شناسهٔ خبر: 67971499 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

گزارش «اقتصادنیوز» از واکنش رسانه‌های بین‌المللی به ترور تلخ تهران

لحظه به لحظه با رسانه‌های جهان؛ خاورمیانه در شوک/ موج ترور اسماعیل هنیه؛ صلح در غزه به خط پایان رسید؟

اقتصادنیوز: ترور نیمه شب اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، علاوه بر آنکه خاورمیانه را در شوک فرو برد، به مهمترین موضوع امروز رسانه های جهان تبدیل شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، رسانه های دنیا در ساعات اولیه اعلام این ترور در تهران یک روز پس از برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری مسعود پزشکیان، به بررسی ابعاد این ترور پرداختند.

الجزیره: یکی از پیامدهای ترور اسماعیل هنیه توقف گفت و گوها برای صلح است

خبرگزاری الجزیره ضمن اشاره به ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس به همراه یکی از محافظانش در تهران به سکوت مقام های رژیم اسرائیل اشاره کرد و در این باره نوشت: اسرائیل فعلا سکوت اختیار کرده و آنگونه که رسانه ها می گویند، دفتر نخست وزیری این رژیم به وزرای کابینه دستور داده تا در باب این ترور کور اظهار نظری نکنند.

بر اساس گزارش اقتصادنیوز، الجزیره به نقل از هانی محمود، خبرنگار این خبرگزاری نوشت که این ترور کور می تواند پیامدهای مهمی به دنبال داشته باشد، یکی از نتایج آن توقف رایزنی ها جهت برقراری آتش بس است بالاخص آن که شهید هنیه رهبری مذاکرات را بر عهده داشت.این خبرنگار در ادامه ضمن اشاره به حال و هوای حاکم بر غزه و نوار باختری بعد از شهادت اسماعیل هینه، در این باره نوشت، فلسطینی ها هنیه را نه صرفا به عنوان رهبری میانه رو بلکه به عنوان رهبری عمل گرا می دانستند. او نماینده اکثریت مردمانی است که در سال 1948 از سرزمین های اشغالی آواره شده اند. به باور محمود شهادت هنیه می تواند زمینه ساز تشدید تنش ها شود.بالاخص به واسطه آن که ترور رئیس دفتر سیاسی حماس همزمانی داشت با ترور یکی از فرماندهان ارشد حزب الله لبنان در منطقه دقیق بیروت. سامی العریان، مدیر مرکز اسلام و امور جهانی در دانشگاه استانبول در باب بانی ترور کور به الجزیره گفت، تشدید تنش ها از سوی اسرائیل پیامدهای مهمی به دنبال خواهد داشت.

سی ان ان: سایه جنگ فراگیر سنگین تر شده است

همچنین خبرگزاری سی ان ان با اشاره به ترور شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس به نقل از گروهی از تحلیلگران مدعی شد که شهادت هینه می تواند واکنش سازماندهی شده در سطح منطقه علیه اسرائیل را به دنبال داشته باشد.

به گزارش اقتصادنیوز، سی ان ان در ادامه به نقل از فراس مک ساد، یکی از اعضای ارشد توسعه استراتژیک فعال در موسسه خاورمیانه مدعی شد که ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس ممکن است پویایی میان اعضای محور مقاومت را تغییر دهد. او در ادامه به سی ان ان گفت: احتمال زیادی وجود دارد که شاهد کمپین سازماندعی شده در سطح منطقه باشیم که در چارچوبش اعضای محور مقاومت در عراق، یمن و لبنان و حتی سوریه خود را برای پاسخ مستقیم به اسرائیل آماده کنند. به ادعای او تهران نیز ممکن است خود را برای پاسخی سخت آماده کند.

به ادعای این تحلیلگر، خاورمیانه در شرایط تاریکی قرار دارد و منطقه در یک قدمی پرتکاه جنگ همه جانبه قرار گرفته است.از منظری دیگر گروهی دیگر از کارشناسان مدعی اند که ترور شهید اسماعیل هنیه سایه شومی بر توافق آتش بس انداخته و هرگونه پیشرفت در رایزنی ها و کاهش تنش ها را کند کرده است. این گروه از تحلیلگران با استناد به تحولات اخیر مدعی شدند که با ترور هنیه مذاکرات پایان یافته تلقی می شود. در همین راستا گرشون باسکین، مذاکره کننده سابق اسرائیلی در باب پیامدهای این ترور کور به سی ان ان گفت، مشخص نیست میانجی های قطری و مصری اجازه خواهند داشت تا بار دیگر با کارت های اسرائیل و حماس بازی کنند،او در ادامه مدعی شد، شاسد زمان ان فرا رسیده که میانجی ها توافق را به حال خود رها کنند.

