شناسهٔ خبر: 67965290 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با کوروش زارعی عنوان شد؛

تئاتر «سراب» نمایشی متفکرانه است

تهران- ایرنا- هنرمند پیشکسوت درباره نمایش «سراب» گفت: این اثر یک اتفاق متفاوت و هوشمندانه در گونه تئاتر مذهبی است که به جای تمرکز بر احساسات بر تفکر تماشاگران تاکید دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خیرنگار فرهنگی ایرنا، تئاتر «سراب»، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سید محمدجواد طاهری، از یکشنبه -۷ مرداد- در تالار وحدت به‌ نمایش‌ درآمده است. این نمایش جدیدترین اثر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری است که با مشارکت بنیاد رودکی به مدت ۲۰ شب روی صحنه می‌رود.

کوروش زارعی که نقش شمر در نمایش «سراب» را بر عهده دارد، در رابطه‌ با موضوع این نمایش می‌گوید: این نمایش به موضوع امان‌نامه‌ای که شمر در شب نهم (تاسوعای حسینی) به حضرت عباس (ع) پیشنهاد می‌دهد، پرداخته است؛ این نمایش به واکاوی این واقعه تاریخی می‌پردازد، جایی که شمر، یکی از فرماندهان سپاه یزید، به‌قصد تفرقه‌افکنی و به‌دست‌آوردن پیروزی آسان‌تر، امان‌نامه‌ای برای حضرت عباس (ع) می‌آورد و به او پیشنهاد می‌دهد که در ازای ترک یاری امام حسین (ع)، امنیت و پاداش دریافت کند.حضرت عباس (ع) بر اساس تکلیفی که ولی‌امرش امام حسین (ع) به او می‌کند، پای مذاکره می‌رود و سربلند از این مذاکره بیرون می‌آید.

تماشای تاریخ از زاویه‌ای تازه

زارعی با بیان اینکه نمایش «سراب» بادقت و هوشمندی به یکی از حساس‌ترین وقایع تاریخی می‌پردازد، تشریح می‌کند: اگرچه ما تاریخ را روایت می‌کنیم؛ اما سیدمحمدجواد طاهری، کارگردان و سیدحسین فدایی‌حسین، نویسنده این نمایش با هوشمندی خاص به مسائل امروز مثل بحث مذاکره و کودک‌کشی در غزه پرداخته‌اند؛ البته این مسائل در دل تاریخ بیان می‌شود و اصلاً اشاره مستقیمی به آنها نمی‌شود؛ تماشاگر آگاه و متفکر متوجه این ظرایف در نمایشنامه و اجرا می‌شود.

تئاتر «سراب» نمایشی متفکرانه است

این بازیگر تئاتر به بررسی بحث‌های متفاوت در نمایش «سراب» می‌پردازد و می‌گوید: حقیقتی که حضرت عباس به دنبال آن است یافتن راه برای رسیدن به فرات بدون ریخته‌شدن خونی است؛ او به حقیقت تشنگی بچه‌ها و مساله رساندن آب به خیمه‌ها فکر می‌کند بدون اینکه خونی ریخته شود؛ این نشان می‌دهد که ائمه و بزرگان ما و مسلمان‌ها هیچ‌وقت تروریست و جنگ‌طلب نبودند؛ بلکه همیشه به دنبال صلح و دوستی و برادری بودند. همچنین همراهی‌کردن زن و فرزندان امام حسین (ع) به کوفه نشان می‌دهد که ایشان قصد جنگ نداشته است وگر نه که زن و فرزندانش را با خود نمی‌برد.

مساله مهمی که در این تئاتر به نمایش گذاشته شده این است که اگر می‌خواهیم مذاکره کنیم باید از حضرت عباس یاد بگیریم که ایشان چگونه پای مذاکره رفت و چگونه عزت مسلمانان و عزت جامعه اسلامی را حفظ کرد

وی ادامه داد: دومین مساله مهمی که در این تئاتر به نمایش گذاشته شده این است که اگر می‌خواهیم مذاکره کنیم باید از حضرت عباس (ع) یاد بگیریم که ایشان چگونه پای مذاکره رفت و چگونه عزت مسلمانان و عزت جامعه اسلامی را حفظ کرد.

