شناسهٔ خبر: 67966077 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/گزارش/

تخلف برخی مدیران قزوینی در تغییر لباس مدارس/ اعلام نرخ مصوب

معصومه امینی

علی‌رغم اینکه هر ساله مسئولین در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام می‌کنند که تغییر در رنگ و طرح لباس مدارس ممنوع است، باز هم مدیران به راحتی تخلف کرده و گویا نظارت بازدارنده‌ای بر فعالیت آنان نیست، از سوی دیگر هر ساله نرخ‌های مصوبی برای لباس مدارس تعیین می‌شود، اما اغلب تولیدی‌ها توجهی به نرخ مصوب ندارند و دست پدر و مادرها هم به جایی بند نیست!

صاحب‌خبر -

«دانش‌آموزان می‌توانند از لباس فرم پارسال خود استفاده کنند و اجباری برای تهیه لباس جدید نیست»، این تیتر گزارشی بود که چند روز پیش در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد. در این گزارش عاطفه مدبرنژاد، مدیرکل انجمن اولیاء و مربیان وزارت آموزش‌وپرورش اظهار کرد: مدیران حق تغییر سالانه طرح و رنگ لباس فرم مدارس را ندارند و در صورت شکایت اولیاء، با مدارس متخلف برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: مدارس غیردولتی هم نباید مجزا از چیزی که وزارت آموزش‌وآموزش مشخص می‌کند، باشند. با رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی رایزنی انجام شده تا مدارس متخلف را شناسایی کرده و با آن‌ها برخورد قانونی صورت گیرد.

مدبرنژاد عنوان کرد: برخی مدارس خانواده‌ها را به تولیدی‌های خاصی ارجاع می‌دهند، از لحاظ قانونی نرخ‌نامه‌ها مصوب شده و در اختیار والدین قرار می‌گیرد و انجمن اولیاء و مربیان مدرسه باید تصمیم بگیرد که لباس از کجا و به چه شکل تهیه شود، اینکه ما بخواهیم والدین را به سمت تولیدی‌های خاص هدایت کنیم تخلف است.

سخنانی که گویا فقط مختص رسانه‌هاست!

به گزارش ایسنا، این سخنان و گفت‌وگوهای رسانه‌ای در حالی است که عملاً شاهد این هستیم که بسیاری از مدیران هر ساله لباس فرم دانش‌آموزان را تغییر داده و والدین را ملزم به تهیه لباس‌های جدید می‌کنند. قیمت لباس فرم اغلب مدارس نیز از نرخ‌های مصوب بالاتر است، همچنین اغلب مدارس والدین را به تولیدی‌های خاص ارجاع می‌دهند.

در حالت کلی می‌توان گفت همه مواردی که طبق سخنان مسئولان تخلف محسوب می‌شود، توسط مدارس انجام می‌شود و بخش‌نامه‌ها و نظارت‌ها نیز به گونه‌ای نیست که پیشگیرانه یا بازدارنده باشد. جالب اینکه سال گذشته تا اواخر شهریور ماه هنوز نرخ مصوب لباس مدارس در قزوین تعیین نشده بود، این در حالی است که طبیعتاً والدین طی نیمه دوم تیر ماه یا نهایتاً مرداد ماه اقدام به سفارش و سفارش و تهیه لباس فرم می‌کنند، وقتی در اواخر شهریور هنوز نرخ مصوب اعلام نشده است، این معنا را به ذهن مخاطب القا می‌کند که هر تولیدی با هر قیمتی که تمایل دارد ثبت سفارش کند و خیالش راحت باشد که کسی به کارش نظارت ندارد!

قیمت لباس به اندازه و جنس پارچه بستگی دارد

به یکی از تولیدی‌های لباس مدارس واقع در یکی از مراکز خرید مرکز شهر قزوین مراجعه می‌کنم. فاطمه طاهری، مسئول این تولیدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: لباس دانش‌آموزان مقطع ابتدایی با توجه به اندازه دانش‌آموز حداقل ۸۵۰ هزار تومان و لباس دانش‌آموزان دوره اول متوسطه نیز با توجه به اندازه آن‌ها بین ۹۵۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

دلیل این تفاوت قیمت‌ها را جویا می‌شوم، وی در پاسخ می‌گوید: تفاوت قیمت به جنس پارچه و اندازه دانش‌آموز بستگی دارد. برای مثال یک مدرسه ممکن است سفارش دوخت لباس با پارچه ترگال را داشته باشد، یک مدرسه هم ممکن است مایل باشد جنس لباس دانش‌آموزانش از پارچه کجراه باشد، پارچه کجراه متری ۵۰ هزار تومان گران‌تر از ترگال است. مدل و طرح هم بستگی به سلیقه مدیران و انجمن اولیا و مربیان دارد که چه طرحی را برای دانش‌آموزان انتخاب کنند.

