شناسهٔ خبر: 67957776 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

همایش ملی فرهنگ، ادبیات و هنر آیینی با تمرکز بر شعر و اندیشه‌های ادبی داراب رئیسی برگزار شد

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، زنده‌یاد داراب رئیسی شاعر، نویسنده و پژوهشگر فرهنگ بختیاری است که در سال ۱۳۳۰ در منطقه بیدکان کوهرنگ چهارمحال بختیاری به دنیا آمد و در  طول عمر 71 ساله خود علاوه بر آموزگاری فعالیت‌های فرهنگی و ادبی را نیز دنبال کرد.

پایه‌گذاری محافل ادبی و صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی نشریه «کُهرنگ» که به صورت ویژه به تاریخ و فرهنگ بختیاری می‌پرداخت از جمله فعالیت‌های داراب رئیسی است.

این استاد فرهیخته، قدم‌های بسیاری برای حفظ و پاسداشت فرهنگ و ادب به ویژه در منطقه بختیاری برداشت و مجموعه شعر «آوای ایل»، «خون نامه علیداد رستم بختیاری»، «دوبیتی‌های بختیاری» و «گلبانگ بختیاری» از جمله آثار مکتوبی است که از وی به یادگار ماند.

جایگاه داراب رئیسی در سیر تحولی شعر و ادبیات چهارمحال و بختیاری و لزوم پاسداشت و معرفی مفاخر استانی موجب شد تا بخش ویژه همایش ملی «فرهنگ، ادبیات و هنر آیینی» در قالب قرارگاه شهید آوینی به بررسی آثار و اندیشه‌های ادبی این شاعر نام‌آشنا اختصاص یابد.

ادبیات آیینی وحدت‌بخش است

رئیس دانشگاه شهرکرد در این همایش با اشاره به اینکه مسئله فرهنگ از دغدغه‌های جدی مقام معظم رهبری است، گفت: پژوهشکده  بختیاری شناسی دانشگاه شهرکرد در راستای اعتلای فرهنگ و ادبیات، نخستین همایش ملی را در سال ۱۴۰۱ برای بزرگداشت عمان سامانی برگزار کرد و امروز هم برگزاری دومین همایش ملی را با تأکید بر گستره چهارمحال ‌و‌ بختیاری خاصه اشعار و آثار داراب رئیسی ترتیب داده است.

به گزارش ایکنا، یاسر پیرعلی با ذکر اینکه ادبیات آیینی همچون فرهنگ باعث پیوند اقوام می‌شود، ادامه داد: ایران به داشتن تاریخ، تمدن و فرهنگ در نگاه جهانیان شناخته شده و رنگ‌ها، لهجه‌ها و گویش‌های متنوع در جای‌جای ایران، نه‌تنها باعث اختلاف اقوام و قومیت‌ها نشده بلکه وحدت‌آفرین است و در جریان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز مصادیق این موضوع قابل مشاهده است.

وی تصریح کرد: انتقال مبانی فرهنگ به مردم باید در ساحت عملی اتفاق بیفتد و با موعظه و سخن امکان‌پذیر نیست همان‌طور که رسول گرامی اسلام(ص) یک هفته را با مردم زندگی می‌کردند و تنها یک خطبه در آخر هفته برای مردم داشتند و این بدان معناست که ایشان، مبانی و معارف دینی را با عمل و رفتار و سکنات خودشان به امت انتقال می‌دادند و می‌آموختند.

رئیس دانشگاه شهرکرد با اشاره به برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی تالار مشاهیر چهارمحال‌ و بختیاری در این دانشگاه، توضیح داد: بناست در این تالار، هم آیین‌های قدیمی و هم مفاخر و چهره‌های شناخته شده استان و نیز مفاخر دانشگاه شهرکرد معرفی شود که امید می‌رود با پیگیری متولیان به ویژه انجمن آثار و مفاخر استان هر چه زودتر این مرکز راه‌اندازی شود.

 

همایش داراب

 

همزادی ادبیات فارسی با باور دینی و ادبیات آیینی

رئیس گروه امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری هم در بخش دیگری از این همایش گفت: این اداره کل به عنوان مهم‌ترین دستگاه تصمیم‌ساز رسالت‌های خاصی بر عهده دارد که یکی از آن‌ها برگزاری بزرگداشت‌ مفاخر استانی است.

به گزارش ایرنا، مهدی طهماسبی اظهار داشت: باور دینی و ادبیات آیینی از دیرباز همزاد شعر و ادبیات فارسی است و دیرینگی آن بر کسی پوشیده نیست.

وی با معرفی چهارمحال و بختیاری به عنوان سرزمین هزار شاعر ادامه داد: قدیمی‌ترین آثار ادبی شاعران این استان مزین به درون‌مایه‌های مذهبی بوده است.

طهماسبی یادآور شد: مرحوم حسن نافچی و میرزا محمد مقبل قهفرخی در سده‌های هشتم و نهم تا شاعران معاصر این استان، در آفرینش‌های ادبی خود رویکرد دینی و مذهبی داشته‌ و به باورهای شیعه دوازده امامی پایبند بوده‌اند.

رئیس گروه امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: در طول ۶ سده حیات ادبی استان، شاهد حضور و رویکردهای مذهبی شاعران و نویسندگان در عرصه‌های مختلف هستیم.

