شناسهٔ خبر: 67962194 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

آشوب پسا انتخاباتی در ونزوئلا

پس از اتهامات نامزد‌های مخالف دولت، مبنی بر اینکه نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، نتایج انتخابات روز یک‌شنبه را به نفع خود مصادره کرده است، هزاران نفر از مردم در حمایت از ادموندو گونزالس، نامزد رقیب مادورو به خیابان‌ها آمدند و مخالفت خود را با نتایج انتخابات اعلام کردند. معترضان با استناد به شواهد جمع‌آوری شده، مدعی شدند که گونزالس در انتخابات پیروز شده است. 

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: به‌رغم اعلام پیروزی مجدد مادورو در انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا، مخالفان داخلی سر به طغیان برداشته و با ادعای تقلب، کشور را به آشوب کشانده‌اند که در برخی شهر‌ها به درگیری با نیرو‌های امنیتی منجر شد؛ آشوبی که مادورو آن را الگوبرداری از «انقلاب‌های رنگی» توصیف کرده است و روس‌ها، امریکا را صحنه‌گردان این بحران اعلام کردند. 

پس از اتهامات نامزد‌های مخالف دولت، مبنی بر اینکه نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، نتایج انتخابات روز یک‌شنبه را به نفع خود مصادره کرده است، هزاران نفر از مردم در حمایت از ادموندو گونزالس، نامزد رقیب مادورو به خیابان‌ها آمدند و مخالفت خود را با نتایج انتخابات اعلام کردند. معترضان با استناد به شواهد جمع‌آوری شده، مدعی شدند که گونزالس در انتخابات پیروز شده است. 
به گزارش آکسیوس، معترضان ونزوئلا در سراسر کشور شعار‌های ضد مادورو سر دادند. برخی از معترضان با کوبیدن بر قابلمه و ماهیتابه‌های در دست خود، خشم‌شان را از مادورو نشان می‌دادند. در غرب ایالت فالکون، گروهی از معترضان مجسمه هوگو چاوز، رئیس‌جمهور فقید این کشور را که آغازگر انقلاب چپ ونزوئلا بود، تخریب کردند. در کاراکاس نیز معترضان در مقابل کاخ ریاست جمهوری که به شدت محافظت می‌شود، تجمع کردند و در آنجا سرود ملی خواندند. معترضان دوشنبه شب با بستن خیابان‌ها، ترافیک سنگینی را در کاراکاس ایجاد کردند. گروه‌هایی از معترضان نیز سوار بر موتورسیکلت با راهپیمایی در خیابان‌های کاراکاس، اعتراض خود را نسبت به نتایج انتخابات اعلام کردند. 
به گزارش رویترز، در نواحی مرکزی کاراکاس، صد‌ها فرد با چوب و برخی با کوکتل‌مولوتف در تجمع حضور داشتند. بیشتر آن‌ها با دستمال و پارچه صورت خود را پوشانده و مواد آتش‌زا به خیابان‌ها پرتاب کردند و سطل‌های زباله‌ها را در وسط خیابان‌ها آتش زدند. به دنبال اخلال مخالفان ضد دولت در امنیت کشور، نیرو‌های امنیتی مداخله کرده و تعدادی را دستگیر کردند. معترضان در مرکز کاراکاس به سمت پلیس کوکتل‌مولوتف پرتاب کردند و پلیس هم در واکنش به این تجمعات خشونت‌آمیز از گاز اشک‌آور استفاده کرد. وزارت دفاع ونزوئلا خبر داده که در ناآرامی‌های کاراکاس ۲۰ سرباز مجروح شده‌اند. احزاب مخالف مدعی هستند که گونزالس با ۷۰ درصد آرا پیروز انتخابات بود و استدلال‌شان این است که در نظرسنجی‌های انجام شده پیش از انتخابات مخالفان با اختلاف چند درصدی پیشتاز بودند. مخالفان خواستار بازشماری آرا و شفافیت در نتایج انتخابات شده‌اند و حاضر نیستند از خواسته و مطالبات خود عقب‌نشینی کنند.
 
