شناسهٔ خبر: 67966590 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارشناس برنامه ریزی شهری: پایتخت ظرفیت بلندمرتبه سازی دارد

تهران بزرگ - ایرنا - یک کارشناس برنامه ریزی شهری و استاد دانشگاه خوارزمی معتقد است که تهران از ظرفیت بالا برای ساخت ساختمان‌های مسکونی بلند (آسمان‌خراش‌) همانند سایر کشورهای جهان برخوردار است حال آنکه پایتخت ایران فاقد این اماکن بلند مرتبه مناسب و متعدد است.

صاحب‌خبر -

علی شماعی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اغلب کشورهای دنیا به سمت بلند مرتبه سازی مدرن گام برداشته‌اند در حالیکه این خلاء به خوبی در کشور و بویژه شهر زیبای تهران احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه نباید در امر شهرسازی از دیگر کشورهای توسعه یافته دنیای امروز عقب بمانیم، افزود: معتقدم تهران فضا و ظرفیت قابل توجهی برای ساخت ساختمان‌های بلند مرتبه مسکونی بزرگ و پایدار دارد که می‌توان از مزیت‌های این فضاها بهره گرفت.

این کارشناس شهری به برج تهران اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر بلندترین برج موجود در پایتخت این برج است که در محدوده بزرگراه حکیم واقع شده و دارای امکانات رفاهی و خدمات شهری و نیز فضای سبز مناسب است که موجب کاهش تردد زیاد در سطح شهر و البته آسایش، آرامش و رضایت مندی ساکنان آن شده است.

به گفته این استاد دانشگاه خوارزمی، آسمان خراش‌های بلند با دارا بودن کاربری‌های خدماتی، فراغتی، ورزشی، آموزشی، بهداشتی و درمانی و تامین اکثر مایحتاج زندگی بصورت متمرکز در درون خود و یا همجوار خود موجب می‌شوند بسیاری از هزینه‌ها کاهش یابد.

کارشناس برنامه ریزی شهری: پایتخت ظرفیت بلندمرتبه سازی دارد

شماعی اضافه کرد: این فضاها در شهرسازی و معماری کلانشهرها می‌تواند به آسایش و آرامش شهرها کمک کند و موجب کاهش هزینه‌های حمل و نقل، تخریب محیط زیست، کاهش هزینه‌های تاسیسات و تجهیزات شهری، تولید چشم انداز خوب شهری، تهویه خوب فضای سکونتی و کاهش آلودگی هوا و ترافیک شود.

وی ادامه داد: تمرکز و تجمع تمامی خدمات شهروندی و قرارگیری و همجواری سکونت و کار در نزدیکی هم در برج سازی‌ها تسهیل حکمران خوب شهری بوده و موجب کاهش اتلاف انرژی بویژه منابع آبی و سایر منابع انرژی کشور می‌شود و از منابع محیط زیست حفاظت کرده خواهد شد که امکانات بهتری به شهروندان می‌دهد.

شماعی افزود: درست است که الگوهای شهرسازی باید متنوع باشد اما معتقدم در تمدن نوین با نگاهی به پیش رو در امر شهرسازی مدرن در کشور باید گام برداریم، باید با نوسازی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده از طریق تجمیع پلاک‌های متعدد و بلند مرتبه سازی و آسمان خراش‌های مناسب در پایتخت و نیز دیگر کلانشهرها در فرآیند به تسهیلگری شهرداری‌ها گام‌های نویی در امر توسعه مسکن و محیط کسب و کار و آسایش و آرامش مردم تلاش و اقدامات اجرایی انجام دهند.

این کارشناس شهری تاکید کرد: با توجه به بهره گیری از تجارب خوب جهانی و داخلی، برج سازی می‌تواند موجب ارتقای کیفیت زندگی شهری شود در صورتی که سازندگان مجرب از تجارب خوب جهانی اقدام به برج سازی کنند و ضوابط و اصول برج سازی را بدانند و اجرا کنند بویژه ایمن سازی و فضاهای باز و سبز لازم در ساخت رعایت شود، در این صورت کیفیت زندگی و زیست پذیری و حکمرانی خوب شهری ارتقا یافته و بهره وری، تحول، پیشرفت و حیات مدنی شهری تحول و تکامل می‌یابد.

کارشناس برنامه ریزی شهری: پایتخت ظرفیت بلندمرتبه سازی دارد عکس تزئینی است

این استاد دانشگاه با اشاره به بافت‌های فرسوده در تهران هم گفت: فضا و مکان مناسب برای بلند مرتبه سازی در تهران فراوان است، می‌توان از بافت‌های فرسوده‌ای که در تهران وجود دارد و میزان و وسعت آنها هم کم نیست برای بلند مرتبه سازی استفاده کرد.

وی اظهار کرد: می‌توان تعدادی از خانه‌های ریز دانه‌ای که در محدوده بافت فرسوده قرار گرفته‌اند را تجمیع کرد و با مشارکت مالکان، سازندگان و شهرداری‌ها و دولت، اقدام به ساخت برج‌هایی بلند کرد تا همگی با نوسازی این فضاهای شهری از طریق باز آفرینی شهری پایدار بهره مند شوند و شهری زیبا و پایدار با کارکردهای متنوع برای همه ایجاد شود.

این کارشناس مسایل شهری در ادامه افزود: با رونق گرفتن بلند مرتبه سازی در پایتخت؛ هم شهرنشینانی که در بافت‌های فرسوده و محدوده‌های کم برخوردار و ناپایدار ساکنند و از تاسیسات و تجهیزات و امکانات شهری کمی برخوردارند و هم سازندگان و شرکت‌های توسعه گر در امر ساخت و ساز؛ همگی از طریق نوسازی و بازآفرینی فضاهای نو و محیط کسب و کار جدید از شرایط متناسب‌تری بهره‌مند می‌شوند.

شماعی تاکید کرد: از مسوولان مدیریت شهری و متولیان درخواست دارم تا با برنامه ریزی و مدیریت و نظارت‌های لازم در تحقق این امر اهتمام ورزند.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر در کشورهایی صنعتی همچون ژاپن آسمان‌خراش‌هایی بیش از ۱۲۰ طبقه وجود دارد.

برج تهران که هم اینک بلندترین بلند مرتبه تهران بشمار می‌آید دارای ۶۴ طبقه است.

نظر شما