شناسهٔ خبر: 67964767 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اتفاقی خوب برای هیات‌های حسینی در مهرواره هوای نو+ فیلم

تهران- ایرنا- رئیس سازمان هیات و تشکل‌های دینی معتقد است اگر ۱۰ هزار هیات با ارائه کارهای جدید در مهرواره هوای نو پای کار بیایند، شاهد اتفاقی خوب در مهرواره و هیات‌های مذهبی کشور خواهیم بود. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، حدود سه سال پیش یعنی اواخر شهریور سال ۱۴۰۰ حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی طی حکمی وحید ملتجی را به عنوان دبیر نخستین مهرواره هوای نو معرفی کرد تا با همکاری و به کارگیری نخبگان متعهد عرصه اندیشه، هنر، مدیریت و رسانه، گامی در راستای حرکتی عقلانی و مومنانه و نقطه عزیمتی به سوی خودسازی و جامعه پردازی و تمدن سازی اسلامی بردارد.

ملتجی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: این مهرواره شامل تشکل های فرهنگی مردمی و تشکل های شاخص است و قرار بر این شد که این تشکل ها برنامه هایی را برای ارتقاء سطح کیفی فعالیت هایشان طراحی کنند که یکی از آنها مهرواره برگزیدگان سال هیات ها و تشکل های دینی است که از سوی سازمان تبلیغات و با حضور هیات ها و تشکل های دینی سراسر کشور برگزار می شود.

اتفاقی خوب برای هیات‌های حسینی در مهرواره هوای نو+ فیلم

نخستین مهرواره در سه بخش «هیات‌ها و تشکل‌های دینی»، «کتاب هیات» و «ستایشگران اهل بیت(ع)» با محورهایی همچون حاج قاسم سلیمانی، کرونا و نسل حسینی و با شعار «در هوای نوی هیات نفسی تازه کنیم» برگزار شد.

در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ شاهد اختتامیه نخستین مهرواره هوای نو بودیم که بیش از ۲۹ هزار اثر در سه بخش به دبیرخانه رسیده بود که سه هزار و ۹۰۳ اثر به بخش ستایشگران، ۲۴ هزار و ۵۲۲ اثر به بخش هیات و ۸۵۵ اثر به بخش کتاب هیات راه یافت.

یک سال بعد در فروردین سال ۱۴۰۲ فراخوان دومین مهرواره هوای نو ویژه هیات‌های مذهبی با یک بخش جدید با عنوان فراهیات فراخوان داد که بخش جدید از دو محور اصلی رویدادها و حامیان و بانیان تشکیل شده بود. در این بخش؛ فراخوان‌ها، پویش‌ها و ویژه‌برنامه‌ها ذیل محور رویدادها تعریف می‌شدند و خدمات هنری رسانه‌ای، خدمات آموزشی و پژوهشی، خدمات حمایتی پشتیبانی و خدمات سازماندهی و تشکیلاتی ذیل بخش حامیان و بانیان قرار می‌گرفت.

چند ماه بعد یعنی در مرداد ۱۴۰۲ برگزیدگان دومین دوره مهرواره هوای نو در چهار بخش و ۶۸ رشته معرفی شدند. حالا نگاهی به تنوع بخش ها و رشته های این دوره از مهرواره داریم. اول بخش تولیدات هیأت که شامل رشته های کتاب‌، سایر مکتوبات، تولیدات فضاسازی محیطی، تولیدات رسانه‌ای، تولیدات کاربردی، بازی و سرگرمی، نرم افزار و سکوها، تولیدات آموزشی پژوهشی، تولیدات فضاسازی محیطی، تولیدات کاربردی، بازی و سرگرمی، نرم افزارها و سکوهای رسانه‌ای و جهاد تبیین بود.

بخش نهاد هیات شامل رشته های هیأت و شادی، هیأت و شهدا، هیأت و نوجوان، ساختار تشکیلات هیأت، هیأت، معنویت و اخلاق، هیأت و جهانی اندیشی، هیأت و امداد اجتماعی، هیأت و خانواده، هیأت و ورزش، هیأت و جهاد علمی، هیأت، هنر و رسانه و هیأت و اقتصاد بود و رشته های بخش سوم یعنی بخش فراهیأت را فراخوان‌ها، خدمات آموزشی و پژوهشی، خدمات حمایتی و پشتیبانی، پویش‌ها، ویژه برنامه، خدمات سازماندهی و تشکیلاتی و خدمات هنری و رسانه‌ای تشکیل می داد.

