شناسهٔ خبر: 67968079 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مبارزه با آفت «سن» در حدود چهار هزار هکتار گندمزار شیروان انجام شد

بجنورد-ایرنا- کارشناس مسئول حفظ نباتات اداره جهاد کشاورزی شهرستان شیروان گفت: مبارزه با آفت سن مادری غلات در سه هزار و ۹۰۰ هکتار از گندمزارهای این شهرستان انجام شد.

صاحب‌خبر -

انیسه رنجبر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: مبارزه به خوبی انجام شد و درصد سن زدگی در مزارع غلات امسال به صفر رسید و برای هر یک هکتار ۷۵ سی سی سم استفاده شد.

وی افزود: به منظور تخمین جمعیت سن گندم و پیدا کردن روش مبارزه دو تا سه سن مادری در مزارع گندم شهرستان به صورت مستمر با همکاری پنج کارشناس بازدید و بررسی های لازم انجام شد.

کارشناس مسئول حفظ نباتات اداره جهاد کشاورزی شهرستان شیروان اضافه کرد: حومه غربی این شهرستان شامل روستاهای «حسین آباد، گره زو، زیارت و رضاآباد غربی و حومه شرقی روستای الله آباد و دوین» بیشترین مبارزه با آفت انجام شد.

وی ادامه داد: مناطق مزبور نزدیک کانون های زمستان گذرا هستند که بیشترین ریزش در آنجا بوده است.

رنجبر تاکید کرد: پوره سن گندم با ظهور خوشه و سنبله گندم با تغذیه از شیره دانه‌های گندم در صورت عدم مبارزه موجب کاهش چشمگیر کمیت و کیفیت محصول خواهد شد.

وی با بیان اینکه آفات یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش‌دهنده میزان تولید محصولات کشاورزی است بیان کرد: سن گندم از اواسط اسفندماه با گرم شدن هوا به صورت دسته جمعی به مزارع حمله می‌کنند و با تغذیه از جوانه های مرکزی به عنوان مولد خوشه باعث سفید رنگ شدن و پوکی آن می‌شود.

به گزارش ایرنا، سن غلات از مهمترین آفات گندم و جو است و این آفت با تغذیه از گندم و جو در مراحل مختلف رویشی موجب کاهش عملکرد (خسارت کمی) و از بین بردن خاصیت نانوایی (خسارت کیفی) می شود.

خسارت مربوط به سن معمولی گندم تاریخچه بسیار طولانی دارد و در حال حاضر مساله گیاه پزشکی ایران محسوب می شود و این روند در سال های اخیر تشدید شده است.

این شهرستان ۱۵۷ هزار نفری ۱۰۵ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی و ۱۲ هزار بهره بردار کشاورزی دارد.

نظر شما