شناسهٔ خبر: 67961528 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

نسخه‌های تقلبی پولدار شدن؛

با ۱۶ میلیون تومان، میلیاردر شوید!

رویا فروشی سال‌هاست در قالب محتوا‌های مختلف به دامی برای مردان و زنانی تبدیل شده است که آرزوی یک‌شبه پولدار شدن را در سر دارند.

صاحب‌خبر -

محتوای بسیاری از این بسته‌ها پر است از جملات زرد روانشناسی که ارتباط چندانی با واقعیت ندارند و در تلاش هستند با تکرار جملاتی مانند «تو می‌توانی» و بدون توجه به راهکار‌های اقتصادی، این بسته‌های آموزشی را مثل اکسیری برای پولدارشدن با قیمت‌های قابل توجه به فروش برسانند.

بازار این بسته‌های فروش آرزو چنان رونق گرفته است که بسیاری به جای استفاده از تجربه‌های کارآفرین‌ها و الگوبرداری از آنها، گمان می‌کنند با تکرار جملات انگیزشی و خواندن ترجمه‌های دست‌چندم از زندگینامه سرمایه‌دار‌های خارجی، می‌توانند یک آینده پرزرق و برق برای خود فراهم‌کنند.

از گنج‌یابی تا تب همستر

هر روز یک راه جدید برای کسب درآمد با کمترین دردسر تبلیغ می‌شود؛ یک روز در دست گرفتن نقشه گنج پنهان و گشتن در بیابان‌ها، چراغ پولدارشدن را در دل افراد خوش‌خیال روشن می‌کند، یک روز هم شرکت‌های هرمی به دستاویزی برای رویافروشی تبدیل می‌شوند. در هر دهه یک نسخه جدید از سوی رویافروش‌ها سبز می‌شود، درست مانند تب همستر که برای چند هفته به بازی محبوب ایرانی‌ها تبدیل شد تا شاید سکه‌های طلای مجازی به جیب علاقه‌مندان سرازیر شود.

بسته‌های ثروت‌آفرین تقلبی

همه با تخصص‌های نامشخص، پسوند دکتر را به نام خود چسبانده‌اند و طوری رفتار می‌کنند که گویی تعداد زیادی از کارآفرین‌ها و سرمایه‌دار‌های کشور از مسیر پیشنهادی آنها و با خواندن بسته‌های آموزشی‌شان به نقطه مطلوب رسیده‌اند. قیمت بسته‌های آموزشی براساس مدل محتوای تولیدشده و زمان آموزش متفاوت است و از چند صدهزار تومان تا چند میلیون تومان در میان این بسته‌ها دیده می‌شود. یک بسته آموزشی با عنوان «مغز ثروت‌ساز» با ۱۰ساعت آموزش تصویری در یک سایت فعال در این حوزه، ۲میلیون و ۲۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. برخی از سایت‌ها نیز در فضای ترجمه گام برداشته‌اند و ترجمه کتاب‌های خارجی و ایجاد یک بسته آموزشی شامل فیلم و پادکست را در دستور کار قرار داده‌اند تا از این طریق مخاطب‌های بیشتری به‌دست آورند. یک نفر هم با منگنه‌کردن «دکتر» به ابتدای نامش، بسته غیرحضوری ثروتمندشدن را می‌فروشد و برای مخاطبانش نوشته است که باید ۱۶میلیون تومان پرداخت کنند.

برخی هم برنامه روزانه و بلندمدت برای مشتری‌هایشان می‌ریزند تا به قول خودشان تفکر پولساز به برنامه روزمره‌شان تبدیل شود، مانند فروشنده‌ای که برای یک بسته ۷ماهه آموزشی نزدیک به ۵میلیون تومان هزینه دریافت می‌کند تا به قول خودش باور‌های پولساز را جایگزین باور‌های غلط و قدیمی کند.

چه‌کسانی به سمت این راه می‌روند؟

امان‌الله قرائی‌مقدم، جامعه‌شناس از دلایل جذب افراد به خرید بسته‌های ثروت‌ساز پرده برداشت و گفت: «از دیدگاه علمی و براساس تئوری ذهنیت فکری- فرهنگی پترین سوروکین استاد دانشگاه هاروارد باید گفت که پس از قرن ۱۶ میلادی ذهنیت فکری تمام مردم جهان از معنویات فاصله گرفته و مادی‌شده، به این ترتیب چنین رفتار‌هایی قابل تحلیل است.»

به‌گفته این جامعه‌شناس «مردم ایران نیز از این قافله عقب نمانده‌اند، شاهد هستیم که پول در اولویت مردم قرار دارد و به همین دلیل هر تبلیغی که مردم احساس کنند به پول ختم می‌شود، خود را به آن متصل می‌کنند، حالا یک زمانی این کسب پول محدود به خرید برگه‌های بخت‌آزمایی بود، اما در گذر زمان گزینه‌های جدیدی اضافه شد، امروز هم شاهد هستیم که بسته‌های آموزشی برای پولدارشدن به‌عنوان راهی برای تأمین سریع نیاز‌های مالی مردم مورد توجه‌شان قرار گرفته است.»

او با تأکید بر این نکته که در چنین دنیایی، پول ذهنیت مردم را تسخیر کرده است، افزود: «این تبلیغات یک دنیای توهمی را برای افراد می‌سازند و هر چند بار‌ها و بار‌ها تأکید شده است که چنین آموزش‌هایی دروغ هستند، باز هم افراد با ساده‌لوحی خود دست به خرید بسته‌های آموزشی برای پولدارشدن می‌زنند. این موضوع در میان جوانان نیز بیشتر رواج دارد، چون این نسل بیشتر احساسی فکر می‌کنند و می‌خواهند یک‌شبه، راه صدساله را بروند.»

نظر شما