شناسهٔ خبر: 67972723 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون جهاددانشگاهی کشور:

جهاددانشگاهی مرجع تایید مراکز نوآوری کشور است

تبریز- ایرنا- معاون جهاد دانشگاهی کشور و رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان با بیان اینکه جهاددانشگاهی مرجع تایید مراکز نوآوری کشور است، گفت: اکنون هر مرکز نوآوری در کشور برای تشکیل یا برخورداری از تسهیلات و حمایت‌ها باید به جهاددانشگاهی مراجعه کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مسعود ابراهیمی روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری آذربایجان شرقی، اظهار کرد: جهاددانشگاهی، سال ها در حوزه آموزش فعالیت کرده و با بروز و ظهور مجموعه های مختلف آموزشی نیز همچنان مورد وثوق مردم بوده است.

وی افزود: در حوزه فرهنگی، پژوهش و تحقیقات نیز آوازه جهاد دانشگاهی شنیده می‌شود که سمبل آن نیز پژوهشگاه رویان است و فعالیت‌هایی در تراز جهانی انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی در حوزه زیست بوم فناوری نیز حضور دارد و تعداد سه پارک علم و فناوری و بیش از ۷۰ مرکز رشد و نوآوری در سطح کشور دارد که به واسطه تجربه در این‌ خصوص و تعامل با معاونت علمی ریاست جمهوری، ارزیابی کلیه ساختارهای نوآوری کشور و تایید صلاحیت آن‌ها بر عهده جهاد دانشگاهی است.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی میزبان بیش از هزار و ۵۰۰ واحد فناور و دانش بنیان بوده و بازار عرضه بسیار بزرگی را در اختیار داریم.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی دارای ظرفیت های فراوانی چون صنعتی بودن و مجاورت با بازارهای حوزه سی آی اس است، گفت: جهاد دانشگاهی به شکل تمام قد آمادگی‌ همکاری از طریق تمام ظرفیت‌های شبکه جهاددانشگاهی با تمام ارگانهای فناور برای رشد اکوسیستم استان را دارد.

وی ادامه داد: آمادگی داریم تا در صورت نیاز و درخواست واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان استان، دفاتری را در پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی البرز در اختیار قرار دهیم.

معاون جهاددانشگاهی کشور با اشاره به ایجاد مشاغل خانگی از سوی این نهاد، گفت: از سه سال گذشته حدود ۵۶ هزار شغل شناسنامه دار در کشور ایجاد کرده‌ایم و آمادگی تکثیر این مشاغل را داریم.

وی از توانایی‌ این‌ نهاد برای توسعه روستاهای استان مبتنی بر ظرفیت های فرهنگی و اقلیمی خبر داد و افزود: مرکز علمی‌ کاربردی جهاددانشگاهی تبریز بنا بر رویکردهای کشوری و علی رغم پیگیری‌ها و برگزاری چندین جلسه با مراجع ذی ربط منحل شده است اما

فعالیت این مرکز جهاددانشگاهی در قالب آموزش‌های مهارتی ویژه ادامه خواهد داشت.

آذربایجان شرقی برای پیشرفت به زبان و فهم مشترک از اکوسیستم‌ فناوری نیاز دارد

سعید جعفری راد، رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی نیز از عدم توجه به اکوسیستم فناوری در استان گلایه کرد و گفت: انتظار داریم که اکوسیستم فناوری استان به واسطه حضور شرکت های ماشین سازی و تراکتورسازی که مهد قطعه سازی است، حمایت‌هایی از سمت استان انجام گیرد و برای این موضوع باید زیرساخت‌های مربوطه تامین شود.

وی با اشاره به عقد قرارداد و تفاهمنامه این پارک با دانشگاه‌های مختلف استان، گسست در اکوسیستم‌ فناوری استان عامل بسیار تاثیرگذاری است، در مجامع بسیاری، صحبت از کنسرسیوم دانش بنیان می‌شود ولی نمی‌دانیم که این کنسرسیوم تشکیل یافته است یا نه.

