شناسهٔ خبر: 67970847 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هنرمندان صنایع دستی اصفهان، چشم انتظار حمایت‌های دولت چهاردهم

اصفهان- ایرنا- هنرمندان و فعالان صنایع دستی اصفهان با توجه به چالش‌هایی که با آن مواجهند، امیدوارند دولت چهاردهم بتواند با راهبردهای جدید برای حل مشکلات اقتصادی و افزایش جذب گردشگران خارجی، زمینه‌ساز حمایت‌های بیشتری از این میراث فرهنگی باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اصفهان با صنایع دستی‌ شناخته می‌شود و سرزنده بودن را از هنرمندانش گرفته است؛ در نقاط مختلف این استان به‌ویژه کوچه پس کوچه‌های اطراف مجموعه میدان امام(نقش جهان)، هنرمندان عمر خود را به پای هنرشان گذاشته‌اند و برای تعالی آن تلاش می‌کنند.

سال‌هاست که چراغ تولید صنایع دستی‌ در محله های قدیمی اصفهان روشن است، بسیاری از فعالان صنایع دستی در اطراف مجموعه تاریخی میدان نقش جهان، هنرشان را به‌طور موروثی از اجداد خود فرا گرفته‌اند و اکنون کارگاه‌های صنایع دستی، محل زندگی‌ میراث‌دارانی است که روزها برای شکوفا شدن این حرفه تلاش می‌کنند.

فیروزه‌کوبی، فرش دستباف، سفره‌های قلمکار، میناکاری، خاتم‌کاری و قلمزنی از آثار شهیر صنایع دستی اصفهان و جزو ثروت‌های فرهنگی و اقتصادی این خطه محسوب می‌شود و روایتگر اصالت و هنر نصف جهان است.

هنرمندان صنایع دستی اصفهان، چشم انتظار حمایت‌های دولت چهاردهم

اصفهان همواره مهد هنر و تولید صنایع دستی بوده است و در سال ۱۳۹۴ بعنوان نخستین شهر ایرانی به عضویت شبکه شهرهای خلاق یونسکو(سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل متحد) در زمینه صنایع دستی و هنرهای مردمی در آمد و عنوان «شهر جهانی صنایع دستی» را دریافت کرد.

همچنین از ۶۰۲ رشته صنایع دستی که در دنیا شناسایی شده، ۲۹۹ مورد مربوط به ایران و از این تعداد ۲۰۰ رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است.

تولید این آثار هنری که با دستان خلاق هنرمندان تولید و به بازار عرضه می‌شود، علاوه بر وجهه میراثی و حرفه‌ای، در تعیین سرنوشت اقتصادی هنرمندان، استان و کشور نقش مهمی دارد؛ موضوعی که در چند سال اخیر بویژه پس از دوران کرونا با چالش‌های جدی مواجه شده است.

رییس اتحادیه صنایع دستی اصفهان، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش‌ روی صنایع دستی را مسائل اقتصادی عنوان و اظهار کرد: کم رونقی صادرات صنایع دستی و مسائل مرتبط با گردشگری بویژه گردشگران خارجی نیز در این زمینه تاثیر دارد.

مجدالدین تاج در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر دولت چهاردهم بتواند راهکاری برای جذب بیشتر گردشگران خارجی ارائه دهد، بسیاری از رشته‌های صنایع دستی رونق خواهد گرفت و هنرمندان این حوزه می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

وی، آغاز فعالیت دولت چهاردهم را نقطه عطفی برای تحول در بخش صنایع دستی و گردشگری دانست و گفت: امید است با حل مشکلات موجود، صنایع دستی بتواند جایگاه خود را در زندگی مردم حفظ کند.

تاج پیش از این گفته بود که به‌دلیل کم‌رونقی بازار صنایع دستی، حتی برخی هنرمندان متخصص و برجسته نیز به دنبال مشاغل دیگر هستند تا بتوانند نیازهای معیشتی خود را تامین کنند.

هنرمندان صنایع دستی اصفهان، چشم انتظار حمایت‌های دولت چهاردهم

رضا ناطق‌پور، یکی از هنرمندان خاتم‌کار اصفهان نیز به مشکل کمبود مشتری و وابستگی این شغل به گردشگری اشاره کرد و گفت: کشورهای مختلف برای تسهیل خرید گردشگران خارجی، کارت‌های بانکی مخصوص برای آنها صادر می‌کنند در حالی که این تدابیر در ایران اتخاذ نشده است.

یک پیشکسوت هنر خاتم‌کاری اصفهان نیز با اشاره به خانه‌نشینی برخی از هنرمندان صنایع دستی، تصریح کرد: بسیاری از زنان و دختران هنرمند در رشته های مختلف صنایع دستی در خانه مشغول کار هستند و با فروش محصولات خود به گردشگران، زندگی خود را می‌گذرانند اما بازار کم رونق، مشکلات جدی برای آنها ایجاد کرده است.

اسدالله شاه‌میوه اضافه کرد: معرفی بهتر هنرمندان و توجه به رونق فروش و صادرات می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

این هنرمند پیشکسوت اصفهانی همچنین گردشگری و رونق اقتصادی را ۲ موضوع مهم و مرتبط باهم دانست و گفت: میدان امام(نقش جهان) اصفهان با حضور گردشگران شور و نشاط و رونق پیدا می‌کند و امیدواریم با تغییر در راهبردهای کلان، راهی برای احیای هنر و اقتصاد این بخش گشوده شود.

کارشناسان و فعالان صنایع دستی با تاکید بر موضوع اقتصاد و هنر در شرایط کنونی، آینده این میراث کهن را منوط به حمایت‌های کلیدی و اقدامات مؤثر دولت جدید می‌دانند.

آنها معتقدند: تسهیل صادرات و فراهم کردن زمینه افزایش ورود گردشگران خارجی می‌تواند نقطه عطفی برای احیای این هنر کهن باشد؛ اگر به این نیازها پاسخ داده شود، نه تنها اقتصاد محلی تقویت می‌شود، بلکه فرهنگ و هنر غنی ایران نیز بیش از پیش در سطح جهانی معرفی خواهد شد. این فرصت، امیدی تازه برای هنرمندان صنایع دستی است تا دوباره جایگاه خود را در بازار جهانی پیدا کنند.

دولت چهاردهم به ریاست جمهوری مسعود پزشکیان، نهمین رییس‌جمهور ایران از هفتم مرداد ۱۴۰۳ به‌طور رسمی آغاز به کار کرد.

نظر شما