آخرین بخش نیز با عنوان ارکان هیأت شامل رشته های مدیر هیأت، قالب‌های کلاسیک و نو محور شاعر، نوحه‌سرایی و سرود محور شاعر، آیین‌ها سنت‌ها و مداحی‌های بومی، مضمون و محتوا محور ستایشگر، نوحه و سرودخوانی محور ستایشگر، مناجات و ادعیه‌خوانی، بانوان سخنران و منبر برای مخاطب نوجوان بود.

ملتجی دبیر مهرواره هوای نو با مقایسه میزان شرکت کنندگان در این مهرواره گفت: فصل گذشته در مجموع با شرکت ۶ هزار و ۸۹۲ هیات برگزار شد که ۲۵ درصد نسبت به فصل قبل بیشتر شده بود و ۱۵ هزار و ۵۶۸ اثر در ۴۱ رشته به دبیرخانه رسید و مورد داوری قرار گرفت.

اتفاقی خوب برای هیات‌های حسینی در مهرواره هوای نو+ فیلم

نکته آخر این که هفته پیش فراخوان سومین مهرواره هوای نو با برگزاری یک نشست خبری اعلام شد و حجت الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیات وتشکل های دینی یک رشته جدید رو کرد و آن بخش بین الملل بود. یعنی حوزه این مهرواره به خارج از مرزها رسید و حجت الاسلام سیدمحمد صادقی آرمان مسئول بخش بین الملل مهرواره هوای نو گفت: ما برای شناسایی هیات های خارج از کشور از نهادهایی مثل جامعه المصطفی، مجمع جهانی تقریب مذاهب، رایزنان فرهنگی و مجمع جهانی اهل بیت که با هیات ها و افراد شاخص آشنایی دارند، کمک گرفته ایم.

هرچند بخش بین المللی به عنوان یک بخش نوپا محسوب می شود اما جایگاه مهمی دارد. چرا که استفاده از شعارهای انقلاب اسلامی، کارزار مقاومت جهانی را به راه انداخته و هیات‌های حسینی که دغدغه بین‌المللی و اندیشه جهانی دارند، می توانند مخاطب این مهرواره باشند. البته این بخش، صرفاً برای هیات‌های ایرانی پیش‌بینی نشده و ۲ گروه اعم از هیات‌های ایرانی که با توجه به مقوله‌های حوزه بین‌الملل در کشورمان فعالیت می‌کنند و آن‌ گروه از هیات‌های غیرایرانی که در کشورمان فعال‌اند، می‌توانند در بخش بین‌الملل مهرواره شرکت کنند.

حجت الاسلام باباخانی درباره فرایند استقبال و حضور هیات های مذهبی از مهرواره هوای نو گفت: این مهرواره برای هیات هایی طراحی شده است که علاوه بر مراسم و برنامه های عزاداری، کارها و خدمات دیگری ارائه می دهند. لذا هیات هایی که فقط مراسم عزاداری در ۱۰ روز محرم برگزار می کنند، امکان کمی برای حضور دارند، مگر این که کمیت خاص و کارویژه مشخصی از نظر محتوایی داشته باشند.

اتفاقی خوب برای هیات‌های حسینی در مهرواره هوای نو+ فیلم حجج اسلام سیدمحمد صادقی آرمان، مجید باباخانی و محمد قمی

وی افزود: لذا هیات های کوچک که کار جدیدی به مخاطب ارائه نمی دهند، خود به خود رغبتی هم برای شرکت در مهرواره هوای نو ندارند. البته مهرواره هوای نو برای این هیات ها نیز حرف دارد و این هیات ها می توانند از کارهای فاخر دیگران الگو بگیرند.

باباخانی اضافه کرد: بیش از ۵۶ هزار هیات در سامانه ها ثبت نام کرده و بیش از ۹۲ هزار هیات دارای مجوز در سطح کشور داریم و نمی توان انتظار داشت که همه این هیات ها در مهرواره هوای نو شرکت کنند. شاید ۲۰ هزار هیات در مهرواره شرکت کنند. افق هوای نو این است که اگر بیش از ۱۰ هزار هیات که کار جدیدی ارائه می دهند، در این مهرواره شرکت کنند، اتفاق بسیار خوبی افتاده است.

وی افزود: در سال اول حدود پنج هزار هیات در مهرواره هوای نو شرکت کردند که در سال دوم به حدود هشت هزار هیات رسید. البته مهرواره به صورت جدی از رسانه ملی استفاده نکرد و اگرچه از ابتدا برنامه ای مستقل را برای رسانه ملی در این زمینه طراحی کرده بودیم تا فقط از فضای مجازی استفاده نکرده باشیم و تا دورترین نقاطی که از رسانه ملی بهره مند هستند با این موضوع آشنا شوند. البته چند برنامه ای برای معرفی مهرواره آماده کرده ایم که صدا و سیما پخش خواهد شد.

نظر شما