شناسهٔ خبر: 67971943 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کاهش ذخیره سالانه سدهای استان سمنان با تداوم خشکسالی

سمنان - ایرنا - مدیرعامل آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به آخرین آمار از وضعیت سدهای استان گفت: درصد آب‌گیری سدها نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمید احسانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران به تشریح وضعیت آب‌گیری سدها در شهرستان‌های دامغان و شاهرود، بیان کرد: آمارهای موجود حاکی از کاهش میزان آب‌گیری و پرشدگی سدهای این استان در مقایسه با سال گذشته است.

وضعیت سد شهید شاهچراغی

وی با تاکید بر اینکه سد شهید شاهچراغی شهرستان دامغان بیشترین حجم ذخیره آب در سدهای استان سمنان را دارد، افزود: در شرایط عادی حجم پُرشدگی سد دامغان ۱۶.۵ میلیون مترمکعب است، اما در سال ۱۴۰۳ میزان آب‌گیری این سد از ۶۰ درصد به ۵۸ درصد رسیده که نسبت به سال گذشته کاهش دارد.

وی با بیان اینکه حجم مخزن سد شهید شاهچراغی دامغان از ۹.۹۲ میلیون مترمکعب در سال آبی گذشته به ۹.۶ میلیون مترمکعب در سال جاری رسید، خاطرنشان کرد: میزان خروجی لحظه‌ای سد شاهچراغی دامغان از ۴۵۰ لیتر بر ثانیه در سال آبی گذشته به ۵۳۰ لیتر بر ثانیه در شرایط کنونی رسید.

مدیرعامل آب منطقه‌ای سمنان اضافه کرد: در سال آبی گذشته میزان ورودی لحظه‌ای از سد شاهچراغی دامغان ۱۱۵ لیتر بر ثانیه بود و امسال این شاخص به ۲۳۰ لیتر بر ثانیه افزایش یافت.

وضعیت سد مجن شاهرود

وی با اشاره به وضعیت آب‌گیری و پرشدگی سد مجن شهرستان شاهرود گفت: وضع عادی پرشدگی سد مجن ۳.۴ میلیون مترمکعب است و میزان پرشدگی این سد امسال به ۶۴ درصد رسید، در حالی که میزان پرشدن سد مجن در سال آبی گذشته ۷۴ درصد بود که نشان از کاهش دارد.

احسانی با بیان اینکه حجم مخزن مخزن این سد از ۲.۴۳ میلیون مترمکعب در سال آبی گذشته به ۲.۱ میلیون مترمکعب در سال جاری رسید، ابراز کرد: این آمارها حاکی از کاهش میزان پرشدگی سد مجن شاهرود در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای سمنان با بیان اینکه میزان ورودی لحظه‌ای سد مجن از ۱۲۰ لیتر بر ثانیه در سال آبی گذشته به ۲۳۰ لیتر بر ثانیه برای امسال رسید، افزود : در سال آبی گذشته میزان خروجی لحظه‌ای از این سد ۲۵۴ لیتر بر ثانیه بود و این شاخص طی امسال ۲۹۰ لیتر بر ثانیه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طبق آمارها، یک میلیارد و ۴۰ میلیون مترمکعب برای پاسخ به نیاز استان سمنان، آب استحصال می‌شود و از مجموع آب استحصالی برای رفع نیاز آبی سمنان تنها ۳۰ درصد آب با کیفیت است و دیگر چاه‌های آب دارای هدایت الکتریکی (ec) بالا است.

به گفته‌ کارشناسان، اکنون برای تامین آب آشامیدنی شهرها از طریق حفر چاه باید کف‌شکنی کرد و در عمق بیش از ۳۵۰ متر می‌توان به آب دست یافت و حفر چنین چاه های عمیقی فاجعه‌ای است که پیامد اصلی آن چالش فرونشست است و همین عامل خود گویای آن است که استان سمنان برای تامین آب آشامیدنی دیگر مجاز به حفر چاه نیست و باید تامین آب از طریق راهکارهای دیگر مانند انتقال آب و جمع‌آوری آب‌های سطحی دنبال شود.

در مورد آب، استان سمنان با کسری سالانه ۱۳۳ میلیون متر مکعب آب‌های زیرزمینی و سه و ۲ دهم میلیارد مترمکعب کسری مخزن انباشته، به اقدام اساسی و عاجل در زمینه رفع بحران کم‌آبی نیاز دارد؛ موضوعی که از دهه ۸۰ خورشیدی به عنوان مهمترین مساله استان و مطالبه اساسی مردم این خطه بر زمین مانده است.

نظر شما