شناسهٔ خبر: 67973215 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

پرویز براتی مطرح کرد؛

جشنواره کتاب کودک و نوجوان یک اتفاق مبارک و ستودنی است

نویسنده کتاب «سرگذشت نقاشی در ایران» گفت: برگزاری جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان یک اتفاق مبارک و ستودنی است.

صاحب‌خبر -
پرویز براتی، نویسنده، پژوهشگر و روزنامه‌نگار به ستاد خبری نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان گفت: برگزاری یک جشنواره کتاب مختص کودکان و نوجوانان در بهبود شرایط نشر بی‌تاثیر نخواهد بود. برگزاری این جشنواره یک اتفاق مبارک و ستودنی است. 

وی افزود: از این جشنواره انتظار می‌رود که باعث آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با نویسندگان داخلی و در درجه دوم نویسندگان خارجی شود. البته این جشنواره می‌تواند موجبات آشنایی کودکان با سرچشمه‌های کهن ادبیات مثل شاهنامه یا هزارویک‌شب را فراهم کند.

نویسنده کتاب «سرگذشت نقاشی در ایران» در ادامه در پاسخ به این سوال که خانواده‌ها از بین انبوه کتاب‌های منتشر شده در هر سال چگونه می‌توانند برای فرزندان خود دست به انتخاب کتاب بزنند، گفت: در درجه اول خانواده ها باید به منابع اصلی و غیرترجمه‌ای، اعم از داستان مدرن و کهن در ادبیات کودک و نوجوان وصل شوند. اگر این اتفاق نیفتاد در مرحله دوم سراغ مترجمان و ناشران درجه یک، معتبر و زبردست بروند. 

براتی ادامه داد: اتفاقات خوبی در سال‌های گذشته رخ داده است. تولید محتوا در بازار ادبیات کودک و نوجوان هدفمندتر شده است. به این دلیل که تعدادی از ناشران به سمتی رفته‌اند که در زمینه‌های علمی یا داستان‌های کهن مجموعه‌سازی می‌کنند. این یک اقدام بسیار ارزشمند و یک پشتوانه قوی برای ادبیات کودک است. البته به نظر من برای رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله داریم که این هم دلایل خاص خودش را دارد. ادبیات کودک چالش‌هایی دارد که باید آن را مرتفع کنیم.

نویسنده کتاب «بادهای افسون؛ مقدمه‌ای بر شناخت علوم غریبه در ایران» در بخش دیگری از سخنان خود درباره علت کمبود منابع تالیفی در حوزه‌های اندیشه برای کودکان و نوجوانان نیز اشاره کرد: در حوزه‌هایی مانند آموزش تفکر و فلسفه برای کودکان با دشواری‌هایی روبه‌رو هستیم. اما اتفاقات خوبی هم رخ داده است. کتاب‌هایی تحت عنوان «داستان فکر» یا «داستان تمدن» از این نمونه هستند. 

نویسنده کتاب «دیونامه: بازشناسی چهره موجودات خیالی در روایت‌های ایرانی» اضافه کرد: پس می‌بینیم که این رویکرد وجود داشته و نمی‌توان گفت که نبوده است. اما دشواری‌های این حوزه بیشتر از حوزه‌های دیگر است. چون مباحث فنی‌تر، فلسفی و علمی هم مطرح می‌شود و نویسنده باید بر این موضوعات احاطه داشته باشد. اما کارهای خوبی در دهه گذشته انجام شده است.

نظر شما