والدینی که از نظارت‌ها ناراضی هستند!

با مادرانی که به تولیدی مراجعه کرده‌اند به گفت‌وگو می‌نشینم و از آن‌ها می‌پرسم که مدارس فرزندان آن‌ها به چه صورت است و آیا هر ساله لباس‌ها تعویض می‌شود یا خیر، اصلاً آیا نیاز است که لباس مدارس هر ساله عوض شود؟ سکینه‌سادات اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: مسئولین همیشه در گفت‌وگو با رسانه‌ها می‌گویند نیاز نیست مدارس هر ساله اقدام به تعویض رنگ و طرح لباس دانش‌آموزان کنند، این کار تخلف است و با مدیران متخلف برخورد خواهد شد، اما هیچ‌وقت برخوردی ندیده‌ایم و مدیران کارشان را تکرار می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: مدیر مدرسه پسرم امسال موقع ثبت‌نام برگه‌ای را جهت تهیه لباس از یک تولیدی خاص به ما داد و هرچه گفتیم لباس پارسال پسرم تمیز و مرتب است و نیازی به لباس جدید نداریم، گفت دانش‌آموزان ۲ سال است که این لباس را می‌پوشند، برای سال جدید حتماً باید لباس جدید با طرح و رنگ دیگری تهیه کنید.

سارا سبحانی، یکی دیگر از مادران در گفت‌وگو با ایسنا از طرح و رنگ لباس فرزندش گلایه کرده و می‌گوید: لباس مدرسه پسرم را صورتی انتخاب کرده‌اند، پسرم کلاس ششم ابتدایی است و پسرها در این سن و سال غرور خاصی دارند، او خجالت می‌کشد چنین لباسی را با چنین رنگی برای مدرسه به تن کند.

وی بیان می‌کند: دو سال پیش هم رنگ لباسشان را زرد انتخاب کرده بودند، ما گلایه داریم که چرا در انتخاب طرح و رنگ لباس دانش‌آموزان، اصلاً به سن و جنسیت آن‌ها دقت نمی‌شود؟ این اعتراض را به گوش مدیر رساندیم و گفت ما نصف روز با دانش‌آموزان سر و کار داریم، شما که چند دقیقه این لباس را تن دانش‌آموزتان می‌بینید، بنابراین ما باید لباس را بپسندیم!

ممنوعیت تغییر در طرح و رنگ لباس فرم مدارس

نقی سیاهکالی‌مرادی، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قزوین در گفت‌وگو با ایسنا در این خصوص اظهار می‌کند: تغییر در طرح و رنگ لباس فرم مدارس ممنوع است، زیرا این کار باعث تحمیل هزینه اضافی به اولیاء می‌شود، دانش‌آموزان می‌توانند از لباس فرم سال گذشته خود در سال تحصیلی جدید استفاده کنند.

وی ادامه می‌دهد: فرآیند تهیه لباس فرم دانش‌آموزان به این صورت است که لیست تولیدکنندگان دارای جواز کسب‌وکار و فعالیت در زمینه پوشاک به اداره‌کل آموزش‌وپرورش ارسال می‌شود و این لیست از طریق اداره در اختیار مدیران مدارس گذاشته می‌شود که با تولیدکنندگان مجاز قرارداد منعقد کنند.

این مسئول در رابطه با نرخ مصوب لباس فرم مدارس بیان می‌کند: نرخ مصوب لباس فرم دانش‌آموزان هر ساله توسط اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک پیشنهاد می‌شود و سپس در جلسه هماهنگی و کمیسیون قیمت‌گذاری اتاق اصناف استان، نرخ لباس فرم تعیین می‌شود. در سال تحصیلی جاری نرخ لباس فرم دانش‌آموزان ابتدایی ۵۹۰ تا ۷۹۰ هزار تومان، نرخ لباس فرم دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم ۷۹۰ تا ۹۵۰ هزار تومان و قیمت هر مقنعه ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان مصوب شده است.

سیاهکالی‌مرادی خاطرنشان می‌کند: رسیدگی به هرگونه تخلف توسط تولیدکنندگانی که جواز کسب داشته و با مدارس قرارداد دارند، بر عهده اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک است، اما در صورت بروز هرگونه تخلف در دوخت لباس‌های فرم توسط تولیدکنندگان فاقد جواز کسب، مسئولیت رسیدگی بر عهده مدیر مدرسه خواهد بود.

به گزارش ایسنا، علی‌رغم مصاحبه‌های مکرری که هر ساله مسئولین مربوطه در رابطه با ممنوعیت تغییر در رنگ و طرح لباس دانش‌آموزان دارند و با وجود نرخ‌هایی که برای لباس مدارس مصوب می‌شود، باز هم شاهد تخلفاتی در این زمینه‌ها هستیم و بسیاری والدین از وضعیت موجود گلایه دارند.

انتهای پیام

نظر شما