 تلاش برای انقلاب رنگی 
اعتراضات ضد دولتی در ونزوئلا در سال‌های اخیر یکی از پروژه‌های مخالفان برای سرنگونی دولت مادورو و به دست گرفتن قدرت سیاسی این کشور بود، اما تاکنون در رسیدن به اهداف‌شان ناکام مانده‌اند. این بار هم مخالفان دولتی که فضا را برای موج‌سواری مناسب دیدند سعی دارند با اعتراضات مردمی، مادورو را به برکناری وادار کنند، اما او گفته که اجازه ناامن‌سازی در کشور را نخواهد داد. به گزارش راشاتودی، رئیس‌جمهور ونزوئلا روز سه‌شنبه در سخنانی درحالی‌که تصاویر و فیلم‌هایی از ناآرامی‌ها را نشان می‌داد، گفت: «آیا این‌ها افرادی هستند که می‌خواستند بر کشور حکمرانی کنند؟ آن‌ها می‌خواستند قدرت را به دست بگیرند، برای آنکه کشور را به ورطه یک جنگ داخلی بکشانند.» او گفت: آن‌ها در تلاش هستند تا بار دیگر «کودتای فاشیستی و ضدانقلابی» را بر ونزوئلا تحمیل کنند. به گفته مادورو، عاملان و مسئولان حملات و اقدام‌های خشونت‌بار، تروریستی و جنایتکارانه شناسایی و بازداشت شدند و معلوم شد که ۸۰درصد آنان دارای پیشینه جنایی هستند. 
مادورو تأکید کرد: «بحران‌ها در خدمت رشد هستند. آن‌ها می‌خواهند بحران سیاسی ایجاد کنند، نتوانستند و نخواهند توانست. اعمال خشونت‌آمیز و فاشیسم اتفاق نخواهد افتاد. ما پیروز خواهیم شد.» مادورو با اشاره به شیوه آشوبگری خیابانی جریان‌های غرب‌گرا و شکست‌خورده در انتخابات اعلام کرد: «این آشوب‌ها الگوبرداری از «انقلاب‌های رنگی» است». انقلاب رنگی یا مخملی اصطلاحی است که برای ایجاد بحران در جمهوری‌های سابق شوروی با حمایت‌های سیاسی و مالی امریکا انجام شد تا بتوانند دولت‌های غربگرا را روی کار آورده و از دایره قدرت روسیه خارج کنند. از سوی دیگر، کاراکاس علاوه بر عزم مصمم برای مقابله با آشوب‌ها در داخل، در عرصه خارجی هم دیپلمات‌های خود را از هفت کشور که از به رسمیت شناختن انتخاب مجدد و پیروزی مادورو امتناع کردند، فراخواند. این کشور‌ها که روابط دوستانه‌ای با امریکا دارند، مدعی تقلب در انتخابات ونزوئلا بودند و خواستار شفافیت در این زمینه شده‌اند. 

 رد پای سیا
از آنجا که در هرگونه اعتراضات ضد دولتی غربگرایان در امریکای لاتین، امریکا یک پای قضیه است، این بار هم در ونزوئلا شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد، واشینگتن روی آشوب‌سازی در این کشور سرمایه‌گذاری کرده است. پایگاه خبری «ژئوپلیتیکال اکونومی» دیروز در گزارشی نوشت: «نظرسنجی بعد از انتخابات ونزوئلا که ادعای پیروزی اپوزیسیون را دارد از سوی مؤسسه‌ای طراحی شده که ارتباط نزدیکی با دولت ایالات متحده و سازمان سیا دارد و برای تبلیغات رسانه‌ای دولت این کشور فعالیت می‌کند.» 
این گزارش درحالی منتشر شده که وزارت خارجه امریکا که از تلاش‌های بسیاری برای کودتا در ونزوئلا حمایت کرده، پیروزی مادورو را به‌رسمیت نمی‌شناسد و «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا، نتایج این انتخابات را زیر سؤال برده و گفته واشینگتن از این مسئله به شدت نگران است. علاوه بر ونزوئلا، این مؤسسه قبلاً نظرسنجی‌های مشکوکی را در اوکراین، گرجستان و عراق انجام داده؛ مناطقی از جهان که توسط وزارت خارجه امریکا «بسیار استراتژیک» تلقی شده و مداخله بی‌امان واشینگتن را شامل شده است. روزنامه نیویورک‌تایمز در سال ۱۹۷۷ این رسانه‌ها را «رسانه پروپاگاندایی بین‌المللی که توسط سیا ساخته شده‌اند»، توصیف و همچنین تأکید کرد که سرمایه‌گذاری و بودجه مربوط به رادیو اروپای آزاد (رادیو آزادی) توسط سیا تامین می‌شود. از سوی دیگر، آلکسی ولوتسکوف، عضو هیئت دیده‌بان روسیه و مجلس سفلای این کشور هم روز سه‌شنبه در سخنانی تأکید کرد که بدون شک امریکا پشت پرده اعتراضات در ونزوئلا است و بودجه آن را تأمین می‌کند. به گزارش اسپوتنیک، این مقام روس تأکید کرد: «غارت و راهزنی با حمایت، شعارسازی و تامین بودجه از طرف دولت امریکا چندبرابر می‌شود و چیزی برای مخفی کردن وجود ندارد. امریکا نیز در این بین به دنبال منافع خود است و هم از اپوزیسیون و هم از شورشی که شاهد آن هستیم، حمایت مالی می‌کند. نمود‌های افراط‌گرایی در ونزوئلا پس از انتخابات، صحنه‌آرایی است، اما نمی‌تواند رویه انتخاباتی را تحت‌الشعاع قرار دهد.» لازم به ذکر است که دولت امریکا در سال ۲۰۱۸ هم تلاش زیادی کرد تا دولت مادورو را سرنگون کرده و خوآن گوایدو، رهبر مخالفان را روی کار بیاورد، اما این پروژه در نطفه خفه شد. به نظر می‌رسد، دولتمردان امریکا این بار می‌خواهند با دامن زدن به آشوب‌های داخلی در ونزوئلا، کار ناتمام خود را به سرانجام برسانند.

نظر شما