شناسهٔ خبر: 67963674 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

موادی از اعلامیه حقوق بشر اسلامی

روزنامه جوان

همه مخلوقات به منزله عائله خداوندی هستند و محبوب‌ترین آنان نزد خدا سودمندترین آنان به همنوع خود است و هیچ احدی بر دیگری برتری ندارد، مگر در تقوا و کار نیکو. 

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: متن کامل اعلامیه حقوق بشر اسلامی در تارنمای ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است. برخی از مواد این منشور عبارت است از:
ماده ۱: الف) بشر به طور کلی، یک خانواده است که بندگی نسبت به خداوند و فرزندی نسبت به آدم آن‌ها را گرد آورده و همه مردم در اصل شرافت انسانی و تکلیف و مسئولیت برابرند، بدون هر گونه تبعیضی از لحاظ نژاد یا رنگ یا زبان یا جنس یا اعتقاد دینی یا وابستگی سیاسی یا وضع اجتماعی و غیره، ضمناً عقیده صحیح، تنها تضمین برای رشد این شرافت از راه تکامل انسان است. 
ب) همه مخلوقات به منزله عائله خداوندی هستند و محبوب‌ترین آنان نزد خدا سودمندترین آنان به همنوع خود است و هیچ احدی بر دیگری برتری ندارد، مگر در تقوا و کار نیکو. 
 ماده ۲: الف) زندگی موهبتی است الهی و حقی است که برای هر انسانی تضمین شده و بر همه افراد و جوامع و حکومت‌ها واجب است که از این حق حمایت و در مقابل هر تجاوزی علیه آن ایستادگی کنند و جایز نیست کشتن هیچ کس بدون مجوز شرعی. 
ب) استفاده از وسیله‌ای که به از بین بردن سرچشمه بشریت به طور کلی یا جزئی منجر شود، ممنوع است. 
ج) پاسداری از ادامه زندگی بشریت تا هر جایی که خداوند مشیت کند، وظیفه‌ای شرعی است. 
د) حرمت جنازه انسان باید حفظ شود و بی‌احترامی به آن جایز نیست، کمااینکه جایز نیست لمس‌کردن آن مگر با مجوز شرعی و بر دولت است حمایت از این امر. 
ماده ۳: هر انسانی، حرمتی دارد و می‌تواند از آوازه خود در زندگی یا پس از مرگ پاسداری کند و دولت و جامعه موظف است از پیکر و مدفن او پاسداری کند. 
ماده ۴: الف) خانواده، پایه ساختار جامعه و زناشویی اساس ایجاد آن است، بنابراین مردان و زنان حق ازدواج دارند و هیچ قید و بندی که بر پایه نژاد یا رنگ یا قومیت باشد، نمی‌تواند از این حق آنان جلوگیری کند. 
ب) جامعه و دولت موظف است موانع را از فرا راه ازدواج بردارد و راه‌های آن را آسان کند و از خانواده حمایت به عمل آورد. 
ماده ۵: الف) در حیثیت انسانی، زن با مرد برابر است و به همان اندازه که زن وظایفی دارد، از حقوق نیز برخوردار است و دارای شخصیت مدنی و ذمه مالی مستقل و حق حفظ نام و نسبت خویش را دارد. 
ب) بار نفقه خانواده و مسئولیت نگهداری آن از وظایف مرد می‌باشد. 
ماده ۶: الف) هر کودکی از زمان تولد، حقی بر گردن والدین خویش و جامعه و دولت در محفاظت دوران طفولیت و تربیت کردن و تأمین مادی و بهداشتی و ادبی دارد، در ضمن باید از جنین و مادر نگهداری و مراقبت‌های ویژه نسبت به آن‌ها مبذول شود. 
ب) پدران و کسانی که از نظر قانون شرع به منزله پدرانند، حق انتخاب نوع تربیتی را که برای فرزندان خود می‌خواهند با مراعات منافع و آینده آنان در پرتو ارزش‌های اخلاقی و احکام شرعی دارند. 
ج) طبق احکام شرع، فرزندان نسبت به والدین خود و اقوام نسبت به اقوام خود حقوقی بر گردن دارند. 
ماده ۷: هر انسانی از لحاظ الزام و التزام، از یک شخصیت شرعی برخوردار است و اگر این شخصیت از بین رفت یا مخدوش شد، قیم جای او را می‌گیرد.

نظر شما