شناسهٔ خبر: 67967828 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ویدئویی از روشن شدن موتورهای «استارشیپ» در آستانه پرواز پنجم

روجا تحریری نوری

موتورهای موشک بزرگ «استارشیپ» در آستانه پنجمین پرواز آن روشن شدند تا توانایی موشک برای این ماموریت سنجیده شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) اخیرا موتورهای جدیدترین موشک «استارشیپ»(Starship) خود را روشن کرده است تا برای یک پرواز آزمایشی آماده شود که ممکن است تنها چند هفته دیگر باشد.

به نقل از اسپیس، اسپیس‌ایکس بعدازظهر جمعه ۲۶ ژوئیه در تأسیسات «استاربیس»(Starbase) خود واقع در جنوب تگزاس، موتورهای استارشیپ را روشن کرد. به لطف عکس‌ها و ویدیویی که اسپیس‌ایکس در حساب ایکس خود منتشر کرده است، می‌توانیم یک نگاه اجمالی را به این اقدام داشته باشیم.

این آزمایش که در آن موتورها برای مدت کوتاهی روشن شدند، در حالی انجام شد که موشک روی سکوی پرتاب قرار داشت. این یک آزمایش رایج پیش از پرتاب است و اسپیس‌ایکس برای پرواز آتی استارشیپ آماده می‌شود. این شرکت در روز ۱۵ ژوئیه یک آزمایش مشابه را روی مرحله اول استارشیپ انجام داد.

مشخص نیست که پنجمین پرواز دقیقا چه زمانی انجام می‌شود. «ایلان ماسک»(Elon Musk) بنیان‌گذار و مدیرعامل اسپیس‌ایکس روز پنجم ژوئیه گفت که استارشیپ تا چهار هفته دیگر دوباره پرواز خواهد کرد و این حرف او، تاریخ مورد نظر را روز دوم اوت یا نزدیک به آن نشان می‌داد اما براساس گزارش رسانه‌ها، ظاهرا این شرکت در حال حاضر اواخر اوت یا اوایل سپتامبر را هدف قرار داده است.

اسپیس‌ایکس معتقد است که ترکیب نیرو و قابلیت استفاده مجدد استارشیپ، متحول‌کننده خواهد بود و سکونت انسان را روی ماه و مریخ از نظر اقتصادی امکان‌پذیر خواهد کرد. ناسا استارشیپ را به عنوان اولین سیستم فرود خدمه برای برنامه اکتشاف ماه «آرتمیس»(Artemis) خود انتخاب کرده است.

چهار پرواز آزمایشی استارشیپ تا به امروز در آوریل ۲۰۲۳، نوامبر ۲۰۲۳ و مارس و ژوئن سال جاری انجام شده‌اند.

انتهای پیام

نظر شما