شناسهٔ خبر: 67967440 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

فعالیت‌های بدنی در محیط‌های گرم، بسته و بدون تهویه احتمال گرمازدگی را افزایش می‌دهد

معاون روابط عمومی اورژانس کشور با اشاره به اینکه پس از گرمازدگی باید اقدامات درمانی برای فردی که دچار این عارضه شده است، در کمترین زمان ممکن انجام شود، گفت: اصل مهم و اساسی، کاهش تدریجی دمای بدن مصدوم است و باید هر چه سریع‌تر به سایه و فضای خنک با تهویه مناسب منتقل شود.

صاحب‌خبر -

بابک یکتاپرست در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه همه ساله با آغاز فصل تابستان یکی از علت‌های تماس با اورژانس گرمازدگی است، اظهار کرد: در واقع گرمازدگی عارضه‌ای است که در روزهای گرم سال به دنبال کار و فعالیت بدنی سنگین در محیط‌های گرم و فضاهای بسته بدون تهویه مناسب رخ می‌دهد و اگر نکات درمانی برای فردی که دچار گرمازدگی شده است، رعایت نشود، خطرات جدی را برای سلامتی فرد به همراه خواهد داشت.

وی افزود: گرمازدگی یکی از شایع‌ترین عوارض ناشی از قرار گرفتن فرد در معرض گرما است و این پدیده با احساس ضعف، خستگی و بی‌حالی آغاز می‌شود و می‌تواند به شوک گرمایی و آسیب اندام‌های درونی بدن و حتی مرگ منجر شود.

معاون روابط عمومی اورژانس کشور گفت: احساس خفیف انقباض عضلانی در مراحل اولیه بدن فرد اتفاق می‌افتد و با پیشرفت عارضه فرد احساس ضعف و بی‌حالی و خستگی را تجربه می‌کند و آهسته آهسته این عارضه شدیدتر می‌شود، افزایش شدید عضلانی، پوست داغ و قرمز، افزایش ضربان قلب و سرعت تنفس از جمله علائم گرمازدگی است.

یکتاپرست با اشاره به اینکه پس از گرمازدگی باید اقدامات درمانی برای فردی که دچار این عارضه شده است، در کمترین زمان ممکن انجام شود، تصریح کرد: اصل مهم و اساسی، کاهش تدریجی دمای بدن مصدوم است و باید هر چه سریع‌تر به سایه و فضای خنک با تهویه مناسب منتقل شود.

وی خاطرنشان کرد: مهم است که بدن فردی که دچار گرمازدگی شده است، را به طور مرتب با اسفنج آغشته به آب و کیسه‌هایی از یخ مرطوب و خنک نگه داریم، بنابراین مهم است که این اقدام برای قسمت‌های مختلف بدن مانند زیر بغل، کشاله ران و اطراف گردن مصدوم انجام شود.

معاون روابط عمومی اورژانس کشور با بیان اینکه همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، افزود: افراد در فصل تابستان که دمای هوا افزایش می‌یابد، برای پیشگیری از گرمازدگی باید از کار و فعالیت‌های بدنی در محیط‌های گرم، بسته و بدون تهویه مناسب خودداری کنند.

یکتاپرست گفت: کودکان، سالمندان، بیماران قلبی، ریوی، دیابتی‌ها و افرادی که مبتلا به فشار خون هستند، بیش از دیگران در معرض خطر قرار دارند، بنابراین باید لباس نخی روشن و خنک بپوشند، در روزهای گرم سال باید مصرف مایعات مانند آبمیوه‌ها و نوشیدنی‌های که حاوی مواد و املاح معدنی است، بیشتر از روزهای باشد که با گرما مواجه نیستیم.

نظر شما