شناسهٔ خبر: 67969070 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آثاری از عصر آهن در تپه تاریخی علیشار زرندیه کشف شد

ساوه - ایرنا - معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از یافته‌های سفالی عصر آهن در عملیات کاوش در تپه تاریخی علیشار خبر داد.

صاحب‌خبر -

پبه‌گزارش ایرنا از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی حسین محمودی روز چهارشنبه با اشاره به اینکه این محوطه برای نخستین بار مورد بررسی و گمانه‌زنی قرار گرفته است افزود: گمانه‌زنی در محوطه به مساحت یک هکتار مورد بررسی قرار گرفت این محوطه تاریخی شامل قلعه‌ خشتی و گلی بوده و اکنون به تپه‌ای با ارتفاع ۲۷ متر تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: با صدور مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به سرپرستی علیرضا گودرزی دکترای باستان‌شناسی، عملیات کاوش به منظور تعیین حریم و عرصه این محوطه تاریخی انجام شد و نقشه‌های عرصه و حریم این منطقه تهیه شد.

️محمودی افزود: سفالینه‌های کشف شده در این محوطه تاریخی نشان از زندگی در این محوطه تاریخی در عصر آهن دارد که اواخر دوره زندیه این محوطه خالی از سکنه شده است و در اوایل دوره قاجار این منطقه متروک شده است.

وی با اشاره به اینکه عرصه ظاهری تپه حدود ۴۰ هزار متر مربع وسعت دارد افزود: تپه علیشار در بخش خرقان شهرستان زرندیه قرار گرفته و یک سکونتگاه مربوط به دوره اسلامی است و این محوطه ارزشمند در سال ۸۰ به شماره ۵۶۱۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نظر شما