شناسهٔ خبر: 67972339 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

سه روز ورزش در هفته یادگیری‌های پیچیده را تسهیل می‌کند

عضو هیات علمی گروه فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: نتایج یک پژوهش علمی در این دانشگاه نشان می دهد که سه روز در هفته ورزش، فراموشی را کندتر می کند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: عضو هیات علمی گروه فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: نتایج یک پژوهش علمی در این دانشگاه نشان می دهد که سه روز در هفته ورزش، فراموشی را کندتر می کند.
علی رشیدی پور با بیان اینکه تحقیقات علمی این دانشگاه نشان می دهد که ورزش به صورت توأمان به بهبود عملکرد جسم و مغز انسان کمک می کند، اظهار کرد: علی رغم اینکه با افزایش سن، فراموشی هایی نظیر از یاد بردن اسامی، شماره های تلفن و..در افراد بروز می کند اما ورزش در سطح متوسط سبب می شود که این روند بسیار کندتر شود.

به گفته رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، نتایج تحقیق اخیر این دانشگاه نشان می دهد همچنین انجام حدودا ۳۰ دقیقه ورزش بعد از آموزش های پیچیده نظیر آموزش ریاضی، فرآیند یادگیری در دانش آموزان را بهتر می کند.
این عضو هیات علمی گروه فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان ضمن توصیه ورزش ۲۰ دقیقه ای به مدت سه روز در هفته به همه افراد گفت: این ورزش، کیفیت زندگی را در افراد به شدت افزایش می دهد لذا جدا به همه شهروندان از جمله زنان باردار و مبتلایان به فراموشی، پارکیسون، آلزایمر و...توصیه می شود که ورزش با شدت متوسط (سه روز در هفته به مدت حداقل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه) را در دستور کار خود قرار دهند.

زمان مناسب برای ورزش
وی با بیان اینکه ورزش کردن در این سطح هزینه ای برای افراد ندارد ادامه داد: ورزش کردن در این سطح نیازمند یک برنامه مناسب است.
استاد دانشگاه علوم پزشکی سمنان اضافه کرد: مطالعات علمی اخیر نشان می دهد که عضلات بدن، منجر به آزادسازی بخشی از مولوکول های شیمیایی شده و همین آزادسازی منجر به بهبود عملکرد مغز می شود. به نظر می رسد که در آینده نزدیک با شناسایی بهتر این مولوکول ها، می توان داروهای مناسبی برای بهبود عملکرد مغز نیز تولید و برای بیماران تجویز کرد.

وی تاکید کرد: در مجموع ورزش نه تنها به قوی تر شدن عضلات و بهبود سلامت جسمی کمک می کند بلکه تحقیق اخیر نشان داده که به بهبود عملکرد دستگاه تنفس و قلب و عروق و مهمتر از این به بهبود عملکرد مغز نیز کمک شایانی می کند. بدیهی است که بهبود عملکرد مغز نیز به کاستن از افسردگی ها، ارتقاء فرآیند یادگیری و بهتر شدن خلق و خو در ورزشکاران کمک می کند.

عضو هیات علمی گروه فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در پاسخ به پرسشی در ارتباط با زمان مناسب برای ورزش اظهار کرد: توصیه می شود که عمده فعالیت فیزیکی به بعداز ظهر و نزدیک غروب که هماهنگی بین عضلات و مغز در بهترین سطح است؛ موکول شود.

آنچه در ادامه می آید نتایج پژوهش پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان به سرپرستی علی رشیدپور است که خلاصه ای از نتایج آن که در اختیار ایسنا قرار داده شده از نظر می گذرد.


اثرات ورزش و فعالیت بدنی بر روی مغز و بدن در دوره بارداری
ورزش در دوران آبستنی برای مادر و بچه عموما نه تنها بدون خطر است بلکه اثرات مفیدی دارد. ورزش منظم در تنظیم وزن بدن، کاهش خطر دیابت حاملگی، و بهتر شدن خلق و خو کمک می کند.
نمونه هایی از ورزش هایی که در دوران حاملگی توصیه می شود:
پیاده روی سریع ، شنا کردن، قایقرانی، رقصیدن، دویدن، شرکت در کلاس های ورزش دوران بارداری، دوچرخه سواری ثابت، تمرین با وزنه سبک، ورزش های با شدت کم نمونه هایی از فعالیت ورزشی در دوران حاملگی هستند
لازم به ذکر است که همیشه قبل از شروع ورزش جدید حتما باید با پزشک مشورت شود.
اثرات مفید ورزش در طی آبستنی
• کمتر شدن ناراحتی های جسمانی (به عنوان مثال، خستگی، حالت تهوع، گرفتگی پا، کمردرد، یبوست، تنگی نفس)
• کاهش بروز فشار خون بارداری و پره اکلامپسی
• بهبود کنترل قند خون در دیابت دوران بارداری
• کوتاه‌تر شدن مرحله فعال زایمان
• بهبود عزت نفس و تصویر بدن
• کاهش استرس و اضطراب و بهبود خواب
• افزایش وزن جفت، جریان خون و وزن نوزاد هنگام تولد
• حفظ یا بهبود سطح آمادگی جسمانی
• جلوگیری از افزایش بیش از حد وزن وزن
• بهبودی سریعتر پس از زایمان


