شناسهٔ خبر: 67964391 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بررسی چالش های ۳۴۸واحد صنعتی فارس در سالجاری

شیراز-ایرنا - بررسی مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی فارس به صورت هفتگی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید شناسایی و پیگیری می‌شود که با بررسی چالش‌های ۲۴ بنگاه اقتصادی در این هفته تعداد واحدهای حمایت شده از ابتدای سال تاکنون به ۳۴۸واحد رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با هدف پایش کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی و شناسایی ظرفیت‌های موجود در این واحدها به صورت مستمر برگزار می‌شود.

در نشست‌های استانی مربوط به این کارگروه که به ریاست استانداری و دبیری اداره کل صنعت، معدن و تجارت انجام وظیفه می‌کند، مسائل تعدادی از واحدهای تولیدی و صنعتی بررسی و تصمیماتی با هدف امهال تسهیلات، تقسیط بدهی‌های بانکی و معافیت مالیاتی به منظور رفع موانع تولید اتخاذ می‌شود.

برگزاری مستمر کارگروه تسهیل در استان فارس

تشکیل این نشست‌ها در استان فارس هم با حضور استاندار در اولویت متولیان حوزه اقتصاد قرار دارد به گونه‌ای که این کارگروه در سال گذشته هر سه‌شنبه به ریاست استاندار فارس، دبیری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت، دستگاه‌های ذیربط استانی و مدیران عامل بانک‌ها برگزار می‌شد.

در آخرین جلسه این کارگروه در سال ۱۴۰۲ که روز سه‌شنبه ۲۲اسفندماه برگزار شد مشکلات ۱۸ بنگاه اقتصادی و تولیدی مورد بررسی قرار گرفت که با احتساب این واحدها، مجموع واحدهای حمایت شده در سالی که گذشت به یک هزار و ۲۵۴واحد رسید.

در بیست و یکمین روز از فروردین ماه سال ۱۴۰۳ نیز نخستین نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید فارس که به عنوان پانصد و هفتاد و سومین کارگروه محسوب می‌شود، برگزار شد.

در این جلسه موانع ۴۷ بنگاه اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت که ۴۳ مورد از آنها در کمیته تخصصی ذیل کارگروه و چهار دستورکار در کارگروه تسهیل استانی بررسی شد.

گره‌گشایی از ۲۷۰ واحد در سه ماهه نخست سال

مشکل گشایی از واحدهای تولیدی و صنعتی فارس در سه ماهه نخست سال همچنان ادامه یافت تا اینکه در آخرین هفته از خرداد ماه نیز چالش‌های ۳۰ بنگاه اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت.

روز سه‌شنبه ۲۹ خردادماه ۱۴۰۳ پانصد و هشتاد و دومین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به ریاست استاندار فارس، دبیری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت و حضور دستگاه‌های ذیربط استانی، مدیران عامل بانک‌ها و مدیران بنگاه‌های اقتصادی تشکیل شد.

در این جلسه هم طبق روال گذشته چالش‌ها، موانع تولید و مسائلی از جمله درخواست عدم قطعی و عدم کاهش دیماند برق، ناترازی مصرف، ترخیص کالا، تمدید تسهیلات و مطالبات بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهای موثر ارائه شد.

با این اقدام تعداد واحدهای حمایت شده در سه ماهه نخست سال به ۲۷۰ واحد رسید؛ روزهایی که با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بود و شهادت آیت‌الله ابراهیم رییسی رییس دولت سیزدهم را در پی داشت.

فعالیت این کارگروه برای ۲هفته به دلیل اهمیت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری متوقف شد؛ انتخابات زودهنگامی که در پی شهادت آیت‌الله ابراهیم رییسی در حادثه سقوط بالگرد برگزار شد و در این رویداد مسعود پزشکیان با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رئیس‌جمهور منتخب مردم شد.

آغاز جلسات تابستانی با حل و فصل مشکلات ۱۹ بنگاه

با این حال برگزاری کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید متوقف نشد و فعالیت‌های این کارگروه همچنان ادامه یافت؛ این کارگروه روز سه شنبه ۱۹ تیرماه ۱۴۰۳ به ریاست استاندار فارس برگزار شد و در این جلسه چالشهای پیش‌روی بنگاه‌ها از جمله تعیبن تکلیف بدهی مالیاتی، ترخیص کالا، تقسیط بدهی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مصوبات لازم تصویب و به دستگاهای ذی‌ربط ابلاغ شد.

در این کارگروه مشکلات ۱۹ بنگاه اقتصادی طرح در کمیته تخصصی ذیل کارگروه و رفع موانع و تسهیل مشکلات چهار بنگاه اقتصادی با زمینه فعالیت تولید انواع کشنده و کامیونت، نواع کاشی و سرامیک و لوله‌های GRP حل و فصل شد.

دوم مرداد ماه؛ اتخاذ تصمیم برای ۳۱ بنگاه اقتصادی

سه شنبه دوم مرداد ماه ۱۴۰۳ هم پانصد و هشتاد و پنجمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید تشکیل شد و در این جلسه موضوعات تقسیط بدهی مالیاتی، تأمین زمین و بدهی بانکی ۳۱ واحد تولیدی مورد بررسی قرار گرفت و مصوبات لازم به تصویب رسید.

بررسی  چالش های  ۳۴۸واحد صنعتی فارس در سالجاری

نهم مردادماه؛ تعیین تکلیف ۲۴ بنگاه اقتصادی

پانصد و هشتاد ششمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید نیز روز سه‌شنبه نهم مرداد ماه ۱۴۰۳ به ریاست استاندار فارس، دبیری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت و با حضور دستگاه‌های ذیربط استانی، مدیران عامل بانک‌ها و مدیران بنگاه‌های اقتصادی برگزار شد و موضوعات تعیین تکلیف بدهی، تخصیص زمین و دیگر مشکلات واحدهای تولیدی مورد ارزیابی قرار گرفت.

در این کارگروه تسهیل مسائل ۲۰ بنگاه اقتصادی طرح در کمیته تخصصی ذیل کارگروه همچنین مشکلات چهار بنگاه اقتصادی با زمینه فعالیت انواع اکترود و انواع کاغذ پیگیری و مصوبات تصویب شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت فارس در این جلسه بر برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی اجرای طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی، تولیدی، صنعتی، معدنی و تجاری مرتبط با جهش تولید با مشارکت مردم تأکید کرد و گفت: ایجاد شرایط سرمایه‌گذاری‌ در مناطق مختلف بر اساس اولویت و وضعیت اقلیمی و اجتماعی، جذب سرمایه‌گذار، تکمیل طرح‌های تولیدی، احیای واحدهای تولیدی راکد، بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی موجود در استان با استفاده از ظرفیت‌های بنگاه‌های تولیدی و تکمیل زنجیره ارزش تولید از مهمترین برنامه‌های توسعه‌ای در اقتصاد، اشتغال و تولید در استان به شمار می‌رود.

عمده‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی فارس چیست؟

عمده‌ترین چالش‌های این واحدها برای رسیدن به راهبرد جهش تولید در استان فارس، کمبود نقدینگی، قیمت بالای نرخ ارز، بالابودن نرخ تسهیلات بانکی، قوانین دست و پاگیر، کاغذبازی اداری، افزایش قیمت مواد اولیه و مشکلات زیرساختی، افت و قطع انرژی‌های آب، برق و گاز است؛ لذا نیاز است که افزون بر تشکیل این کارگروه، تمام دستگاه‌های اجرایی، یک صدا کمک کنند تا گره‌های کور صنعت هر چه سریعتر باز شود.

نظر شما