شناسهٔ خبر: 67969369 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

نبض غزه در فرانسه | فریاد «زنده باد فلسطین» از قلب المپیک پاریس

از فرانسه تا فلسطین بیش از ۳ هزار کیلومتر فاصله است، اما اغراق نیست اگر بگوئیم این روزها نام فلسطین بیش از هرجای دیگری در قلب المپیک پاریس شنیده و حتی دیده می شود.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین: از فرانسه تا فلسطین بیش از ۳ هزار کیلومتر فاصله است، اما اغراق نیست اگر بگوئیم این روزها نام فلسطین بیش از هرجای دیگری در قلب المپیک پاریس شنیده و حتی دیده می شود. از الله اکبر گفتن جودوکار تاجیک در جریان رقابت با نماینده رژیم صهیونیستی تا هو کردن ورزشکاران اسرائیلی در برخی رقابت‌ها و ورزشگاه‌ها همگی نشان دهنده زنده بودن نبض فلسطین در رویدادهای جهانی بویژه در عرصه‌های ورزشی است.

علاوه بر این می توان به برخی دیگر از واکنش ورزشکاران در برابر صهیونیست‌ها در المپیک اشاره کرد، از جمله آن جا که «مسعود ادریس»، جودوکار الجزایری در حمایت از مردم غزه حاضر به رقابت با حریف اسرائیلی در چارچوب رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس نشد و از این مسابقات کنار کشید. یا آن جا که برای اولین بار در المپیک پاریس۲۰۲۴، «زینب نوروزی»، ورزشکار قایقرانی رویینگ ایران در حمایت از مردم مظلوم فلسطین با پرچم همبستگی ایران و فلسطین ظاهر شد.

در واقع هم تماشاچیان و هم ورزشکاران شرکت کننده در رویدادهای المپیک ۲۰۲۴، با نمایش نمادهای همبستگی، ارسال پیام‌های حمایتی و مشارکت در کمپین‌های اجتماعی، همبستگی خود را با ورزشکاران فلسطینی ابراز می‌کنند و نشان می دهند که موضوع فلسطین چیزی نیست که از یاد و خاطرها فراموش شود. این در حالی است که کمتر از دو سال پیش وقتی جام جهانی ۲۰۲۲ در دوحه قطر برگزار شد، بسیاری از کارشناسان غربی، وجود نمادهای متعدد حمایتی از فلسطین در قطر را به زمینه اسلامی کشور قطر منتسب کردند، اما اکنون که موج حمایت از فلسطین رویداد المپیک پاریس را درنوریده بیش از هر زمان دیگری مشخص شده است که موضوع حمایت از فلسطین دیگر محدود به جوامع و کشورهای اسلامی نیست، بلکه امروز مسئله فلسطین با موج حمایت‌های جهانی همراه است. برخی از مهمترین حمایت‌های مردمی از آزادی فلسطین در جریان رویدادهای مرتبط با المپیک پاریس را در موارد ذیل می توان دید:

تجمع برای حذف اسرائیل از المپیک: فعالان حامی فلسطین با تجمع مقابل ساختمان کمیته بین‌المللی المپیک در لوزان سوئیس به مشارکت رژیم صهیونیستی در مسابقات المپیک ۲۰۲۴ پاریس اعتراض کردند و خواستار حذف ورزشکاران صهیونیستی شدند. پیش از آن نیز صدها نفر از فعالان حامی فلسطین با برپایی تظاهراتی مقابل مقر کمیته بین‌المللی المپیک در پاریس، خواستار اخراج رژیم صهیونیستی از این مسابقات در اعتراض به جنگ علیه غزه شده بودند.

هو کردن کاروان ورزشی صهیونیست‌ها در مراسم افتتاحیه المپیک: در جریان برگزاری مراسم افتتاحیه المپیک، هنگام عبور کاروان ورزشی اسرائیل از رود سن، تماشاگران آنها را هو کردند و فریاد «زنده باد فلسطین» و «از پاریس تا غزه مقاومت مقاومت» سر دادند.

هو کردن تیم اسرائیل در ورزشگاه فوتبال: با آغاز مسابقات المپیک، تماشاچیان در بازی فوتبال رژیم صهیونیستی با پاراگوئه در مرحله گروهی فوتبال بازی‌های المپیک به هنگام پخش سرود رژیم‌صهیونیستی و برافراشتن پرچم به یکباره فریاد آزادی برای فلسطین سر دادند و اسرائیل را هو کردند.

تشویق گسترده کاروان فلسطین: کاروان ورزشی هشت نفره تیم فلسطین در المپیک پاریس ۲۰۲۴ وقتی در مراسم گشایش روی رودخانه سن با چفیه فلسطینی و نماد پیروزی حاضر شدند، همه حضار تمام قد آنها را تشویق کردند و شعار آزادی فلسطین را سر دادند. این نوع استقبال نشان از دفاع و حمایت همه مردم جهان از مظلومیت و حقوق ملت فلسطین دارد.

حمله هکری و درز اطلاعات شخصی و هویتی اعضای کاروان ورزشی رژیم صهیونیستی: گروه هکری «زئوس» جمعه گذشته و چند ساعت پیش از مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴، اطلاعات شخصی اعضای کاروان رژیم صهیونیستی در پاریس (شامل اسناد هویتی، تصاویر شخصی، آدرس، اطلاعات پزشکی و اطلاعات مرتبط با حضور در ارتش) را منتشر کرد. هکرها گفته‌اند که آنها «ماموریت نیروهای اسرائیلی در المپیک را افشا کرده‌اند.» رسانه‌های صهیونیستی همچنین مدعی شده‌اند که هکرها اقدام به اذیت و آزار ورزشکاران صهیونیستی کردند.

تهدیدهای مرگ ۳ ورزشکار اسرائیلی در بازی‌های المپیک: دادستانی پاریس تهدیدهای مرگ سه ورزشکار اسرائیلی در بازی‌های المپیک را تائید کرده و گفته است که پلیس فرانسه تحقیقاتی در این ارتباط آغاز کرده است.

برافراشتن پرچم فلسطین توسط جوانان فرانسوی: یک روز پس از آغاز به کار رسمی المپیک پاریس، جوانان فرانسوی به نشانه همبستگی با فلسطین و غزه پرچم فلسطین را روی ساختمانی بلند در محل برگزاری افتتاحیه بازی‌های المپیک برافراشتند.

بلند کردن پرچم فلسطین در بازی فوتبال تیم‌های سنگال و رژیم صهیونیستی: در استادیوم محل برگزاری بازی تیم‌های سنگال و رژیم صهیونیستی در چارچوب بازی‌های المپیک فرانسه، تماشاچیان به نشانه همبستگی با فلسطین و محکومیت نسل‌کشی در غزه پرچم فلسطین را برافراشتند و شعارهای حمایت از مردم غزه و توقف جنگ سردادند.

فراخوان تظاهرات در ورزشگاه‌هایی میزبان ورزشکاران اسرائیلی در فرانسه: شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داده است که سازمان‌های حامی فلسطین از برگزاری تظاهرات‌هایی در ورزشگاه‌هایی که تیم منتخب رژیم صهیونیستی در چارچوب بازی‌های المپیک در آن به میدان خواهد رفت، خبر دادند. پلیس پاریس اعلام کرده که تدابیر امنیتی شدیدی را برای حمایت از یهودیان به اجرا خواهد گذاشت‌ و حدود ۱۰۰۰ نیروی پلیس برای تامین امنیت ورزشگاه مستقر خواهد کرد.

نظر شما