شناسهٔ خبر: 67965058 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اخبار کشاورزی مازندران

از شناسایی ۱۹۸ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در آمل تا شروع کشت مجدد برنج در مازندران

مدیر جهاد کشاورزی آمل از شناسایی ۱۹۸ مورد تغییر کاربری غیر مجاز در اراضی کشاورزی این شهرستان چهار ماهۀ اول سال جاری خبر داد.

صاحب‌خبر -

مهرداد فولاد گفت: برای حفظ کاربری اراضی کشاورزی چهار ماهۀ اول سال جاری اجرای احکام قطعی مادۀ ۳ تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری و سایر اقدامات در بخش امور اراضی با جدیت بیشتر نسبت به گذشته در شهرستان آمل در حال اجرا است.

مدیر جهاد کشاورزی آمل با اشاره به اهتمام ویژه در انجام وظیفه‌مندی‌های بخش امور اراضی در جهاد کشاورزی این شهرستان، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون( چهار ماهۀ اول سال جاری) ۱۹۸ مورد شناسایی تغییر کاربری غیر مجاز در اراضی زراعی و باغی این شهرستان شناسایی شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران،وی ۳۵۰ مورد تقویم و ارزیابی ساخت و ساز غیر مجاز و مجاز، ۸۰  مورد طرح دعوی در محاکم قضایی، ۹ مورد اجرای احکام قطعی ماده ۳  قانون حفظ کاربری با قلع و قمع ۲۵ بنا، اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری ۲۳ مورد در ۹۲ قطعه پلاک تفکیکی، دیوارکشی و بنای نیمه کاره، بیش از ۳۷۰ مورد پاسخ به استعلامات ثبتی و ۶ مورد صدور مجوزات کمیسیون تبصره یک ماده یک اراضی زراعی و باغ ها ( طرح های کشاورزی و غیرکشاورزی) را از دیگر اقدامات و مدیریت جهاد کشاورزی ایبن شهرستان برای حفظ کاربری اراضی کشاورزی این شهرستان در مدت مذکور برشمرد.

۲۶۰ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در تنکابن شناسایی شد

عبداله غلامپور از شناسایی ۲۶۰ مورد تغییر کاربری غیرمجاز به مساحت ۱۲۰ هزار و ۲۰۰ متر مربع در اراضی کشاورزی شهرستان تنکابن خبر داد.

وی افزود: به منظور حفظ و صیانت از عرصه‌های کشاورزی از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۶۰ مورد تغییر کاربری غیرمجاز به مساحت ۱۲۰ هزار و ۲۰۰ متر مربع در اراضی کشاورزی شهرستان تنکابن شناسایی شد.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنکابن صدور ۹۵ مورد اخطار تسلیمی و مسافت پیموده شده توسط خودروهای گشت این مدیریت را ۱۸۴ هزار و ۷۲۰ کیلومترمربع اعلام کرد.

 وی گفت: در این مدت ۳ مورد مجوز تغییر کاربری تبصره ۱ ماده ۱ و ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال عوارض ماده ۲ تغییر کاربری مجاز توسط امور اراضی این شهرستان صادر شد.

مبارزه با عوامل خسارتزا در ۱۷ هزار هکتار شالیزار نکا

 سعید صمدی زرینی اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون با عوامل خسارت‌زا در ۱۶ هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری شهرستان نکا مبارزه شد.

مدیر جهاد کشاورزی نکا با بیان اینکه این شهرستان دارای ۷ هزار ۵۰۰ هکتار اراضی شالیزاری است، افزود: تاکنون با آفت کرم ساقه خوار برنج(نسل دوم) در ۷ هزار و ۲۰۰ هکتار شالیزار این شهرستان مبارزه شد.

این مسوول با اشاره به اینکه بیماری بلاست برگ در اراضی شالیزاری در حال گسترش است، تصریح کرد: تاکنون با بیماری بلاست برگ در ۴ هزار هکتار، بیماری بلاست خوشه در ۲ هزار و ۴۰۰ و بیماری شیت بلایت در ۳ هزاو ۳۰۰ هکتار شالیزار این شهرستان مبارزه شیمیایی شد.

وی به نظارت و پایش بعد از مبارزه با عوامل خسارت‌زا و میزان کارایی نهاده ها(شیمیایی و بیولوژیک) از سوی کارشناسان مراکز ۴ گانه جهاد کشاورزی تاکید کرد.

فعالیت ۹۵ واحد شالیکوبی در ساری

سید اسماعیل علوی با اشاره به بازدید و پایش از کارخانه های شالیکوبی شهرستان ساری، اظهار کرد: ۹۵ شالیکوبی در این شهرستان در حال خدمت رسانی به کشاورزان هستند. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری تصریح کرد: این شالیکوبی ها با ظرفیتی بالغ بر ۱۱۷ هزار و ۸۹۳ تن در سال و با بکارگیری ۲۶۵ نفر چرخه تولید، صنایع تبدیلی و تکمیلی این شهرستان را رونق بخشیدند. 

وی در ادامه اضافه کرد: در کنار این واحدهای صنعتی تبدیلی ۶ واحد سورتینگ برنج نیز این چرخه را تکمیل کرده است که هنوز هم نیازمند نگاه ویژه برای مدرن شدن و حمایت بیشتر برای رونق بخشیدن این صنعت برای برنامه های صادراتی داخلی و خارجی هستیم.

علوی گفت: در حال حاضر  ۶ واحد سورتینگ این ‌شهرستان با ظرفیت ۱۷ هزار  و ۱۰۰ تن در سال و اشتغال‌زایی ۲۹ نفر  در حال فعالیت است و برنامه ریزی های آتی برای افزایش کمیت و کیفیت در رونق بخشی صنایع تبدیلی و تکمیلی در دستور کار قرار دارد. 

کشت مجدد برنج در ۴۰۰۰ هکتار شالیزار بابلسر

نصراله پورحسین باقری با اشاره به اینکه شهرستان بابلسر دارای بیش از ۱۶ هزار هکتار اراضی شالیزاری است، اظهار کرد: با توجه به رسیدگی ارقام محلی برنج و برداشت محصول کشت اول برنج، کشاورزان این شهرستان طبق روال سال های گذشته در مناطقی که آبگیری آببندان ها انجام شد و دسترسی به منابع آب وجود داشته، اقدام به پرورش رتون و کشت مجدد برنج در این اراضی می کنند.

مدیر جهاد کشاورزی بابلسر با بیان اینکه تاکنون بیش از ۹ هزار هکتار از اراضی شالیزاری که به کشت ارقام محلی مانند طارم هاشمی، طارم محلی و بینام اختصاص داشت، برداشت شد، افزود: با توجه به منابع موجود آبی و شرایط آب و هوایی تاکنون بیش از ۴ هزار هکتار شالیزار این شهرستان پرورش رتون و کشت مجدد برنج شد.

وی تصریح کرد: با توجه به سوابق گذشته و شرایط کنونی پیش بینی می شود سال زراعی امسال بیش از ۶ هزار هکتار اراضی شالیزاری این شهرستان به کشت مجدد و یک هزار و ۵۰۰ هکتار به پرورش رتون اختصاص یابد.

انتهای پیام

نظر شما