شناسهٔ خبر: 67968171 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قالیباف: تقویت حوزه‌های اقتصادی و دانش‌بنیان بین ایران و ازبکستان ضروری است

تهران - ایرنا - رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: همکاری‌ها بین دو کشور باید در حوزه‌های اقتصادی، دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان تقویت شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، نورالدین اسماعیل اف رئیس مجلس ازبکستان که برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری اسلامی ایران، روز گذشته وارد تهران شده بود، امروز چهارشنبه(۱۰ مردادماه) و دقایقی قبل با محمدباقرقالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار قالیباف از ابزار همدری ازبکستان برای حادثه تلخی که برای رئیس جمهور شهید ما اتفاق افتاد تشکر کرد و گفت: روابط پارلمانی بین دو کشور با سفری که به کشور شما داشتیم توسعه پیدا کرد و همکاری‌ها بین ایران و ازبکستان به ویژه در حوزه اقتصادی، دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان سیر خوبی دارد که باید تقویت شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: حوزه‌های تجاری، صنعتی و گردشگری از موضوعات مهمی بین ایران و ازبکستان است که باید به آن توجه شود.
قالیباف یادآور شد: لغو روادید بین دو کشور با اولویت رانندگان و حوزه ترانزیت و در مرحله بعدی گردشگران از کارهای به زمین مانده‌ای است که هر دو طرف درباره آن توافق داریم اما اقدام عملی برای آن انجام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: گروه‌های دوستی بین ایران و ازبکستان در روزهای آینده تشکیل می‌شود و با تحقق این مهم ارتباطات بین دو کشور تقویت خواهد شد.
همچنین رئیس مجلس قانونگذاری ازبکستان در این دیدار اظهار داشت: در سال‌های اخیر روابط بین دو کشور در همه حوزه‌ها گسترش خوبی پیدا کرده است و موافقت‌نامه‌های مختلفی به ویژه در حوزه‌های اقتصادی و تجاری امضا شده است

نورالدین اسماعیل‌اف تصریح کرد: ایران یکی از مهم‌ترین شرکای خارجی ما است و رهبران ما به رشد این روابط علاقه‌مند هستند.

وی با بیان اینکه سفر قالیباف به ازبکستان در توسعه روابط پارلمان‌ها با یکدیگر و سایر حوزه‌ها تأثیر بسیاری داشت، خاطرنشان کرد: ایران و ازبکستان از نظر تاریخی و فرهنگی بسیار نزدیک هستند. اما لغو روادید بین دو کشور باید با جدیت پیگیری شود.

نظر شما