شناسهٔ خبر: 67959445 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

در ارتباط تصویری مسئولان بعثه‌های حج جمهوری اسلامی ایران و لبنان مطرح شد؛

آمادگی بعثه‌های حج جمهوری اسلامی و لبنان برای همکاری در حوزه‌های حج و زیارت

حجت‌الاسلام و المسلمین نواب و شیخ حسن عبدالله در ارتباط تصویری در مورد همکاری‌های دو طرف در حوزه حج و زیارت تبادل نظر کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام و المسلمین «سید عبدالفتاح نواب» نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی و شیخ «حسن عبدالله» رئیس بعثه حج شیعیان لبنان امروز (سه‌شنبه، ۹ مرداد) در ارتباط تصویری چگونگی همکاری‌های بعثه‌های دو کشور در حوزه حج و زیارت را بررسی و برای تشکیل کارگروه مشترک در این زمینه توافق کردند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این تماس تصویری، روابط بعثه‌های حج دو کشور را طی سالیان گذشته خوب توصیف کرد و خواستار برداشتن گام‌های عملی و استفاده از راهکار‌های مناسب برای ارتقاء سطح روابط و همکاری‌های فرهنگی و اجرائی میان دو کشور شد. 

آمادگی بعثه‌های حج جمهوری اسلامی و لبنان برای همکاری در حوزه‌های حج، عمره و زیارت

حجت‌الاسلام و المسلمین نواب با اشاره به برنامه‌ها و ابتکارات نوِ حج جمهوری اسلامی ایران برای ارائه خدمات بهتر در حوزه‌های مختلف به حجاج از جمله در حوزه حمل و نقل بین شهری با استفاده از قطار سریع‌السیر حرمین، به تولید بیش از دو هزار اثر پیرامون فقه، مناسک، تاریخ اسلام و سیره معصومین (ع)، اسرار و معارف حج، آداب و اخلاق زیارت، مسائل سیاسی و اجتماعی حج، علوم قرآن و تفسیر آیات حج در پژوهشکده حج و زیارت اشاره کرد که می‌تواند مورد استفاده بعثه حج لبنان نیز قرار گیرد. 

وی افزود: پژوهشکده حج و زیارت در قم می‌تواند برای برداشتن گام‌های عملی جهت برگزاری جلسات علمی به‌صورت وبیناری نقش ایفا کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین نواب برنامه‌ها و طرح‌های بهداشتی و درمانی اجرا شده را عامل موفقیت کارگزاران و کاهش تعداد فوتی‌های ایران در حج امسال در بین دیگر کشور‌ها به نسبت جمعیت‌شان ذکر کرد و گفت: بعثه حج جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در زمینه‌های بهداشتی، درمانی، علمی، پژوهشی و فرهنگی با بعثه حج لبنان آمادگی دارد.

در ادامه این دیدار، شیخ «حسن عبدالله» رئیس بعثه حج شیعیان لبنان کنگره عظیم حج را محل مناسبی برای ارتباط مسلمانان با یکدیگر و طرح مشکلات امت اسلامی دانست و تصریح کرد: در حج، مسلمانان از نژادها، زبان‌ها، قومیت‌ها و ... مختلف گردهم می‌آیند که می‌تواند آنچه گرداگرد امت اسلامی اتفاق می‌افتد، ظالم و کسانی که از آن حمایت می‌کنند را معرفی کند.

وی استمرار جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و کشتار روزانه مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین را یادآور شد و با اشاره به سکوت جامعه بین‌الملل در مقابل اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی، تصریح کرد: امام خمینی (رض) همواره از امت اسلامی می‌خواستند که وحدت را در اولویت قرار دهند. رمز پیروزی امت اسلامی در قضایا و مشکلات اساسی جهان اسلام نیز وحدت و موضع واحد مسلمانان است. 

شیخ حسن عبدالله با بیان اینکه دنیای استکبار و غرب از وحدت امت اسلامی هراس دارد، افزود: مسلمانان از جامعه جهانی انتظار دارند در واکنش به این حجم از جنایات رژیم صهیونیستی در کنار مظلومان و محرومانی قرار گیرند که حقوق‌شان نادیده گرفته می‌شود. 

رئیس بعثه حج شیعیان لبنان همچنین یاد و خاطره شهدای خدمت را گرامی داشت و در ادامه دو طرف ابراز امیدواری کردند که در مراسم اربعین بتوانند با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند. 

در پایان این دیدار با توجه به تجارب و دستاورد‌های ایران و لبنان در حوزه حج و زیارت، دو طرف توافق کردند که امکان همکاری‌های مشترک در ابعاد مختلف را دنبال کنند و زمینه ارتباط بیشتر بعثه‌های حج دو کشور را فراهم کنند.

انتهای پیام/ 118

نظر شما