شناسهٔ خبر: 67964886 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفیر چین: مایل به تعمیق بیشتر همکاری ها با ایران هستیم

تهران - ایرنا - سفیر چین در تهران تاکید کرد کشورش مایل به تعمیق هرچه بیشتر همکاری های عملی با ایران در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی و تقویت ارتباطات و هماهنگی در امور منطقه ای و بین المللی است.

صاحب‌خبر -

«زونگ پِی وو» در مقاله ای که روز چهارشنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت ، نوشت: چین و ایران روابط دوستانه سنتی و سابقه طولانی در مبادلات دارند. در سال‌های اخیر، تحت هدایت راهبردی سران دو کشور، همکاری‌های عملی چین و ایران به ‌طور پیوسته در حال پیشرفت بوده و روابط دوجانبه به ‌طور سالم و پیوسته توسعه یافته و نقش مهمی در ارتقای رفاه دو ملت و حفظ صلح و ثبات جهانی و منطقه ای ایفا کرده است.

وی تاکید کرد: چین همواره از منظر والای راهبردی به روابط خود با ایران نگریسته و بدون اثرپذیری از تغییر و تحولات جهانی و منطقه ای توسعه همکاری های دوستانه با ایران را دنبال می‌کند.

این دیپلمات چینی با تاکید بر این کشورش مایل به تعمیق همکاری ها با ایران در زمنیه های گوناگون دارد، تاکید کرد: چین به حمایت از ایران در ایفای نقش سازنده در بستر های چندجانبه مانند سازمان همکاری شانگهای و سازوکار بریکس ادامه خواهد داد تا روابط دو کشور به دستاورد های جدیدتر و بزرگتری دست یابد.

زونگ پی وو در بخشی دیگر از مقاله خود با اشاره به تحولات جهانی به ویژه تحولات پیچیده و غم انگیز منطقه خاورمیانه از جمله جنگ غزه، نوشت: جهان امروز دستخوش تغییرات بزرگی است که طی یک قرن گذشته دیده نشده است.

سفیر چین در تهران نوشت: نظام بین ‌الملل دستخوش تحولات عمیقی شده است، نظم جهانی با سرعتی شتابان تغییر شکل داده، عوامل ناپایدار و نامطمئن به ‌طور چشمگیری افزایش یافته و تهدیدهای امنیتی سنتی و غیرسنتی برجسته ‌تر شده ‌اند و به ویژه، مناقشه فلسطین و اسرائیل که برای بیش از 9 ماه ادامه داشته است، باعث یک فاجعه انسانی جدی شده و تهدیدی بزرگ برای صلح و ثبات منطقه است.

وی تاکید کرد: چین همواره هنجارهای اساسی روابط بین ‌الملل مبتنی بر اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد را قاطعانه حفظ می کند و مسیر توسعه صلح ‌آمیز را ادامه می دهد.

در ادامه این مقاله آمده است: اجرای ابتکارات توسعه جهانی، ابتکارات امنیت جهانی و ابتکارات تمدن جهانی را ترویج می دهد و برای ساختن جامعه ای با آینده مشترک برای بشریت تلاش می کند.

زونگ پی وو نوشت: چین همچنین از همه طرف‌های درگیر در مناقشه فلسطین و اسرائیل درخواست آتش‌بس فوری و توقف جنگ را دارد و یک راه ‌حل زودهنگام جامع، عادلانه و پایدار برای مسئله فلسطین را ترویج می کند.

وی در بخشی دیگری از مقاله خود با اشاره به هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین و نود و هفتمین سالگرد تأسیس ارتش آزادیبخش خلق چین و بیان آمار و ارقام و برخی ویژگی ها درباره ارتش چین نوشت: چین تحت هدایت شی جین پینگ، استراتژی اصلاح و تقویت ارتش را عمیقا اجرا خواهد کرد، نوسازی دفاع ملی و ارتش را ترویج خواهد کرد تا ارتش مردمی را به طور همه جانبه به یک ارتش در سطح جهانی تبدیل کند و به نیرویی قدرتمند برای حفظ صلح منطقه ای و جهانی تبدیل شود.

زونگ پی وو در ادامه مقاله اش با اشاره به این که ارتش چین به عنوان نیرویی برای کمک به ساختن جامعه ای با آینده مشترک برای بشر ادامه خواهد داد، نوشت: ارتش چین مانند همیشه مبادلات نظامی و همکاری بین المللی را توسعه خواهد داد، به طور مشترک به چالش های امنیتی جهانی پاسخ خواهد داد، به طور فعال مسئولیت ها و تعهدات خود را انجام خواهد دهد و فعالانه در ساختن جامعه ای با آینده مشترک برای بشریت مشارکت خواهد داشت.

متن کامل یادداشت را در اینجا بخوانید.

نظر شما