وی تاکید کرد: استان برای پیشرفت به زبان و فهم مشترک از اکوسیستم‌ فناوری نیاز دارد.

جعفری راد با اشاره به همکاری جهاددانشگاهی با پارک علم و فناوری برای راه اندازی مرکز نوآوری قطعه سازی، گفت: جهاددانشگاهی، همکاری بسیار خوبی در اقن زمینه داشته و امروز تفاهمنامه و افتتاح مرکز نوآوری مربوطه را با رویکرد انرژی داریم و یک سوله ۷۰۰ متری به عنوان کارگاه‌های اشتراکی‌ تولید در خدمت مجتمع‌ها قرار می‌گیرد.

وی بر لزوم سرمایه گذاری درحوزه فناوری و تجاری سازی آن تاکید کرد و گفت: ارزآوری کشور باید از حوزه صدور محصولات و خدمات فنی مهندسی و دانش بنیان باشد.

جهاددانشگاهی همواره از پرچمداران حوزه فناوری و تحقیق کشور است

رضا حاتمی، مشاور استاندار آذربایجان شرقی در امور فناوری نیز گفت: جهاددانشگاهی همواره یکی از پرچمداران حوزه فناوری و تحقیق و حل مسائل صنعتی کشور بوده است.

وی افزود: انباشت زیادی از دانش‌ حوزه‌های مختلف و ثروت معنوی در این سازمان‌ موجود است و اگر سرفصل تجاری سازی دانش در جهاددانشگاهی به نتیجه برسد گام مهمی در ثروت آفرینی کشور خواهد بود.

وی‌ ادامه داد: زمانی اولویت کشور، مسائل پژوهشی و تحقیقاتی بود که با توجه به وسعت و گسترش فعالیت‌های جهاددانشگاهی، این نهاد نسبت به سایر نهادها موفق تر عمل کرد و امروز اولویت اصلی کشور ما تجاری سازی فناوری و توسعه اکوسیستم نوآوری است که مرکز نوآوری قطعه سازی جهاددانشگاهی که امروز افتتاح می‌شود، گام موثری دراین راستا است.

حاتمی اظهار کرد: وظیفه خود می‌دانیم که حمایت مادی و معنوی از توسعه تجاری سازی فناوری انجام دهیم.

وی افزود: مجموعه جهاددانشگاهی حمایت و بودجه دولتی چندانی ندارد اما اگر بتوانیم سازوکارهای تبدیل ثروت آفرینی این نهاد را اجرایی کنیم، می‌تواند به یکی از نهادهای ثروت آفرین کشور تبدیل شود.

جهاددانشگاهی با درآمدزایی خود، تجهیزات و امکانات را تهیه می‌کند

علی اصغر فاتحی فر، رییس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: جهاد دانشگاهی به فرموده رهبر معظم انقلاب، کارهای زمین مانده را برعهده می‌گیرد، این‌ نهاد، بودجه دولتی ندارد و با درامدزایی خود، تجهیزات و امکانات را تهیه می‌کند که انجام این کارها روحیه جهادی را می‌طلبد.

وی با بیان این‌که ‌کار جهادی، کار برای خدا و کشور بوده و نیازی به تشویق ندارد، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی استان در حوزه‌های مختلف فعالیت داشته و بیش از یک دهه در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر با توجه به نیاز کشور فعالیت دارد و بیش از ۱۰۰ پروژه را در این‌حوزه کار کرده است.

وی با اشاره به تجربه جهاددانشگاهی برای نصب نیروگاه در استان‌های مختلف، گفت: جهاددانشگاهی تلاش دارد تا در کلان سیاست گذاری حوزه انرژی نقش ایفا کند و در این راستا نیز جهاددانشگاهی استام در کمیته انرژی استان حضور دارد.

