شناسهٔ خبر: 67962218 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

مدیر عامل مؤسسه سینما شهر مطرح کرد

گزارش یک خیانت درباره تجهیزات سینمایی

روزنامه جوان

سالی را پشت سر گذاشتیم که دوران پررونق سینما بود و هنوز هم این رونق وجود دارد. صاحبان سینما و آثار بعد از دوره مشقت‌بار به درآمد بازگشتند و چرخ سینما راه افتاد

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: مدیر عامل مؤسسه سینماشهر درباره شکستن حلقه بسته ویژه‌خواری و هجمه انحصارگر‌ها علیه اقدامات و کارگشایی‌های دولت در عرصه تجهیزات فنی سینما، پرده از خیانت گروهی برداشت که برای دستیابی به منافع خودشان از پشت به سینمای کشورمان خنجر زدند. 
هاشم میرزاخانی، مدیر عامل مؤسسه سینما شهر در دیدار با کانون مرکزی اعضای انجمن سینماداران کشور با اشاره به اینکه دولت سیزدهم یک سینمای کرونا زده و تعطیل را تحویل گرفت، گفت: زمانی که مسئولیت سینما شهر را برعهده گرفتیم با سینمایی روبه‌رو بودیم که صاحبان سینما‌ها هم امیدی به رونق آن نداشتند. خودشان آن روز‌ها می‌گفتند نمایش خانگی جای سینما را گرفته‌است. امروز که با هم صحبت می‌کنیم، سالی را پشت سر گذاشتیم که دوران پررونق سینما بود و هنوز هم این رونق وجود دارد. صاحبان سینما و آثار بعد از دوره مشقت بار به درآمد بازگشتند و چرخ سینما راه افتاد. 

 انحصار‌شکنی سرور‌های سینمایی
مدیر عامل مؤسسه سینما شهر به شکسته‌شدن انحصار تجهیزات فنی سینما اشاره کرد و افزود: انحصار تجهیزات فنی سینما منجر به افزایش قیمت و عدم اصالت کالا‌ها در این حوزه شده‌بود. با انحصاری که به وجود آورده‌بودند شرکت‌های ذیربط میان‌شان رقابتی اتفاق نمی‌افتاد و به همین دلیل مستدام قیمت‌ها بالا می‌رفت. جلسات متعددی برگزار کردیم که جلوی گروگان‌گیری تجهیزات نمایش را بگیریم. باب شده‌بود یک عده با انحصار به درآمد‌های کلانی برسند و قیمت تجهیز کردن سینما‌ها را هر روز بالاتر ببرند. 
مدیر عامل سابق مؤسسه تصویر شهر خاطرنشان کرد: همان روز‌ها بود که صاحبان یکی از سرور‌های سینمایی به بهانه به‌روزرسانی آن‌ها قصد خاموش کردن داشتند و هزینه بالایی برای کل سینما به بار آوردند. ما تصمیم گرفتیم برای سرپا نگه‌داشتن سینما‌ها بیش از ۵/۶ میلیارد تومان از سینما شهر هزینه کنیم و آن‌ها را مورد حمایت قرار دادیم تا سرور‌ها قطع نشوند و فیلم‌ها به سینما‌ها برسند. میرزاخانی در ادامه افزود: سال ۱۴۰۰ با قیمت دلار آن زمان سرور‌های سینمایی را بیش از ۳۷۰ میلیون تومان فاکتور می‌کردند و الان با دلار فعلی همان سرور‌ها زیر ۲۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. این نتیجه شکستن فضای انحصاری در حوزه تجهیزات سینمایی بود. اگر این مدیریت انجام نمی‌شد امروز این قیمت‌ها به ۸۰۰ میلیون تومان می‌رسید. امروز آمفی تئاتر‌ها در استان‌های فاقد سینما با چیزی حدود ۶۰۰ میلیون تومان به صورت کامل به صوت و تصویر تجهیز می‌شود و به همت دوستان سینماشهر بسیاری از شهرستان‌های فاقد سینما دارای سینما شدند؛ البته اگر حمایت صنف هم نبود امروز شاهد این اتفاق نبودیم. وی تأکید کرد: روزی که این نهضت را در تجهیز سینما‌ها شروع کردیم، ۵۷۰ پرده سینما داشتیم و امروز از ۹۰۰ پرده رد شده و هدف‌مان هزار پرده است که در سال ۱۴۰۴ اتفاق خواهد افتاد. 

