شناسهٔ خبر: 67957296 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

کدام استان بیشترین فشار تورم خوراکی‌ها را حس کرد؟

تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها بیانگر این است که قیمت یک سبد یکسان از خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات مورد مصرف خانوار در هر ماه چند درصد نسبت به همان ماه در یک سال قبل تغییر کرده است.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

در تیرماه امسال، بالاترین تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها در خراسان رضوی به ثبت رسیده است. در مقابل، کمترین تورم نقطه به نقطه اقلام خوراکی متعلق به سیستان و بلوچستان بوده است.

به گزارش اکوایران، تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها در کل کشور طی تیر ماه ۱۴۰۳ به سطح ۲۶.۳ درصد رسیده که نسبت به خرداد ماه نیم واحد درصد بالاتر رفته است؛ بنابراین در کل کشور افزایش قیمت اقلام خوراکی در تیر ۱۴۰۳ نسبت به تیر سال ۱۴۰۲ با سرعت بالاتری در مقایسه با خرداد در حال وقوع بوده است. این مسئله برای تمام استان‌ها به یک شکل نبوده است. تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها در خراسان رضوی بالاترین و در سیستان و بلوچستان پایین‌ترین نرخ را به ثبت رسانده است.

نقشه تورم خوراکی‌ها در تیر ۱۴۰۳
تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها بیانگر این است که قیمت یک سبد یکسان از خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات مورد مصرف خانوار در هر ماه چند درصد نسبت به همان ماه در یک سال قبل تغییر کرده است.

این نرخ در خراسان رضوی ۳۰.۹ درصد بوده که از سایر استان‌ها بالاتر است. این نرخ نسبت به خرداد ماه ۰.۷ واحد درصد افزایش یافته است. در رتبه دوم، اصفهان قرار گرفته که در آن تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها به ۳۰.۸ درصد در تیر ماه رسیده است. در جایگاه سوم نیز استان سمنان با نرخ ۳۰.۴ درصدی قرار گرفته است.

کدام استان بیشترین فشار تورم خوراکی‌ها را حس کرد؟

در میانه این طیف، استان‌هایی مثل تهران، قم و گلستان قرار گرفته‌اند که تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها در آن‌ها به ترتیب برابر با ۲۷.۱ درصد، ۲۶.۲ درصد و ۲۵.۸ درصد اعلام شده است. همچنین، این نرخ در کهگیلویه و بویر احمد به ۲۶ درصد رسیده است. این استان در تیر امسال شاهد بیش‌ترین افزایش در تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها (۳ واحد درصد) نسبت به خرداد ماه بوده است.

در سوی دیگر این طیف، استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته که تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها در آن ۱۶.۶ درصد برآورد شده است. سیستان و بلوچستان تنها استانی است که این نرخ در آن توانسته به کمتر از ۲۰ درصد در تیر ماه سال جاری برسد. این اتفاق در حالی رخ داده که این نرخ ۱.۲ واحد درصد نیز نسبت به خرداد بالاتر رفته است.

در مجموع، از میان ۳۱ استان کشور، تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها در ۱۸ استان نسبت به خرداد ماه افزایش یافته، در یک استان ثابت مانده و در سایر استان‌ها نسبت به خرداد کاهش یافته است. شدیدترین اُفت نیز ۱.۴ واحد درصد بوده که مربوط به مازندران است.

نظر شما