فاتحی فر با اشاره به بحث کمبود انرژی و مدیریت آن در کشور، افزود: اگر نتوانیم وضعیت انرژی در کشور را مدیریت کنیم، به بهره وری نمی‌رسیم.

وی با اشاره به راه اندازی مرکز نوآوری قطعه سازی جهاددانشگاهی در تبریز، افزود: هدف جهاددانشگاهی در راه اندازی این مرکز نوآوری در حوزه قطعه سازی با رویکرد انرژی، جمع شدن فناوران و بهره گیری از دانش آن‌ها است.

وی ادامه داد: بیش از ۱۷ هزار مگاوات نیاز انرژی در کشور وجود دارد که باید برای رفع آن برنامه ریزی کرد.

اسماعیل فاتحی فر، رئیس دانشگاه صنعتی سهند نیز اظهار کرد: این‌ دانشگاه نخستین ‌دانشگاه صنعتی مولود انقلاب بوده و ۶۰ درصد هیات علمی دانشگاه سهند از فارغ التحصیلان خود دانشگاه هستند.

وی با اشاره به فعالیت مرکز رشد دانشگاه صنعتی سهند، گفت: مرکز رشد دانشگاه در سال گذشته مرکز رشد برتر دانشگاه‌های کشور انتخاب شده است و علاقمند همکاری با مجموعه جهاددانشگاهی در بحث تجاری سازی نوآوری و فناوری هستیم.

فعالیت ۱۷ مرکز علمی کاربردی در آذربایجان شرقی

اصغر عابدزاده، رئیس دانشگاه علمی کاربردی آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت ۱۷ مرکز علمی کاربردی در سطح استان، گفت: رسالت اصلی دانشگاه علمی کاربردی، مهارت آموزی و اشتغالزایی است و اغلب مراکز آن در جوار صنعت قرار دارند.

وی افزود: دانشگاه‌های نسل سوم به بعد سوال محور و پاسخ محور هستند و دانشگاه باید آسیب‌ها و مشکلات را در جامعه بداند وبرای حل آن‌ها تلاش کند.

وی‌ ادامه داد: دانشگاه‌ها محل رجوع و امید مردم بوده و باید همیشه پایدار بمانند که در این راستا طرح آباد «آموزش برای اشتغال دانش آموختگان» در دانشگاه جامع علمی‌کاربردی با امضای وزارت عتف به کل کشورها ابلاغ شده است.

عابدزاده ادامه داد: امروزه در بحث مهارت نرم و سخت بین جوانان با مشکل مواجه هستیم و یکی از عوامل مهم بیکاری نیز به خاطر عدم مهارت است و ۴۰ درصد بیکاری‌ها نیزبه این‌ موضوع مربوط است.

وی تاکید کرد: برای موفقیت در تمامی عرصه‌های کشور باید به فکر مهارت جوانان باشیم.

مسلم اورنگی، معاون آموزشی بنیاد بین المللی غدیر و رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی خانه کارگر تبریز نیز با اشاره به اهمیت بحث تجاری سازی فناوری، اظهار کرد:جهاددانشگاهی یک نهاد انقلابی، بعد از پیروزی انقلاب در راستای اسلامی کردن دانشگاه‌ها پرچم دار بوده وهمواره به شکل جهادی در عرصه‌ها حضور یافته است.

وی با اشاره به برگزاری استارتاپها دراین مرکز، گفت: مولد و نیمکت خورشیدی ، خروجی این استارتاپ‌ها بوده ولی جای جهاددانشگاهی برای حمایت از این ایده‌ها خالی بوده است که راه اندازی مرکز نوآوری قطعه سازی می‌تواند گام مهمی در این راستا باشد.

در پایان جلسه نیز نخستین مرکز نوآوری قطعه سازی و ماشین آلات پیشرفته با رویکرد انرژی استان در مجموعه جهاددانشگاهی افتتاح شد.

نظر شما