شناسهٔ خبر: 67969067 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کاهش ۱۰ درصدی سزارین در شاهرود/ زایمان طبیعی رایگان انجام می‌شود  

شاهرود - ایرنا - سرپرست معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت: شاخص عمل سزارین در بیمارستان بهار سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۱۰ درصد کاهش یافت.

صاحب‌خبر -

سیدمحمد حاجی‌میرصادقی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) اظهار کرد: کاهش عمل سزارین با آموزش مادران باردار در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود محقق شد.

وی با اشاره به ترویج زایمان طبیعی به عنوان یکی از اهداف مهم طرح تحول نظام سلامت، افزود: زایمان طبیعی به جنین این امکان را می‌دهد که در روزهای پایانی بیشترین رشد سلول‌های مغزی، سیستم تنفسی و همچنین کبد را داشته باشد و جنین رشد خود را به خوبی تکمیل کند.

وی ادامه داد: در نوع طبیعی زایمان هم آغوشی مادر و نوزاد در همان لحظات اولیه امکان‌پذیر است و مادر می‌تواند نوزاد خود را شیر دهد.

رایگان شدن زایمان طبیعی بر اساس قانون جوانی جمعیت

حاجی میرصادقی با اشاره به اینکه تمام هزینه‌های زایمان طبیعی در حال حاضر از سوی بیمه پرداخت می‌شود، ابراز کرد: رایگان شدن زایمان طبیعی با اجرای قانون جوانی جمعیت عامل مؤثر دیگری بر روند کاهشی سزارین‌ها بوده است.

سرپرست درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود افزود: پیش از اجرای این قانون هم هزینه زایمان طبیعی بالا نبود و فقط ۱۰ درصد فرانشیز پرداخت می‌شد اما اکنون تمام هزینه‌ها از سوی بیمه پوشش داده می‌شود.

وجود روش بدون درد برای زایمان طبیعی

وی با بیان اینکه برگزاری کلاس‌های آموزشی برای روش‌های مختلف زایمان در دستور کار است، اظهار کرد: برخی مادران ترس از زایمان طبیعی دارند اما روش‌های بدون درد هم وجود دارد. آگاهی از این امر بر کاهش اضطراب مادران و تمایل به زایمان‌های طبیعی مؤثر بوده است.

این مسوول ادامه داد: این موفقیت با اتخاذ رویکرد سیستمی، تعاملی و اقدامات نظارتی متخصصان حوزه زنان و مامایی دانشگاه در راستای اجرای قوانین جوانی جمعیت حاصل شده است.

وی با بیان اینکه به همه بیمارستان‌ها برنامه تکریم مادر و رعایت اخلاق حرفه‌ای در قبال مادران باردار ابلاغ شده است، تصریح کرد: توسعه روش‌های بی‌دردی زایمان در دستور کار است و در این باره از متخصصان بی‌هوشی برای ترویج زایمان بی درد بهره می‌بریم.

دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در سال ۱۳۵۰ با عنوان آموزشگاه بهیاری زیر نظر جمعیت هلال احمر فعالیت خود را آغاز کرد و سال ۱۳۵۲ زیر نظر وزارت بهداری آن زمان به مدرسه عالی مامایی تغییر نام یافت. سال ۱۳۶۱ با نام دانشکده پرستاری و مامایی شهید باهنر و از سال ۱۳۷۱ با عنوان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود با هفت معاونت، ۲ شبکه بهداشت، ۲۰ پایگاه امداد جاده‌ای، یک پایگاه امداد هوایی، ۶۴ خانه بهداشت و ۱۶۰ عضو هیات علمی، زیر نظر مستقیم وزارت بهداشت به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

دانشکده‌های پزشکی، پرستاری و مامایی، پیراپزشکی و بهداشت با بیش از ۲ هزار دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود فعال است.

نظر شما