ورزش و مغز
• ورزش در دوران آبستنی، روی مغز نوزاد اثرات مثبت و مفیدی دارند. مطالعات نشان می دهد که ورزش سبب تکامل بهتر مغز، رشد ارتباطات عصبی در مغز، یادگیری و حافظه بهتر در نوزادن می شود. ت

حقیقات نشان می دهد یک رابطه مثبتی بین میزان فعالیت فیزیکی در سه ماه اول و دوم حاملگی و رشد و تکامل قشر مغز در نوزادان وجود دارد بدین معنی که افزایش فعالیت فیزیکی مادر، با افزایش ضخامت قشر مغز همراه است که نشان دهنده رشد و تکامل بهتر است.
• یک مطالعه اخیر روی خانم های حامله نشان داد که ۲۰ دقیقه ورزش هوازی متوسط مثل دوچرخه سواری، شنا کردن، برای مدت ۳ روز در هفته، سبب افزایش فعالیت مغزی نوزادان آنها در پاسخ به محرکهای شنوایی نسبت به نوزادان مادران ورزش نکرده می شود. این موضوع نشان می دهد که ورزش مادران در زمان حاملگیّ سبب افزایش فعالیت های مغزی نوزادان می شود که نشان دهنده بهتر رسیده شدن مدارهای عصبی مغز آنها است.
• تحقیقات آزمایشگاه ما در مرکز تحقیقات فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی سمنان نشان می دهد که ورزش هوازی موش های آزمایشگاهی باردار، سبب می شود که حافظه کوتاه مدت و بلند مدت نوزادان آنها بهتر شود و مقدار بعضی از مولکول های زیستی ( مثل پپتید پیش برنده رشد و تکامل مغز) در مغز آنها افزایش می یابد و این مولکول های منجر به افزایش مدارهای عصبی مغز و رشد و بلوغ سلولهای عصبی و افزایش فعالیت های شناختی و یادگیری و حافظه می شوند.
• علاوه بر این، ورزش سبب می شود که مغز نسبت به آسیب های مغزی و ایجاد بیماریهای مغزی در دوران میانسالی و سالمندی مقاوم تر باشد.
• ورزش نه تنها در دوران حاملگی مفید است بلکه تحقیقات جدید در دنیا از جمله در آزمایشگاه ما نشان می دهد که ورزش در تمام دوران زندگی برای مغز بسیار مفید است و حتی یک روش درمانی غیردارویی برای بعضی از بیماریهای مغزی است و احتمال ایجاد بیماری های مغزی مثل پارکینسون، آلزایمر و فراموشی و اختلالات شناختی را کم می کند و حتی در تسریع درمان بعضی از بیماریهای مغزی بسیار موثر است.
• مطالعات جدید نشان می دهد که ۳۰ دقیقه ورزش بعد از کلاس درس ریاضی در دبیرستان، سبب یادیگری بهتر بچه ها می شود. از این رو، فعالیت ورزشی بعد از آموزش دروس سخت مثل ریاضی و فیزیک و .... در مدارس توصیه می شود. بنابراین، ورزش نه تنها برای آمادگی جسمانی بدن مهم است بلکه اثرات بسیار مفیدی روی مغز دارد.


نتیجه گیری
• برای افراد سالم، ۳۰ دقیقه ورزش متوسط در روز اکیدا توصیه می شود.
• برای دانش آموزان، فعالیت ورزشی بعد از آموزش مفاهیم سخت و دشوار برای یادگیری بهتر و ثبت اطلاعات در مغز توصیه می شود
• در افراد مبتلا به اختلالات شناختی، فراموشی، بیماریهای مغزی مثل پارکینسون و آلزایمر و ... ورزش روزانه مناسب توصیه می شود.
• برای خانم های حامله، حداقل ۲۰ دقیقه ورزش هوازی متوسط برای مدت ۳ بار در هفته با اجازه و مشورت پزشک خودشان توصیه می شود.
• بنابر این ورزش نه تنها برای وضعیت جسمانی و عضلات بدن، دستگاه قلب و عروق، دستگاه تنفس و .... بسیار مفید است بلکه روی ساختار و فعالیت مغز در مراحل مختلف زندگی اثرات بسیار مطلوبی دارد و از پیر شدن و بیمار شدن، مغز جلوگیری می کند.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما