شناسهٔ خبر: 67963820 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

اثربخشی قرص می‌تواند تحت تاثیر مصرف طولانی کاهش یابد

ایتنا - بعضی از داروها پس از سال‌ها مصرف‌ ممکن است آسیب‌زننده باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است اثربخشی‌شان را از دست بدهند یا با داروی جدید تداخل پیدا کنند.

صاحب‌خبر -
بسیاری از افراد مسن و حتی جوانان این روزها چند قرص مختلف را در یک روز مصرف می‌کنند. آسوشیتدپرس می‌نویسد اگر چندین قرص را با هم مصرف می‌کنید بهتر است که از مشکلات احتمالی مربوط به آن آگاه باشید. یک قرص ممکن است عوارض جانبی داشته باشد و بر عوارض جانبی قرص دیگر نیز تاثیر بگذارد، که متخصصان به آن تاثیر «تجویز پشت‌سر‌هم» می‌گویند. 

بعضی از داروها پس از سال‌ها مصرف‌ ممکن است آسیب‌زننده باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است اثربخشی‌شان را از دست بدهند یا با داروی جدید تداخل پیدا کنند. دارویی که در ابتدا تاثیر‌ مثبت دارد ممکن است بعد از مدتی عوارض جانبی داشته باشد و زوال عقل یا صدمات ناشی از افتادن را به وجود آورد. دکتر الیزابت بیلیس از کلرادو می‌گوید: «متابولیسم بدن با افزایش سن تغییر می‌کند و توانایی افراد در سوخت‌وساز داروهایی که مدت طولانی مصرف می‌شوند با تغییر مواجه می‌شود.» بر همین اساس برای ادامه مصرف داروها بهتر است با متخصص یا پزشک مناسب مشورت کنید. 

برای تجویز مجدد دارو با پزشک مشورت کنید
لیزا مک‌کارتی، داروساز از کانادا، توصیه می‌کند که به‌دنبال قرار ملاقات ۱۵ دقیقه‌ای با دکتر نباشید، در عوض زمان مشخصی را برای مشورت درباره داروها اختصاص دهید. در مواردی که چندین متخصص در روند درمان نقش دارند ممکن است یکی از پزشکان در جریان نحوه مصرف داروها نباشد. ردلی فیلیپس، داروساز از کالج داروسازی دانشگاه فلوریدا، هم می‌گوید که در این مواقع داروساز، با بررسی همه جوانب و نوشتن پیشنهادهایی، که با پزشکتان در میان می‌گذارید، به یاریتان می‌آید. او تاکید می‌کند که داروسازان در زمینه دارو تخصص دارند. 

آیا ممکن است داروها مشکل ایجاد کنند؟
تورم، بی‌اختیاری ادرار، بی‌قراری، بی‌خوابی، همگی عوارض جانبی ناشی از داروهای همیشگی‌اند که گاهی با داروهای جدید تداخل پیدا می‌کنند. مک‌کارتی از افراد می‌خواهد که یک سوال ساده از خودشان بپرسند: آیا ممکن است این علامت‌ها به یکی از داروهای من مربوط باشد؟ او می‌گوید که اگر بتوانیم به مردم بیاموزیم که این سوال را بپرسند، بسیار عالی می‌شود و سوال بعدی هم این خواهد بود: آیا هنوز به این دارو نیاز دارم؟

باربارا فارل، داروساز از انتاریو کانادا، از تغییرات چشمگیر در برخی از افراد می‌گوید. زوال عقل ناشی از مصرف دارو در برخی افراد، زمانی که مصرف دارویی را کم کرده‌اند، از میان رفته است. یک زن ۷۷ ساله پس از قطع‌کردن قرص‌های روزانه‌اش از ۳۲ به ۱۷ عدد، توانست ویلچرش را کنار بگذارد و با عصا راه برود.

کنار گذاشتن قرص به زمان نیاز دارد
مصرف برخی داروها را می‌‌توان ناگهان قطع کرد، اما برخی داروهای دیگر را با توجه به علائم آزاردهنده قطع دارو، یا حتی تشنج‌های آسیب‌زا، باید به‌مرور و در طول زمان کنار گذاشت. کاهش تدریجی دارو، به‌ویژه داروهای افسردگی و خواب و اضطراب، مهم است. 

مسئولیت فهرست‌کردن داروهایتان را برعهده بگیرید
به ‌گفته مک‌کارتی، حتی در بهترین سیستم‌های مراقبت بهداشتی، اطلاعات مربوط به نسخه‌ها همیشه میان پزشکان به اشتراک گذاشته نمی‌شود و بر همین اساس آنها درمورد داروهای بدون نسخه یا ویتامین‌ها اطلاع کافی ندارند و تنها کسی که از آن‌ها اطلاع دارد خود شما هستید که آنها را مصرف می‌کنید، پس درمورد آنچه مصرف می‌کنید، دلیل تجویز و زمان شروع مصرف آن‌ها فهرستی تهیه کنید تا براساس آن بتوانید درمورد بروز مشکل با پزشک و متخصص مشورت کنید. 

نظر شما