 خیانت به سینما
مدیر اسبق انجمن سینمای جوانان خاطرنشان کرد: فاز بعدی این بود که بتوانیم در حوزه تجهیزات تصویری به یک تعادل برسیم و یک رقابت ایجاد کنیم، با همین نگاه امکان واردات تجهیزات سینمایی از برند‌های مختلف فراهم شد، البته بیشتر تجهیزاتی که امکان تولید در داخل را نداشتند، اما این میان یک خیانت هم اتفاق افتاد و عده‌ای که فضای انحصار به نفعشان بود، اقدام به عکاسی از محصولات وارد شده کردند و به شرکت‌های مبدأ اعلام کردند فلان محصول شما با واسطه وارد ایران می‌شود. شرکت‌های مبدأ هم به دلیل تحریم ایران امکان واردات را برای ما محدود کردند و برخی نمایندگی‌های طرف قرارداد با ما را نیز جریمه کردند. 
او در ادامه صحبت‌هایش به شبکه شناسا و تسهیل در پخش و اکران آثار اشاره کرد و افزود: اتفاق مهمی که در جهت توسعه زیرساختی سینما‌های سراسر کشور افتاد، بحث ارتباط شبکه شناسا در تسهیل پخش و اکران فیلم‌ها بود. یعنی پیش از این برای نقل و انتقال فیلم‌ها به سینما‌ها در سراسر کشور از وسایل نقلیه استفاده می‌شد و شناسا این مسیر را تغییر داد. امروز دیگر سینمادار مدت زیادی منتظر فیلم نمی‌ماند و تسهیل سامانه شناسا در پخش فیلم‌ها به کمتر از دو ساعت رسیده‌است. 
مدیر عامل مؤسسه سینما شهر با اشاره به اختصاص فیبر نوری به سینما‌های سراسر کشور گفت: با اختصاص بودجه جهت توسعه فیبر نوری و پرداخت هزینه‌های مربوط به آن توسط مؤسسه سینما شهر قصد داریم، زمان دسترسی سینمادار‌ها به فیلم‌ها را کمترین حد ممکن برسانیم. این اتفاق البته در دیگر بخش‌ها از جمله تبلیغات سینما‌ها هم تأثیر می‌گذارد. میرزاخانی تأکید کرد: سینما شهر به عنوان حامی، سامانه‌ای را پیگیری کرد به نام آی‌تیکت و بستر آن فراهم شد برای فروش بلیت سینما‌های سراسر کشور که اخیراً قرار بر این شد حتی تئاتر و موسیقی هم به جمع فروش سینما‌ها اضافه شوند و به یک سامانه فروش بلیت آثار فرهنگی و هنری تبدیل شود. سامانه‌ای که دیگر پول سینمادار‌ها و پخش‌کنندگان را به سرعت پرداخت و یک روز در میان تسویه می‌کند و درصدی هم از سینمادار‌ها نمی‌گیرد. 

 بالا رفتن ضریب اشتغال در سینما
مدیر اسبق انجمن سینمای جوانان گفت: همچنین گیشه‌های سیاری را طراحی و ساخته‌ایم و در اختیار سینماداران قرار داده شد. این گیشه‌ها به صورت برخط با قدرت انتخاب صندلی برای مخاطبان اقدام به بلیت‌فروشی می‌کنند و اطلاعات مشتریان را در اختیار سینماداران قرار می‌دهند
وی خاطرنشان کرد: در فاز اول این طرح تجهیز در مجتمع‌های سینمایی را در دستور کار قرار دادیم و آرام‌آرام همه سینما‌ها به این سیستم مجهز خواهند شد. به عبارتی گیشه‌ها رفته‌رفته حذف خواهند شد و حتی در این فضا یک درآمد تجاری هم برای سینما‌ها با تبلیغات از طرف سینما شهر در دستور کار قرار گرفت. 
میرزاخانی به راه‌اندازی سامانه سینما کارت هم اشاره کرد و گفت: ما در سامانه آی‌تیکت، سینما کارت هم قرار دادیم که ارگان‌ها و سازمان‌ها بتوانند بلیت خریداری کنند. این سینما کارت اجازه می‌دهد فیلم و صندلی‌شان را انتخاب کنند و اتفاقی است که سبد سینمای ایران را گسترش خواهد داد. الان به محض پرداخت همین سینما کارت پول به حساب سینمادار‌ها می‌رود و مانند یارانه‌ها قدیمی برای وصول پولشان دچار مشکل نخواهند شد. وی ادامه داد: خوشبختانه امروز که با هم صحبت می‌کنیم ضریب اشغال سینما‌ها از ۲/۳ در ابتدای دولت سیزدهم به بالای ۱۴ درصد رسیده‌است، چراکه ما بازار توزیع و فروش‌مان را گسترش دادیم، یعنی امروز به همه اپلیکیشن‌ها اجازه دادیم بلیت‌فروشی داشته‌باشند. 
مدیر عامل مؤسسه سینما شهر در ادامه صحبت‌هایش از توافق با مجموعه سرور کیوب خبر داد و گفت: سینما‌شهر طی این توافق توانست نمایندگی مجموعه سرور‌های کیوب را دریافت کند و از این پس نگرانی برای سوء‌استفاده سوداگران این عرصه هم وجود ندارد، چراکه دیگر قرار نیست به قیمت‌های گزاف بیش از ۳۰۰ میلیونی، این سرور‌ها خریداری شوند، بلکه این قیمت‌ها به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده‌اند.

نظر شما