نشریه تایم: خطر جنگ تمام عیار افزایش یافته است

از سوی دیگرٍ نشریه تایم لندن با اشاره به ترور شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در این باره نوشت:ترور رهبر برجسته حماس می تواند خطر تشدید درگیری ها را به همراه داشته باشد، بالاخص در شرایطی که ایالات متحده تلاش دارد تا از وقوع یک جنگ تمام عیار در منطقه جلوگیری کند. این نشریه در ادامه مدعی شد، ترور رهبر سیاسی حماس در تهران ممکن است موجب شود تا ایران خود را برای پاسخی محکم به این ماجراجویی آماده کند.

بر اساس گزارش اقتصادنیوز، این نشریه در ادامه ضمن اشاره به رویارویی تهران و تل آویو به واسطه حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق در ماه آوریل، ادعا کرد که این ترور می تواند تنش ها میان دو رقیب منطقه ای یعنی ایران و اسرائیل را افزایش دهد. همزمان حماس این فرصت را دارد تا مذاکرات برای آتش بس را متوقف کند؛ مذاکراتی که با میانجی گری آمریکا پیشرفت های جدی داشته است. تایم در ادامه یکی از پیامدهای دیگر این ترور کور را تشدید تنش ها میان اسرائیل و حزب الله لبنان می داند، بالاخص آن که اسرائیل در پاسخ (ادعایی) به حمله موشکی حزب الله به بلندی جولان، بخش جنوب بیروت را هدف حملات موشکی اش قرار دارد و یکی از فرماندهان ارشد حزب الله را به شهادت رساند.تایم در ادامه به نقل از لوید آستین مدعی شد که در شرایط کنونی وقوع جنگ محتمل است، هرچند طرفین می توانند با توسل به اهرم های دیپلماتیک شرایط را آرام کنند.

گاردین: خاورمیانه در شوک

همچنین روزنامه گاردین با اشاره ترور شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس مهم ترین پیامد این ترور خونین را تشدید تنش ها در خاورمیانه قلمداد کرد و در این باره مدعی شد که امروز این احتمال وجود دارد که ترکش های جنگ در غزه منطقه را نیز هدف قرار دهد. به گزارش اقتصادنیوز، گاردین در ادامه نوشت که ترور اسماعیل هنیه برای رهبران حماس و سایر گروه های مقاومت شوکه کننده بود،؛ با این همه این رخداد می تواند موجب شود تا رهبران حماس و سایر گروه های مقاومت با استراتژی تازه ای اسرائیل را هدف قرار دهند.گاردین در ادامه به مصاحبه شهید اسماعیل هنیه با الجزیره بعد از شهادت سه پسر و چهار نوه اش اشاره کرد و مدعی شد، رهبر سیاسی حماس در آن بازه زمانی اصرار داشت که شهادت اعضای خانواده اش نباید موجب شود تا حماس موضع خود را در ارتباط با مذاکرات تغییر دهد.

اسکای نیوز: آینده خاورمیانه تاریک‌تر شد!

از سوی دیگر، اسکای نیوز عربی نیز با انتشار یادداشتی به ترور اسماعیل هنیه واکنش نشان داد و در ادامه مدعی شد که ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس طبیعتا توسط سازمان اطلاعات اسرائیل- موساد، طراحی و اجرایی شد و یکی از اهداف حاصل از آن توقف رایزنی های صلح برای غزه بود. بر اساس گزارش اقتصادنیوز، اسکای نیوز در ادامه تحلیل ادعایی خود به نقل از جان اسپارکس، خبرنگار بین المللی این خبرگزاری این ادعا را مطرح کرد که با ترور اسماعیل هینه، خاورمیانه در حالت آماده باش قرار گرفته و خود را برای جنگی همه جانبه آماده می کند.

به ادعای اسپارکس این حمله منطقه را به نقطه ای ناشناخته ای خواهد برد و نگرانی ها در باب گسترش دامنه درگیری ها را افزایش خواهد داد.این تحلیلگر در ادامه ادعا کرد که ترور رهبر ارشد حماس در تهران طبیعتا پاسخ ایران را به دنبال خواهد داشت چرا که اسرائیل هنجارهای بین المللی را نقض کرده است. از همین رو ممکن است مقام های ایران چنین کنشی را کنشی جنگی قلمداد کرده و بدان پاسخ دهند.در همین راستا برخی از مقام های ارشد ایران تاکید دارند که اسرائیل به واسطه این ترور خونین بهای سنگینی را پرداخت خواهد کرد.

 

 

نظر شما