شناسهٔ خبر: 67964384 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

امنیتی و دفاعی

واکنش‌ها به ترور «اسماعیل هنیه» در ایران/ روسیه: خاورمیانه شاهد سخت‌ترین رویارویی خواهد بود

ترور اسماعیل هنیه باعث واکنش گسترده در جهان شد.

صاحب‌خبر -

روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی، در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران خبر داد.

این اتفاق باعث واکنش حماس، اشخاص سیاسی و کشورهای جهان شد.

عضو ارشد حماس: ترور اسماعیل هنیه بی‌پاسخ نخواهد ماند

موسی ابومرزوق عضو دفتر سیاسی جنبش حماس بامداد چهارشنبه در واکنش به ترور شهید اسماعیل هنیه گفت که این اقدام بی‌پاسخ نخواهد ماند.

وزیر اسرائیلی: این روش صحیح پاکسازی جهان است.

وزیر میراث اسرائیل: دیگر هیچ توافق تسلیم شدن فریبکارانه ای وجود نخواهد داشت و دیگر هیچ ترحمی برای این محکومین به مرگ وجود نخواهد داشت.

معاون وزیر خارجه روسیه: ترور اسماعیل هنیه یک جنایت سیاسی غیر قابل قبول است

معاون وزیر خارجه روسیه در واکنش به ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس یک جنایت سیاسی غیرقابل قبول است و منجر به تشدید بیشتر تنش ها در منطقه خواهد شد.

پیش‌بینی ترسناک روسیه: خاورمیانه شاهد سخت‌ترین رویارویی است
«کنستانتین کوساچف» نائب رئیس شورای فدراسیون روسیه با انتشار پیامی در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که ترور رهبران ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، یعنی منطقه شاهد سخت‌ترین دوره‌های رویارویی است.

وی دراین‌باره نوشت: «حملات اسرائیل به مواضع حزب الله و حماس در بیروت و تهران که ظاهراً منجر به کشته شدن رهبران عالی‌رتبه این دو جنبش شد، منجر به از بین‌رفتن تهدیدها نخواهد نشد، بلکه به معنای ناگزیربودن تحکیم صفوف مقاومت ضد اسرائیلی در جهان است.»

ترکیه: ترور «اسماعیل هنیه» نفرت‌انگیز است

وزارت خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ترور و شهادت «اسماعیل هنیه» ئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در تهران را «نفرت‌انگیز» خواند و آن را محکوم کرد.

وزیر دفاع آمریکا: اطلاعات بیشتری برای ارائه ندارم

لوید آستین در جریان سفر به فیلیپین در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سوال که در صورت وقوع درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه، ایالات متحده چه کمکی ارائه خواهد داد؟، گفت که واشنگتن به دفاع از [رژیم] اسرائیل در صورت حمله به آن ادامه خواهد داد، اما اولویت کاهش تنش ها است.

وی تشریح کرد: ما نمی‌خواهیم هیچ یک از این اتفاقات را ببینیم. ما سخت کار خواهیم کرد تا مطمئن شویم کارهایی برای کمک به کاهش تنش ها و رسیدگی به مسائل از طریق گردهمایی‌های دیپلماتیک انجام می‌دهیم.

آستین با طرح این ادعا که یک جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه اجتناب ناپذیر و آمریکا به دنبال کاهش تنش‌های فزاینده در منطقه است، افزود: من فکر می‌کنم همیشه فضا و فرصت برای دیپلماسی وجود دارد.

دستور فوری نتانیاهو بعد از ترور اسماعیل هنیه

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از وزرای این رژیم خواست تا به ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس واکنشی نشان ندهند.

بیانیه حزب الله در واکنش به شهادت اسماعیل هنیه
شهادت رهبر بزرگ و مخلص و برادر عزیز اسماعیل هنیه رحمت رئیس دفتر سیاسی حماس و به ویژه خانواده محترم و فداکار ایشان را که ده ها شهید تقدیم کردند، تسلیت می گوییم. 

شهید اسماعیل هنیه از رهبران بزرگ مقاومت عصر حاضر بود که با شجاعت تمام در مقابل پروژه سلطه طلبی آمریکا و اشغالگری صهیونیست ایستاده و خون خود را بر کف دستان خود آماده شهادت کردند. برای هدفی که به آن اعتقاد داشتند و همیشه در طول راه منتظر این شهادت بودند.

شهادت اسماعیل هنیه سرسختی مجاهدان مقاومت در همه عرصه‌های مقاومت برای ادامه راه جهاد می‌افزاید و عزم آنان را در برابر دشمن صهیونیستی قوی‌تر می‌سازد.

از خداوند منان خواستاریم که این رهبر شهید بزرگوار و عزیز را در زمره شهدا قرار دهد و ایشان را مشمول رحمت و خشنودی واسعه خود قرار دهد.

واکنش عمان، مصر و اردن به ترور شهید هنیه

وزارت امور خارجه عمان در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس اسماعیل هنیه را در تهران، پایتخت ایران که نقض آشکار قوانین بین‌المللی و بشردوستانه است، محکوم می‌کنیم و از جامعه جهانی می‌خواهیم اقدامی برای توقف تجاوزات اسرائیل انجام دهد.

وزارت خارجه مصر نیز در این خصوص بیانیه‌ای صادر کرد. این وزارتخانه در این بیانیه «سیاست خطرناک تشدید تنش اسرائیل در دو روز گذشته» را محکوم کرد و درباره تشدید تنش خطرناک و احتمال شعله‌ور شدن درگیری در منطقه و پیامدهای امنیتی ناگوار آن هشدار داد. 

مصر همچنین از شورای امنیت سازمان ملل و قدرت‌های بین‌المللی با نفوذ خواست تا مسؤولیت توقف این تشدید تنش خطرناک در خاورمیانه و جلوگیری از خارج شدن اوضاع امنیتی از کنترل را برعهده گیرند.

اردن هم نسبت به این ترور واکنش نشان داد و این کشور نیز ترور اسماعیل هنیه را محکوم کرد. اردن این ترور را نقض قوانین بین‌المللی و حقوق بشر دانست که به تشدید تنش و هرج و مرج بیشتر در منطقه منجر خواهد شد. 

وزیر امور خارجه اردن ایمن الصفدی هم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ما به شدت اقدام اسرائیل در ترور رئیس دفتر سیاسی حماس اسماعیل هنیه رحمه‌الله را محکوم می‌کنیم و آن را جنایتی شنیع و نقض آشکار قوانین بین‌المللی می‌دانیم».

اتحادیه اروپا ترور شهید هنیه را مردود خواند

پیتر استانو روز چهارشنبه در لندن گفت: گزارش‌های مربوط به ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در شب گذشته در تهران را از نزدیک دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه حماس در فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی اتحادیه اروپا قرار دارد، اما تصریح کرد که این اتحادیه در زمینه «رد قتل‌های فراقانونی و حمایت از حاکمیت قانون، از جمله در زمینه عدالت کیفری بین المللی از یک موضع اصولی برخوردار است.»

سخنگوی ارشد اتحادیه اروپا افزود: «ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم حداکثر خویشتن‌داری را به کار گیرند و از تشدید تنش‌ها اجتناب کنند.»

استانو خاطر نشان کرد: «هیچ کشور و ملتی از تشدید تنش در خاورمیانه سودی نخواهد برد.»

یاشار سلطانی بیوگرافی یاشار سلطانی

نظر شما