایالات متحده و فیلیپین در ماه آوریل (فروردین) اعلام کردند که قصد دارند تا پایان سال میلادی یک توافقنامه نظامی موسوم به نام توافقنامه کلی امنیت اطلاعات نظامی را نهایی کنند.

گفت‌وگوهای امنیتی روز سه‌شنبه پس از چندین رویارویی اخیر بین فیلیپین و چین در دریای جنوبی برگزار شد.

ویتنام و فیلیپین در دریای جنوبی چین ادعاهای حاکمیتی مشابهی دارند، جایی که چین، برونئی و مالزی نیز ادعاهایی دارند. پکن ادعای مالکیت تقریباً کل دریای جنوبی را دارد که بیش از ۳ تریلیون دلار تجارت به طور سالانه از طریق آن انجام می‌شود.

در سال ۲۰۱۶، دادگاه دائمی داوری در لاهه گفت که ادعاهای چین هیچ مبنای قانونی ندارد، اما پکن این تصمیم را نپذیرفته است.

نظر شما