شناسهٔ خبر: 67971440 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ساختمان‌های نیمه‌کاره اصفهان تعیین تکلیف می‌شود

اصفهان- ایرنا- رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بزودی با تدوین سندی در راستای بررسی مشکلات مالکان و تعداد ساختمان‌های نیمه‌کاره این کلانشهر، تکلیف اینگونه بناها معلوم می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی شهرداری اصفهان، رسول میرباقری روز چهارشنبه با اشاره به اینکه رها شدن ساختمان‌ها نیمه‌کاره دلایل مختلفی دارد، افزود: یکی از دلایل آن ناتوانی مالی مالکان و یکی از دلایل دیگر وراثتی بودن املاک و مشکلات حقوقی ناشی از آن است.

وی افزود: اکنون سال‌های مدیدی است که ساختمان‌های نیمه‌کاره در نقاط مختلف شهر ساخته و رها شده و این در حالیست که برخی از آنها ایمن نیست که برای ادامه ساخت‌وساز ناظر به ویرایش‌های مختلف مقررات ملی ساختمان و آئین‌نامه زلزله نیاز به مقاوم‌سازی دارد.

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: مدیریت شهری برای جلوگیری از ایجاد ساختمان‌های نیمه‌کاره در شهر باید با همکاری سازمان نظام مهندسی، آموزش و فرهنگ‌سازی، اقداماتی را انجام دهد.

میرباقری گفت: تمام دستگاه‌ها بویژه سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری باید با همکاری یکدیگر، ابلاغیه‌ای را برای مالکان این ساختمان‌ها ارسال تا آنها برای تکمیل بناهای خود بکوشند.

وی ادامه داد: از سال‌های گذشته موضوع ساختمان‌های نیمه‌کاره در دستور کار مدیریت شهر قرار گرفت و مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری نیز با همکاری مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر سندی را در برای بررسی مشکلات مالکان و تعداد ساختمان‌های نیمه‌کاره شهر به ثبت رساند.

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: سازمان زیباسازی شهرداری طرحی را پیش‌بینی کرده است تا با انتشار پوستر یا بنرهای تبلیغاتی برای ساختمان‌های که بصورت نیمه‌کاره در کنار خیابان‌های اصلی رها شده است و در منظر شهری قرار دارد، آگاهی‌سازی لازم انجام شود.

میرباقری ادامه داد: ساختمان‌های نیمه‌کاره در شهر به ۲ دسته ساختمان‌های در معرض منظر شهری و ساختمان‌های موجود در محلات تقسیم می‌شود.

وی افزود: نیمه‌کاره بودن ساختمان تهدید جانی بسیاری را برای عابران پیاده به همراه دارد، از این‌رو برخی از ساکنان مجاور اینگونه بناها در حال پیگیری این موضوع در محله‌های خود هستند.

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه بعضی از ساختمان‌های نیمه‌کاره بدلیل مشکلات حقوقی و قضائی مصادره شده است که باید در باره بلاتکلیفی آنها نیز تصمیم‌گیری شود، تاکید کرد: این ساختمان‌ها باید بر اساس آئین‌نامه‌های جدید، مقاوم‌سازی و تکمیل شود.

میرباقری گفت: اقداماتی با همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی استان از جمله اداره‌کل راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی، شهرداری‌ها و دادگستری در راستای رسیدگی به این ساختمان‌ها در حال پیگیری است.

به گزارش ایرنا، آمار دقیقی از تعداد ساختمان‌های نیمه کاره اصفهان بدلیل پراکنش آنها در سطح این کلانشهر در دست نیست اما به اعتقاد کارشناسان، هر ساختمان نیمه‌کاره سرمایه‌ای است کـه سالیان سال رها می شود در حالی که می‌تواند ظرفیتی برای رونق اقتصاد شهر باشد.

نظر شما