شناسهٔ خبر: 67961258 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سه میلیون و ۶۱۰ هزار رأس دام سبک لرستان علیه طاعون مایه کوبی شد

خرم آباد- ایرنا- مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: سه میلیون و ۶۱۰ هزار رأس دام سبک در این استان برضد بیماری طاعون مایه کوبی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ،بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) یک بیماری حاد ویروسی با واگیری بالا و قابل انتقال بین مرزی در نشخوارکنندگان کوچک اهلی و حیات وحش است که مایه کوبی اصلی ترین طریق راه پیشگیری ان است.

مصطفی زبردست مدیرکل دامپزشکی لرستان روز سه شنبه افزود : این اداره کل از ابتدای سال جاری تاکنونبا بهره‌گیری از توان‌ بخش‌های دولتی، غیردولتی و خرید خدمت و با استفاده از ۴۳ اکیپ در قالب ۱۰۶ نفر نیروی واکسیناتور، سه میلیون و ۶۱۰ هزار و ۳۲۶ هزار رأس دام سبک را در سراسر استان به‌صورت رایگان بر علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه کرده است.

وی با ذکر اینکه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک از جمله بیماری‌های ویروسی و به‌شدت کشنده دام سبک است، تصریح کرد: در همین راستا اداره کل دامپزشکی لرستان و ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها با انجام عملیات ایمن‌سازی دام‌های حساس و البته رعایت موازین بهداشتی توسط دامداران برای چهارمین سال پیاپی، کنترل این بیماری در استان را در سرلوحه کارهای خود قرار داده است.

مدیرکل دامپزشکی لرستان واکسیناسیون را مهم ترین راه پیشگیری از طاعون دانست و گفت: در صورت بروز مواردی از بیماری، خطر اشاعه این بیماری در حیات‌وحش و جمعیت نشخوارکنندگان وحشی نیز وجود دارد که باتوجه‌به این اقدامات، نقش مهمی در کنترل بیماری در حیات‌وحش نیز فراهم شده است.

وی مهم ترین علائم این بیماری را تب، ترشحات چشم و بینی، تورم و زخم دهان، پنومونی، اسهال و... عنوان کرد و افزود: این بیماری با ایجاد تلفات بالا، تحمیل هزینه های درمان، افت تولید در گله و... خسارات زیادی به وجود می آورد.

سه میلیون و ۶۱۰ هزار رأس دام سبک لرستان علیه طاعون مایه کوبی شد

نظر شما