وی در خصوص مرحوم داراب رئیسی از جمله شاعران معاصر چهارمحال و بختیاری افزود: ایشان به عنوان شاعر، نویسنده، روزنامه‌نگار، پژوهش‌گر، فعال فرهنگی، اجتماعی و معلم اخلاق شناخته می‌شود.

طهماسبی بابیان اینکه مرحوم داراب رئیسی از شاعران نسل طلایی و نسلی که همیشه همراه، همگام و یاور انقلاب بود، شناخته می‌شود، گفت: این شاعر معاصر از نام‌آوران عرصه سرود به ویژه در سطح ملی نیز به شمار می‌رود.

وی خلاقیت، پاک نهادی، بهره‌گیری از زبان هنر، حضور اجتماعی و مردم‌داری را از ویژگی‌های مرحوم داراب رئیسی عنوان کرد و افزود: این ویژگی‌ها موجب شد تا از ایشان شخصیتی اثرگذار در عرصه فرهنگ و ادب بسازد.

رئیس گروه امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: بر اساس هماهنگی‌های انجام شده پاییز امسال آیین ویژه بزرگداشت شاعر پیشکسوت مرحوم داراب رئیسی برگزار خواهد شد.

ضرورت برگزاری بزرگداشت مفاخر چهارمحال و بختیاری

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهرکرد هم گفت: برپایی همایش‌های بزرگداشت مفاخر و چهره‌های استانی و ملی عامل انتقال گنجینه فرهنگ و ادبیات به نسل جدید است.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام مالک حسنی افزود: برپایی همایش‌های بزرگداشت چهره‌های گذشته و معاصر موجب می‌شود این طلاهای ناب زیر خروارها فراموشی مدفون نشوند و تاریخ و فرهنگ چهارمحال و بختیاری زنده بماند.

وی اظهار داشت: پیشنهاد می‌شود تندیس‌ها و تابلوهای مشاهیر و مفاخر استان در مناطق مختلف استان نصب شود تا مردم به‌ ویژه نسل جوان با تاریخ گذشته خود آشنا شوند و برای آینده مشق کنند.

حسنی با تأکید بر زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره سرمایه‌های فرهنگی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: این استان بزرگان زیادی در عرصه‌های مختلف فرهنگی دارد که مرحوم داراب رئیسی یکی از آنان است.

وی با بیان اینکه مرحوم داراب رئیسی انسانی متواضع و شاعری خوش‌ذوق بود، گفت: گویش بختیاری سرشار از حماسه است و به خوبی این رویکرد در شعر داراب رئیسی احساس می‌شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهرکرد گفت: واژه افتخار را از واژگان پرتکرار آثار شعر داراب رئیسی می‌توان نام برد.

 

همایش داراب

ارسال ۵۰ مقاله به دبیرخانه همایش ملی فرهنگ، ادبیات و هنر آیینی

دبیر علمی همایش ملی فرهنگ، ادبیات و هنر آیینی نیز با اشاره به اینکه این همایش پس از ۲ بار تمدید مهلت دریافت مقالات، شکل گرفته است، اظهار کرد: بیش از ۵۰ مقاله به دبیرخانه همایش رسید که عمده محورهای اعلام شده در این رویداد علمی فرهنگی را رعایت کرده بودند.

به گزارش ایکنا، جهانگیر صفری ادامه داد: چندین مجموعه شامل انجمن زبان و ادبیات فارسی کشور، دانشگاه معارف قرآن و عترت(ع) اصفهان، دانشگاه بیرجند، جهاد دانشگاهی، دانشگاه پیام نور و دانشگاه فرهنگیان یاریگر دبیرخانه این همایش به شمار می‌روند.

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد با تصریح اینکه امروز همایش ملی فرهنگ، ادبیات و هنر آیینی در ۲ بخش برگزار می‌شود، افزود: بخشی از این همایش به بررسی آثار و اندیشه‌های داراب رئیسی و بخش دوم نیز ناظر بر مضامین و موضوعات ادبیات آیینی اختصاص دارد.

جهانگیری اظهار کرد: مجموع مقالات این همایش در سایت پژوهشکده بختیاری شناسی و نیز در قالب کتاب منتشر می‌شود.

گفتنی است، از مجموع مقاله‌های ارسال شده به دبیرخانه همایش ملی فرهنگ، ادبیات و هنر آیینی، هفت مقاله با عنوان تحلیلی جامعه‌شناختی بر ادبیات آیینی با تأکید بر اشعار داراب رئیسی، همانندی‌های تأثیرپذیری عمان سامانی از خطبه حضرت زینب (س)، بازتاب عناصر طبیعت در شعر داراب رئیسی با تکیه بر گلبانگ بختیاری، واکاوی جرم شناختی ادبیات آیینی از چشم‌انداز کاربست در نظام عدالت کیفری، چگونگی گرایش داراب رئیسی به شعر و قصیده تاریخ‌گوی اسلام، بازتاب ستایش آیین و سنن بختیاری و گریز از زندگی مدرن در شعر داراب رئیسی به عنوان آثار برگزیده برای شرکت‌کنندگان در همایش به صورت سخنرانی ارائه شد.

 

نظر شما