شناسهٔ خبر: 67972425 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بیش از ۷۰ درصد موتورسیکلت‌ها قدیمی است / ۷۰ درصد راکبان موتورسیکلت شهری گواهینامه ندارند

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد موتورسیکلت‌ها قدیمی است، گفت: حدود ۷۰ درصد راکبان موتورسیکلت شهری گواهینامه ندارند و همین موضوع زمینه‌ساز بروز آسیب‌های متعددی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسین حق شناس امروز _چهارشنبه دهم مرداد_ در نشست خبری پویش ارتقای فرهنگ موتورسواری، ضمن تقدیر از پلیس راهور و نیروی معاونت اجتماعی پلیس نیروی انتظامی، بیمه، باشگاه فرهنگی و ورزشی سپاهان و معاونت فرهنگی شهرداری در راه‌اندازی این پویش اظهار کرد: در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که حدود ۷۰ درصد راکبان موتورسیکلت شهری گواهینامه ندارند و همین موضوع زمینه‌ساز بروز آسیب‌های متعددی می‌شود، همچنین بسیاری از راکبان موتورسیکلت از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند و ۷۰ درصد از موتورسیکلت‌ها نیز دارای مشکل و نقص فنی است.

وی با اشاره به اینکه در بررسی‌های انجام شده، ۳۴ درصد از موتورسیکلت‌ها چراغ راهنمایی معیوب داشتند، ۵۴ درصد از آنها فاقد آینه جانبی و ۶ درصد فاقد چراغ جلو بودند و پلاک ۲۳ درصد از این موتورسیکلت‌ها مخدوش بوده است، افزود: تعدادی از موتورسیکلت‌هایی که پلاک دارند نیز بیشتر به صورت قولنامه‌ای خرید و فروش شده است که همین موضوع باعث می‌شود اطلاعات مالک و راکب آن تفاوت داشته باشد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده رفتارهای پرخطر تأثیر بسزایی در رخداد تصادفات، جانباختگان و امنیت کاربران ترافیکی دارد و با مطالعات انجام شده، هفت رفتار پرخطر محرز شده که شامل رانندگی نادرست و مانورهای خیابانی، استفاده نکردن از کلاه ایمنی، تردد در مسیرهای عبور ممنوع مانند پیاده‌روها، انجام حرکات نمایشی، نداشتن توجه به چراغ راهنمایی و رعایت نکردن سرعت مجاز است.

حق شناس ادامه داد: رفتارهای مخاطره‌ آمیز علاوه بر اینکه منجر به رخداد تصادفات در سطح شهر می‌شود، مسائل متعددی مانند آلودگی هوا را نیز به همراه دارد؛ به عنوان مثال بیش از ۷۰ درصد موتورسیکلت‌ها قدیمی است که این موضوع منجر به آلودگی هوا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه موتورسیکلت‌سواران و خانواده‌های آنها درگیر ابعاد اجتماعی این موضوع هستند، گفت: کمپین مذکور از سال گذشته در شورای ترافیک شهر با حضور شخص شهردار طراحی شد و با توجه به اینکه فصل تابستان، فصل اصلی استفاده از موتورسیکلت است، اجرای این کمپین از ابتدای مرداد در دستور کار قرار گرفت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان اضافه کرد: وظیفه شهرداری اصفهان در این کمپین، ایجاد زیرساخت‌های لازم بوده است که به همین منظور پنج پارکینگ بزرگ موتورسیکلت در اطراف مرکز شهر ایجاد شده و ورود موتورسیکلت‌سواران به بازار بزرگ اصفهان ممنوع شده است.

حق شناس افزود: طی بازه زمانی مذکور گالری شهری شهرداری نیز به این موضوع اختصاص یافته است و تابلوهای گالری سطح شهر با محوریت تخلفات موتورسواران از قبیل سرعت و عبور از چراغ قرمز تا مهرماه به صورت مرتب به‌روزرسانی خواهد شد تا افراد متوجه مخاطرات این موضوع شوند.

وی با بیان اینکه تبلیغاتی نیز در فضای مجازی انجام شده و تصادف موتورسواران که قابل انتشار بوده، به منظور فرهنگ‌سازی و به نوعی گرفتن درس عبرت از دوربین‌های ترافیکی ضبط و در فضای مجازی منتشر شده است، تصریح کرد: طرح جایگزینی موتورهای بنزینی با برقی از دیگر مواردی است که مد نظر قرار دارد و به همین منظور وام قرض الحسنه توسط بانک مهر ایران به افراد اعطا می‌شود، این طرح سال گذشته اجرا شده است و سال جاری نیز ادامه خواهد داشت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: مراکز معاینه فنی موتورسیکلت نیز برای اولین بار در اصفهان راه‌اندازی شد و اکنون سه مرکز در این حیطه فعالیت می‌کنند، با همراهی پلیس راهور، موتورسیکلت‌سواران باید معاینه فنی داشته باشند و همین موضوع می‌تواند به حداقل عیب‌های قابل حل رسیدگی کند، در صورتی که برای این موضوع اعمال جریمه انجام گیرد، این مراکز نیز افزایش خواهد یافت و از ظرفیت آنها بیشتر استفاده می‌شود.

نظر شما