زارعی اظهار داشت : سومین نکته در این نمایش این است که همیشه حقیقتی وجود دارد؛ حقیقت این است که حضرت عباس (ع) دنبال سقایی به کودکان تشنه بود؛ اتفاقی که امروز در غزه در حال وقوع است و ما می‌بینیم که کودکان بی‌دفاع و حتی کوچک‌تر از حضرت علی‌اصغر (ع) چقدر بی‌گناه زیر این بمباران‌ها کشته می‌شوند. در کربلا ابن زیاد، ابن سعد و اشقیا آب را به کاروان امام حسین (ع) بستند؛ اما امروزه در غزه علاوه بر آب، راه غذا را هم بر کودکان و زنان بی‌دفاع بسته‌اند و آنها علاوه بر تشنگی از گرسنگی به شهادت می‌رسند.

این بازیگر تئاتر تأکید می‌کند: بیشترین چیزی که در نمایش برجسته است پیشنهاد شمر به حضرت عباس(ع) است که در این میان، افراد مختلفی برای اهداف و مطامع خود به حضرت عباس پیشنهاد پذیرفتن یا نپذیرفتن امان‌نامه را می‌دادند. در واقع، در این نمایش نشان می‌دهیم که ملمع بودن آدم‌ها و کسانی که در جامعه امروز دنبال مطامع شخصی خودشان هستند چگونه می‌خواهند بیایند قدرت و زورگویی خودشان را به آدم‌های آزاده طلب تحمیل کنند.

نمایشی به دور از احساسات سطحی

زارعی با بیان اینکه تئاتر سراب، کاملاً اندیشمندانه و مذهبی است، می‌گوید: «ما در این نمایش مردم را دچار مسائل احساسی و عاطفی نمی‌کنیم؛ بلکه قوه فکر، اندیشه و تعقل تماشاگر را هدف گرفته و تماشاگر را به فکرکردن و اندیشیدن وامی‌داریم.

تئاتر «سراب» نمایشی متفکرانه است

او تاکید کرد: نمایش یک اتفاق متفاوت در ژانر تئاتر مذهبی است که مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب تولید کرده و در این دو شب اجرا حتی بالکن‌های تالار وحدت پر بود و با استقبال بسیار خوب مردم مواجه شد. امیدواریم که در طول اجراهای بعدی هم این استقبال وجود داشته باشد.

بازی‌کردن نقش اشقیا سختی خاص خودش را دارد و بازیگر باید بتواند ظرافت‌های نقش خودش را در بیاورد تا بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند

بازی در نقش شمر در نمایش سراب برای کوروش زارعی، یک تجربه عاطفی و هنری عمیق بوده است. شمر، یکی از شخصیت‌های پیچیده و پرتنش تاریخ عاشورا، نقشی است که به دلیل تضادهای اخلاقی و روانی‌اش، اجرای آن نیاز به درک و تفسیر عمیق دارد. کوروش زارعی از احساساتش در نقش شمر می‌گوید: «من در نمایش‌های مذهبی نقش اشقیا را زیاد بازی کرده‌ام و در این نمایش تلاش کردم که کاراکتر متفاوتی را ارائه دهم. به‌هرحال، بازی‌کردن نقش اشقیا سختی خاص خودش را دارد و بازیگر باید بتواند ظرافت‌های نقش خودش را در بیاورد تا بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند.

وی افزود: ایفای نقش اشقیا باشخصیت خود فرد تفاوت‌های زیادی دارد؛ مثلاً شخصیت شمر با شخصیت و روحیات خود من سال‌های نوری تفاوت دارد و این مساله من را با چالشی روبه‌رو می‌کند و من باید تلاش کنم که از این چالش درست و سربلند بیرون بیایم.

چالش‌ فهم نمایش «سراب» برای نوجوان‌ها

زارعی با اشاره به گروه سنی مناسب برای تماشای تئاتر سراب می‌گوید: با توجه‌ به پیچیدگی‌های موضوعی و متفکرانه و اندیشمندانه بودن این نمایش، هضم این کار برای نوجوان‌ها سخت است و گروه سنی مناسب برای نمایش از پایه دوم متوسطه به بالا است.

او در رابطه‌ با نحوه فروش این نمایش اظهار داشت: بلیت‌های این نمایش به‌صورت نیم‌بها به دستگاه ها و نهادها عرضه می‌شود. این تصمیم به‌منظور فراهم‌کردن دسترسی آسان‌تر برای سازمان‌ها و گروه‌های مختلف به این اثر هنری گرفته شده است. علاوه بر فروش نیم‌بها، دعوت‌های ویژه‌ای نیز برای برخی از مهمانان و گروه‌ها ارسال شده است. این رویکرد به نمایش سراب این امکان را می‌دهد که مخاطبان بیشتری بتوانند از تجربه تماشای این اثر بهره‌مند شوند و به ارتقای فرهنگ و هنر کمک کنند.

نظر شما